Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Det är inte så hemskt med ett förhör. Men finns några saker att tänka på
Du har stora möjligheter att ändra i förhörsprotokollet efter förhöret är avslutat. Har polisen uppfattat dig felaktigt så ber du att de ändrar eller tar bort anteckningen.
Försök också vara taktisk i dina svar. När det finns något du inte vill svara på säger du "Jag minns inte", "Jag vet inte", eller "ingen kommentar". Var inte rädd för att låta bli och svara. Du har absolut ingen skyldighet att medverka i utredningen. Men det du säger kan ju hållas emot dig senare.
Exempel på frågor som kan komma är "Känner du X?" "När träffade du X senast?" "Vart befann du dig på det här datumet?" osv. Verkar som att de har ganska mycket på dig (eller någon i din närhet) om förhöret ska ta tre till fyra timmar.
En viktig livsläxa när du är misstänkt för ett brott är att helt enkelt neka och inte dela väsentlig information. Det spelar ingen roll om du är skyldig eller inte.
Lycka till!
Nu är det inget dramatiskt eller grovt men utan att slösa andras tid med onödiga detaljer så är iaf min erfarenhet att det där med att få justera förhörsprotokollet inte alltid en så stor säkerhet som man gärna vill tro. Jag blev förhörd och delgiven misstanke om ett brott, fick förhöret uppläst för mig och justerade på ett par rätt centrala punkter. Har aldrig varit i en liknande situation så naiv som jag var hade jag ändå nån sorts tillit till processen osv. Det gick till tinget och fängelse finns inte straffskalan så var aldrig tal om någon offentlig försvarare. Väl där så var man ju chanslös mot en helt uppenbart skitnödig rådman som ville statuera exempel. Det var allmänt struligt just då så det tog ett tag att samla ihop sig men eftersom att jag visste att jag inte uppsåtligt begått ett brott så överklagade jag till Hovrätten där jag vann, där det i domen klart framgår att tingsrättens bedömning var direkt felaktig på flera punkter.
Nöjd med upprättelsen gick jag förstå efteråt in - novis såsom jag är - in på krimfup och kollade på mitt förhörsprotokoll och döm min förvåning när det som ligger där är protokollet utan mina ändringar…
Rättvisa skipades på nåt sätt genom att åklagaren i hovrätten helt uppenbart inte gjorde sitt jobb ordentligt men utöver min allmänna skepsis till som våra jävligt stöddiga landsortssnutar med mindervärdeskomplex naturligt skapar mot polisen så har det här fullkomligt dödat all tillit till rättssäkerheten lokalt.
Min lärdom; ge enkla svar som omöjligt kan missförstås även av den som verkligen vill. Om möjligt, spela in skiten.