2011-04-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jica
20 miljoner låter lite mycket till CSN. Gick du någon fördjupad rättstavningskurs?
20 miljoner skrev jag inte, 20tusen, jag har dyslexi men tack för att du e så vänlig
Citera
2011-04-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför inte bara betala av de där pengarna så fort du kan om det ändå gäller så lite?

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang i hela den här frågan. Har du ränta på pengarna du är skyldig eller hur har ni gjort upp det? Om du i sådana fall har det så fattar jag inte riktigt vitsen med att undvika att betala tillbaka så fort du kan och få allt ur världen.

Jag försöker ge ett enkelt svar.
Jo det vill jag ju, men vore nice med en hel lön innan de börjar dra, kanske man kan spara lite oxå
Citera
2011-04-04, 17:24
Bannlyst
20 k är ingenting ffs. Betala av den så fort du kan, sen om det innebär att du måste snåla ett par månader så har du bara att tjäna på det jämfört med att istället för att spara (som du säkert inte kommer göra) slösa på onödiga grejjer och kanske t.om drar på dig mer utgifter.
Citera
2011-04-04, 17:28
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Det är klart fogden snor åt sig.
Det är en sak att betala de skulder man har till de företag man är skyldig pengar.
Men att sitta och betala hutlösa avgifter och räntor till fogden är fan inte okej. Många som hamnar i ekonomiska svårigheter har faktiskt inte gjort det för att de är ansvarslösa etc. Varför ska någon som redan ligger ned bli straffad ytterligare?
Nej jag förstår om det känns som att man blir rånad på sina pengar.

Vem skall annars betala avgifterna? Du?

Självklart skall ränta betalas på skulder. Tycker du inte det så får du gärna låna ut så mycket pengar du bara kan till mig.

Gillar man inte att betala avgifter och ränta så gör man bäst i att betala sina skulder, inte som TS försöka mygla så mycket som möjligt.
Senast redigerad av Lommi 2011-04-04 kl. 17:32.
Citera
2011-04-04, 17:58
Medlem
Draken22s avatar
Jag vet inte hur det fungerar när man har utmätning på A-kassa men gissar att det fungerar på samma sätt som för arbetsgivare vilket är....

Arbetgivare får ett föreläggade av Fogden att dra x kr på lönen varje månad tills vidare. Detta ska man göra tills att man får ett annat besked av fogden. Beloppet som drar ska arbetsgivaren betala in till Fogden varje månad. Gör inte arbetsgivaren det får den ett "krav" av Fogden. Har man inte möjlighet att dra allt, eller något över huvud taget måste man meddela Fogden om detta, annars så blir arbetsgivaren skyldig pengarna ändå.

När arbetsgivaren säger åt Fogden att nu har personen slutat, så vi kan inte dra nåt mer, så skickar Fogden ut en blankett till arbetsgivaren där man ska fylla i bl.a. när personen slutade och om man har några uppgifter på en ny arbetsgivare.

Så A-kassan kommer förmodligen bli tvungen att meddela Fogden att du inte längre har A-kassa och att dom då alltså inte kan utmäta något. Har dom uppgifter om en arbetsgivare så ska ska dom även meddela om detta. Det kan då alltså hända att det inte alls behöver gå ända tills nästa deklaration innan Fogen får reda på vart du arbetar.

Men annars stämmer det som någon redan nämnt. När en arbetsgivare skickar in kontrolluppgifter i början på varje år, så får ju staten reda på vart man jobbar i och med att arbetsgivaren upplyst om hur mycket du tjänat och vad du betalat i skatt hos det företaget.

En ny arbetsgivare får automatiskt inte någon info om att du har Fogden "på dig" och att du ska ha utmätning på lönen i samband med att du börjar arbeta.

MEN.... tänk på att din skuld växer hela tiden om du inte betalar av. Så du förlorar själv på att inte upplysa Fogden om din nya anställning. Det som du redan betalat via A-kassan kan ju ha varit helt i "onödan" och du kan vara tillbaka på samma belopp igen när Fogden letat reda på dig igen.
Citera
2011-04-04, 19:05
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Det är en sak att betala de skulder man har till de företag man är skyldig pengar.
Men att sitta och betala hutlösa avgifter och räntor till fogden är fan inte okej.

Det är ju företagen själva som kräver dig på ränta och avgifter för inkasso och lagsökningskostnader. Om det inte är okej får man (du) kolla om företagen kan gå med på att inte yrka på dessa räntor och kostnader. Det som tillkommer hos KFM är en grundavgift på 600 kr per kalenderår som målet ligger inne för verkställighet.
Citera
2011-04-05, 07:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men att sitta och betala hutlösa avgifter och räntor till fogden är fan inte okej. Många som hamnar i ekonomiska svårigheter har faktiskt inte gjort det för att de är ansvarslösa etc. Varför ska någon som redan ligger ned bli straffad ytterligare?
Nej jag förstår om det känns som att man blir rånad på sina pengar.

Jag är inte helt med på ditt resonemang. När du är skyldig pengar till ett företag så är det just företaget du är skyldig pengar och det påverkar inte några andra än dig och företaget. Men när företaget har tröttnat på att "tjata" på dig så lämnar de över ärendet till kronofogdemyndigheten och helt plötsligt är du skyldig hela svenska folket de pengarna. Då påverkas ALLA av dina skulder. Har du möjligtvis en aning om vad kronofogdemyndigheten kostar det svenska folket årligen? Nej, hade folk hade tagit mer ansvar och betalat sina skulder i tid så skulle vi slippa ha en sån myndighet och vi skulle istället kunna lägga de pengarna på annat mer nyttigt.

Men du kanske är en sån som också ser socialbidrag som en rättighet. Att alla andra människor i samhället har en skyldighet att betala för de som inte klarar sig själva.
Citera
2011-04-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
20 k är ingenting ffs. Betala av den så fort du kan, sen om det innebär att du måste snåla ett par månader så har du bara att tjäna på det jämfört med att istället för att spara (som du säkert inte kommer göra) slösa på onödiga grejjer och kanske t.om drar på dig mer utgifter.
Känner du mig eller? nä just det, jag har aldrig köpt nåt på avbetalning eller tagit sms lån och sånt skit, detta är gamla studie skulder från CSN..
spara är bra för det dyker alltid upp någon oväntad utgift eller nåt
Citera
2011-04-05, 15:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsunamibomb
Känner du mig eller? nä just det, jag har aldrig köpt nåt på avbetalning eller tagit sms lån och sånt skit, detta är gamla studie skulder från CSN..
spara är bra för det dyker alltid upp någon oväntad utgift eller nåt

Men om du är så ansvarstagande som du framhäver så borde det vara ganska självklart för dig att du vill se till att bli av med skulden till kronofogden så fort som möjligt. Desto snabbare du blir av med den desto bättre. Vad är då vitsen med att hålla undan en lön??

Se det alltid som att betala av en skuld är alltid bättre än att spara pengar. Du tjänar betydligt mer på det.
Citera
2011-04-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Vem skall annars betala avgifterna? Du?

Självklart skall ränta betalas på skulder. Tycker du inte det så får du gärna låna ut så mycket pengar du bara kan till mig.

Gillar man inte att betala avgifter och ränta så gör man bäst i att betala sina skulder, inte som TS försöka mygla så mycket som möjligt.
Ja nu var det ju inte så att jag bara sket i det, att betala till csn, utan jag hade ingen möjligehet då.
fick prio ett var hyran , men du kanske tycker det e bättre å bli vräkt???
Citera
2011-04-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men om du är så ansvarstagande som du framhäver så borde det vara ganska självklart för dig att du vill se till att bli av med skulden till kronofogden så fort som möjligt. Desto snabbare du blir av med den desto bättre. Vad är då vitsen med att hålla undan en lön??

Se det alltid som att betala av en skuld är alltid bättre än att spara pengar. Du tjänar betydligt mer på det.
Ja som jag skrev, kan ju vara bra att ha en lite buffert för oväntade utgifter,
typ bara gå till tandläkaren eller vad fan som helst,
Å ja jag vill verkligen bli av med skiten, men det fattar väl fan vemsom helst att man helst vill ha en hel lön
Citera
2011-04-05, 17:20
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsunamibomb
Ja nu var det ju inte så att jag bara sket i det, att betala till csn, utan jag hade ingen möjligehet då.
fick prio ett var hyran , men du kanske tycker det e bättre å bli vräkt???

Jag tycker det är bättre att betala sina skulder. Varken csn eller hyran lär kommit som några överraskningar. Att hyran var prioritering ett är tämligen ointressant när csn-skulden bevisligen inte är prioritering två.

Att du vill mygla undan pengar framför att betala dina skulder säger en hel del om vilken sorts person du är. Du har dig själv att skylla, oavsett hur mycket du försöker bortförklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in