Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-04, 15:13
  #1
Medlem
God dag alla glada.
Igår fick jag förfrågan om att skriva ett skolarbete åt en bekant. Personen i fråga erbjöd 500kr i utbyte mot avslutat arbete. Jag tänkte igenom förslaget och frågade lite allmänt om vad uppgiften gick ut på, varför jag skulle skriva den och vilken nivå han siktade på osv. Det jag vill diskutera är hur moraliskt fel ni tycker det är med den här sortens fusk. Uppgiften omfattade 4-5 sidor med 1.5 radavstånd och 12p times new roman, ingen svår uppgift alltså. Den handlade i stora drag om Israel-Palestina.

Förmildrande omständigheter: Jag är en fattig student, när en person erbjuder mig ett ganska lätt uppdrag som ger mig en timlön på 150kr svart känns det självklart frestande att anta uppgiften. Samtidigt inser jag att det är omoraliskt och antagligen olagligt(?) att göra uppgiften. Uppdragsgivaren har mycket pengar att röra sig med och går på en bra skola, och hade utan tvekan kunnat göra uppgiften själv. Anledningen till att han inte ville göra den var att han var bakis och trött. Ska jag ta ansvar för att han själv blir en ansvarstagande individ eller är det bättre ur ett stort samhällsperspektiv att jag själv kan hitta ett sätt att försörja mig själv och orka genom mina egna studier/jobb osv?

Tack på förhand!
Citera
2011-04-04, 15:18
  #2
Medlem
robban200s avatar
Du ska nog inte tänka så mycket på det utan bara göra det om du har ork och vill ha pengarna.
Citera
2011-04-04, 15:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robban200
Du ska nog inte tänka så mycket på det utan bara göra det om du har ork och vill ha pengarna.
Ja det är ju inte direkt så att jag inte kan somna om natten för det här . Tänkte mer hur man tänker ur ett moraliskt perspektiv
Citera
2011-04-04, 15:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCCP1921
Ja det är ju inte direkt så att jag inte kan somna om natten för det här . Tänkte mer hur man tänker ur ett moraliskt perspektiv
Det är han som fuskar, inte du. Kör på bara. Hans problem när korthuset faller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback