2025-05-01, 12:43
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polsk-Byggarbetare
Hej
Var ute och rökte en joint med en polare en kväll. Polis kom förbi och blev intagen till arresten. Min polare hade inget på sig, förutom lite rester i en meckdosa (dom sa ”det här kan man inte göra någonting med”). På plats erkännde min kompis till brott och uppgav att det var första gången och att vi hade fått det av en vänn. Jag sade så lite som möjligt och erkännde inte, sa att jag ville ha förhör vid ett annat tillfälle. Båda fick pissa. Hade dock rökt på en rätt bra del i ungefär 2 veckor innan så hurvida det där första gången håller vet jag inte.

Min fråga är då vad man kan tänka sig för konsekvenser (förutom prick i registret)? Dagsböter? Började plugga i år och har bara fått en utebliven lön från förra året på typ 5000 kr i år. Undrar också om det är bäst att erkänna i förhand? Har aldrig haft problem med Polis tidigare.

Tack på förhand

2500 kr i böter och en prick i registret som varar 5 år.
Varför gav du pissprov? Du kan neka urinprov, då blir det blodprov. THC syns inte lika länge i blod som i urin och i många fall finns THC inte i blodet 12 timmar från senaste röktillfället.
Citera
2025-05-04, 22:50
Medlem
Polsk-Byggarbetares avatar
Citat:
Hej
Var ute och rökte en joint med en polare en kväll. Polis kom förbi och blev intagen till arresten. Min polare hade inget på sig, förutom lite rester i en meckdosa (dom sa ”det här kan man inte göra någonting med”). På plats erkännde min kompis till brott och uppgav att det var första gången och att vi hade fått det av en vänn. Jag sade så lite som möjligt och erkännde inte, sa att jag ville ha förhör vid ett annat tillfälle. Båda fick pissa. Hade dock rökt på en rätt bra del i ungefär 2 veckor innan så hurvida det där första gången håller vet jag inte.

Min fråga är då vad man kan tänka sig för konsekvenser (förutom prick i registret)? Dagsböter? Började plugga i år och har bara fått en utebliven lön från förra året på typ 5000 kr i år. Undrar också om det är bäst att erkänna i förhand? Har aldrig haft problem med Polis tidigare.

Tack på förhand

Följdfråga. Ska ha förhör snart. Är det bäst att bara erkänna? Är det något jag måste göra? Kommer typ 100% att ha pissat positivt.
Citera
2025-05-05, 08:47
Medlem
Citat:
Följdfråga. Ska ha förhör snart. Är det bäst att bara erkänna? Är det något jag måste göra? Kommer typ 100% att ha pissat positivt.

Well, om du inte erkänner går saken nog till domstol och huvudförhandling. Då finns det alltid risk för massmedial bevakning. Vid erkännande för du ett strafföreläggande. Pisseprov är ett stark bevis som du inte kan emotsäga. Säg inte bara att du drack din kompis piss och visste inte att han hade röket. Denna ursäkt har visserligen gått igenom men gissa hur många fick sig ett gott skratt när de läste blaskorna.
Säg att du provade en kompis cigg och du inte visste att det var maja i den. Pisseprovet kan vara visa förekomst men inte kvantitativt hur många dagar tillbaka du rökte. Så säg att det var första gången.
Min fundering är om man kan hävda passiv rökning och få positivt i pisseprov?? Kolla upp det.
Lyssna först till alla bevis de har. Håll dig till kontkreta korta uppgifter annars risk att de menar du gjort en efterhandsrekonstruktion.

Mitt tips är att ta kontakt med brottmålsadvokat för ett samtal och får tips hur du kan påverka ditt förhör till din fördel.

I andra jämförbara domar kan du maximalt få Ringa narkotikabrott och lågt belopp till polisens kaffekassa samt prick i 5 år. 5 år går fort, sedan gallras det ur BR.
Citera
2025-05-10, 23:11
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
2500 kr i böter och en prick i registret som varar 5 år.
Varför gav du pissprov? Du kan neka urinprov, då blir det blodprov. THC syns inte lika länge i blod som i urin och i många fall finns THC inte i blodet 12 timmar från senaste röktillfället.

Provet togs i samband med gripandet och han hade rökt på tidigare.. Urin eller blod, resultatet blir det samma: Positivt!

Citat:

Spara mina, dina och andras hårt beskattade pengar, stå för vad du gjort, erkänn och skriv på strafföreläggandet! Kan inte dom exakta siffrorna, men dagsboten landar nog på 50 kr eftersom du saknar inkomst, och till antalet 30-50 st. Så mellan 1500 och 2500 kr plus kostnaden för urinprovet.

Citat:
Ursprungligen postat av klippendorf
Mitt tips är att ta kontakt med brottmålsadvokat för ett samtal och får tips hur du kan påverka ditt förhör till din fördel.

Kostar bara extra pengar! Dom blev tagna på bar gärning, det kommer stanna vid ringa, varför klydda till det?
Citera
2025-05-12, 18:25
Medlem
Sådär. Inställer mig imorgon. Skönt att få skiten avklarat
Citera
2025-05-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
Sådär. Inställer mig imorgon. Skönt att få skiten avklarat

Å glöm inte att logga in direkt på fb efteråt och berätta allt... så vi blir klokare
Citera
2025-05-20, 20:25
Medlem
Vad får jag får straff? Olaga förföljelse 1 veckas period, andrahands yrkande ofredande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in