• 2
  • 3
2011-04-05, 17:38
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsunamibomb
Ja som jag skrev, kan ju vara bra att ha en lite buffert för oväntade utgifter,
typ bara gå till tandläkaren eller vad fan som helst,
Å ja jag vill verkligen bli av med skiten, men det fattar väl fan vemsom helst att man helst vill ha en hel lön

"Oväntade utgifter", säger du. Men betyder det automatiskt att redan befintliga utgifter kan hoppas över? Tycker du resonerar konstigt. Självklart är det eftersträvansvärt att ha en buffert, men redan befintliga utgifter/skulder bör väl först betas av, speciellt när det är en så låg summa.

Om du verkligen vill "bli av med skiten" gör du nog bäst i att betala av med denna lönen så mycket det går, för ju längre du drar ut på det desto dyrare blir det i slutändan pga räntor och avgifter.
Citera
2011-04-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men när företaget har tröttnat på att "tjata" på dig så lämnar de över ärendet till kronofogdemyndigheten och helt plötsligt är du skyldig hela svenska folket de pengarna. Då påverkas ALLA av dina skulder. Har du möjligtvis en aning om vad kronofogdemyndigheten kostar det svenska folket årligen? Nej, hade folk hade tagit mer ansvar och betalat sina skulder i tid så skulle vi slippa ha en sån myndighet och vi skulle istället kunna lägga de pengarna på annat mer nyttigt.

Nu är du ute och cyklar rejält. Att kronofogden mot en avgift hjälper till att driva in fodringar innebär inte att kronofodemyndigheten och därmed svenska staten blir fodringsägare.

Det påverkar inte mig ett piss om ts är skyldig t.ex Entercard 45.000kr och ärendet gått till kronofogden.

På dig låter det som att kronofogden betalar ut pengar till fodringsägarna och skickar notan till skattebetalarna, så är det givetvis inte.
Citera
2011-04-05, 19:25
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nu är du ute och cyklar rejält. Att kronofogden mot en avgift hjälper till att driva in fodringar innebär inte att kronofodemyndigheten och därmed svenska staten blir fodringsägare.

Det påverkar inte mig ett piss om ts är skyldig t.ex Entercard 45.000kr och ärendet gått till kronofogden.

På dig låter det som att kronofogden betalar ut pengar till fodringsägarna och skickar notan till skattebetalarna, så är det givetvis inte.

Det Conception förmodligen menar är att nån måste ju betala för att Kronofogden ska existera. (Deras hyror, löner, bilar och alla andra omkostnader) - det bekostas av statliga medel, dvs skatter som svenska folket betalar in.

Om ett företag skickar en fordran till KFM så betalar företaget (årligen) ca 650 kr i ansökningskostnad (beroende på vad det är för föreläggande). That's it. Det räcker ju inte så långt som du kanske förstår. Så skattebetalarna får alltså vara med och skjuta till med resten.
Citera
2011-04-05, 23:16
Medlem
qtboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styx1
Nej. Utan din (eller någon annans) information så har inte kron-kalle en susning föränn du samt företaget du skall jobba åt, har deklarerat din inkomst. Året efter således. Du behöver inte självmant anmäla till dem någon inkomst heller. Men det smidigaste är att du bokför dina kostnader du har per månad, ie. hyra, kommunikation till och från jobb, mat och övriga hushållskostnader. Kronkalle har inte likt kommuner samma rättssnöre för levnadskostnader (till din fördel) så finn så mycket kostnader som möjligt som du behöver per månad och checka det sen mot din inkomst så finner du om det finns utrymme för indrivning.
Nej så fungerar det inte! Fogden lämnar kvar existensminimum.. och jag lovar att det inte går att fingera massa kostnader för otroliga saker! Har suttit med skiten i 10 år och är fri efter att varit "snäll" mot en kompis som jag borgade för ett fett lån.. aldrig mer!!!! Dom kommer att jaga rätt på dig och ta sig in i ditt hem och utmäta din platt tv, cykel, dator mm om du inte betalar! Lämnar du tvivelaktiga uppgifter så knackar dom på oannonserat! Sen finns det fogdar som faktiskt är lite snällare och inte kollar allt.. men dom är mycket sällsynta! Lyd mitt råd och betala av så mycket det går på en gång! Lycka till
Citera
2011-04-06, 08:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken22
Det Conception förmodligen menar är att nån måste ju betala för att Kronofogden ska existera. (Deras hyror, löner, bilar och alla andra omkostnader) - det bekostas av statliga medel, dvs skatter som svenska folket betalar in.

Om ett företag skickar en fordran till KFM så betalar företaget (årligen) ca 650 kr i ansökningskostnad (beroende på vad det är för föreläggande). That's it. Det räcker ju inte så långt som du kanske förstår. Så skattebetalarna får alltså vara med och skjuta till med resten.

Tack. Det var exakt det jag menade.

Jag menar inte att staten blir fordringsägare utan att vi skattebetalare står för hela KFMs existens. Hade alla betalat sina skulder i tid så hade inte en myndighet som kronofogden behövts finnas. Därav tycker jag att personer som missar att betalar sina skulder i slutänden är skyldig hela svenska folket för sitt slarv. Jag lovar att du hade blivit mörkrädd om du sett vad KFM kostar skattebetalare varje år.

EDIT: 1 650 000 000 kr per år kostar KFM skattebetalarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
.

Vilket foder menar du då?
Senast redigerad av Conception 2011-04-06 kl. 08:57.
Citera
2011-04-06, 12:03
Medlem
toby79s avatar
20 tusen betalar du av på lön nummer ett och lön nummer två, högst med lön nummer 3. Sen är problemet löst. Betala och gör rätt för dig och spara till din buffert så är allt frid och fröjd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in