2011-04-05, 03:47
Medlem
Knuules avatar
Är fortfarande rätt chockad men ska försöka sammanfatta så gott jag kan.

Jobbar för tillfället natt på mitt jobb. Tanken var att jag skulle hinna med nattbussen hem som bara går en gång i timmen. Till min förtvivlan lyckades jag missa denna med någon minut och insåg snart att jag var för trött för att vänta. Beslöt mig därför för att hoppa in i en taxi. Vi kom överens om att jag skulle pröjsa 200.

Under resans gång sitter han och gräver sig lite diskret i skrevet men det är inget jag bekymrar mig för, intalar mig att han har herpes eller dylikt. Istället pratar vi på men jag kan ändå inte undgå att besväras av hans djupa andetag som så smått börjar påminna om stön. Jag beslutar mig ändå för att låtsas som ingenting då jag är för trött för att hoppa av och knata hem.

Väl framme låser han bildörren vänder sig mot mig och drar fram sin lilla skrumpna schnabel. Jag hamnar i någon form av chocktillstånd och fattar till en början ingenting. Detta är inget jag alls hade väntat mig. För det första är jag kille, för det andra ganska vältränad (20-25 år) och för det tredje så har jag mina arbetskläder på mig (arbetar inom bygg) inkl alla mina verktyg i byxorna.

Han: Vad sägs om en annan sorts betalning?
Jag: Du skojar?
Han: Nej, om du inte vill får du betala det dubbla priset.

Han lägger handen på mitt ben. Instinktivt/i ren panik (kalla det vad du vill) kontrar jag då med att dra upp min arbetskniv för att sedan rikta den mot honom i halshöjd.

Jag: Lås upp dörrfan gubbjävel.

Han blir genast rädd, låser upp och ber mig ta det lugnt. Han påstår att han bara skojade. Jag ignorerar den fattiga bortförklaringen, hoppar ur bilen och smäller igen dörren utan att betala.

Nu till min frågeställning:

- Hur vanligt är sånt här egentligen? Händer det ofta att folk utsätts för saker som sexuella trakasserier eller rån av taxichaufförer?

- Gjorde jag rätt i att inte betala? Kan han anmäla mig? Han vet ju vart jag bor.

- Borde jag anmäla honom? Problemet är ju att jag trots allt hotade honom med kniv, dock kanske i "självförsvar"?.

/Knuule
Senast redigerad av Knuule 2011-04-05 kl. 03:52.
Citera
2011-04-05, 03:52
Medlem
spermaoffrets avatar
DU ska inte betala ett skit och det var rätt gjort! Han ska åka hem och få ångest och skämmas!

Eftersom du hade jobbkläder på dig har du ju inte brutit mot knivlagen som jag ser det. Att hota någon med kniv är väl en annan femma. Men man måste få värna sig om man blir frihetsberövad (låset) av en pervers gubbjävel som sexuellt ofredar en.

Helt rätt gjort av dig! Han lär ju inte komma tillbaka eller höra av sig till varken dig eller polis.

Om det är vanligt vet jag inte.

Edit: Du kan ju ringa till polisen anonymt och höra vad dom tror. Här är en gubbe som fredade sig med svärd och blev frikänd:

http://www.corren.se/ostergotland/li...icleId=5566532
Senast redigerad av spermaoffret 2011-04-05 kl. 03:54.
Citera
2011-04-05, 04:00
Medlem
Eftersom han låste bilen var knivhotet befogat. Du behöver kanske inte berätta att du tryckte den mot halsen (om du nu gjorde det).

Om du har något på honom t.ex. reg.nr, namn, tidpunkt (om han tillhörde taxibolag) så ska du absolut anmäla honom. Du riskerar troligtvis inget ang knivhotet. Ditt handlande ses troligtvis som uppenbart försvarligt.
Citera
2011-04-05, 04:04
Medlem
Parondrycks avatar
Anmäl! Han ska förlora jobbet, tänk om det varit en tjej utan kniv som blivit utsatt. Detta måste du bara anmäla!
Citera
2011-04-05, 04:13
Medlem
Knuules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJonasIsHere
Eftersom han låste bilen var knivhotet befogat. Du behöver kanske inte berätta att du tryckte den mot halsen (om du nu gjorde det).

Om du har något på honom t.ex. reg.nr, namn, tidpunkt (om han tillhörde taxibolag) så ska du absolut anmäla honom. Du riskerar troligtvis inget ang knivhotet. Ditt handlande ses troligtvis som uppenbart försvarligt.

Räcker det med tidpunkt och signalement? Han knappade inte in något på taxametern eller sin gps så inget har registrerats, kan dock nästa hela reg-numret, hann inte se sista bara.
Citera
2011-04-05, 04:24
Medlem
jerkjamjAms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parondryck
Anmäl! Han ska förlora jobbet, tänk om det varit en tjej utan kniv som blivit utsatt. Detta måste du bara anmäla!
Nu verkar dock inte kvinnor vara hans melodi här i livet.
Senast redigerad av jerkjamjAm 2011-04-05 kl. 04:26.
Citera
2011-04-05, 04:27
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkjamjAm
Nu verkar dock inte kvinnor vara hans melodi.

Men TS, kommer du ihåg taxibolaget? Det + en bit av reggnumret kan du nog komma långt på.
Citera
2011-04-05, 04:27
Medlem
Jaespers avatar
Du skulle ha gjort färdigt "jobbet". Nej han är inte värd det men ändå. Vilket jävla freak du lyckas åka med. Du gjorde helt rätt.
Citera
2011-04-05, 04:31
Medlem
paulkersey1980s avatar
Anmäl! Du agerade föredömligt, du har inte gjort något fel. Även om körningen aldrig registrerades så har du taxibolag, signalement osv., den här luffaren ska inte köra taxi! Lycka till!
Citera
2011-04-05, 04:35
Medlem
Parondrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkjamjAm
Nu verkar dock inte kvinnor vara hans melodi här i livet.
Ja men liten tanig kille då som inte har kniv.
Citera
2011-04-05, 04:37
Medlem
jerkjamjAms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parondryck
Ja men liten tanig kille då som inte har kniv.
Absolut, som jag själv. Jag skulle anmäla om jag var i dina kläder...tror jag.
Citera
2011-04-05, 04:42
Medlem
Tokkers avatar
Du måste absolut anmäla detta omgående. Tveka inte ens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in