2025-04-14, 10:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GerardDepardieu
Tänkte fråga om någon vet om straffvärdet för flertalet ringa brott inom en relativ kort period (5-6 månader) kan omvandlas till annat än just böter som påföljd.

Har blivit delgiven misstanke om tre (3) fall av ringa misshandel, och kallad till huvudförhandling nu i maj.

Stannar det vid böter eller talar det för eventuellt annan påföljd??

Mvh Gerard.
Upprepad brottslighet inom samma typbrott, ringa eller ej leder ofta till fängelse så du ligger verkligen på gränsen, tror du riskrerar 6 mån tyvärr bakom galler.
Citera
2025-04-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippendorf
Om det är första gången och rent register så kanske 2-6 mån fängelse som blir omvandlat till samhällstjänst, ev fotboja.
Roger pontare hade 1,7 och fick 2 mån fängelse som blev omvandlat till 40 dagars husarrest med fotboja. Sedan får du prick i registret i 10 år.
De kommer ringa dig från frivården och ställa massa frågor om dig, jobb, familj, alkoholvanor etc. Gör bra ifrån dig där! Se till att redan nu söka hjölp för ev alkoholberoende. Det ser så mycket bättre ut i tingsrätten att du håller på med behandling självmant än att du får som straff 4v på någon kursgård med AA.

Får min dom om några dagar. Åklagaren yrkade på 2 månader
Citera
2025-04-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
Får min dom om några dagar. Åklagaren yrkade på 2 månader

Ge lite feedback hur det gått.

Se det positivt. Du blir inlåst på en "kursgård" med gratis käk ( det är vi skattebetalare som står för din semester ) och framförallt ingen som stör dig utifrån.
När hade du senast 1-2 månaders semester bara för dig själv. Där finns det gym bl.a. och se till att komma iform. Nu har du chansen att göra nått med din kropp utan att någon stör dig. Träna varje dag.

Min tankebana är att du kommer få omvandlat till fotboja med husarrest. Det är väldigt dyrt med fångar och anstalter är överfulla.
Senast redigerad av klippendorf 2025-04-20 kl. 17:04.
Citera
2025-04-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Tack för svar
Jag har kommit på vad jag gjort
Tog några grejer från återvinningen och det är ju tydligen stöld numera
Såg några grejer som jag visste en mamma med dålig ekonomi behövde

till förförhöret ta inte med dig din mobil. Eller ta med en som du inte använder. Ifall de skulle få för sig att kvarhålla dig i 48h kan de ta dina saker och gå igenom dessa.
Citera
2025-04-27, 06:07
Medlem
distanss avatar
Citat:
till förförhöret ta inte med dig din mobil. Eller ta med en som du inte använder. Ifall de skulle få för sig att kvarhålla dig i 48h kan de ta dina saker och gå igenom dessa.

Kvarhålla?!? Man kan bli gripen och sen anhållen, men då max tre dygn. Annars pratar vi om häktning!
Citera
2025-04-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Kvarhålla?!? Man kan bli gripen och sen anhållen, men då max tre dygn. Annars pratar vi om häktning!
Kan ha fel, men de kan väl hålla dig kvar utan anledning i 48h sedan kan jouråklagaren förlänga om skäl finnes?
Citera
2025-04-27, 21:48
Medlem
Citat:
Tack
Citera
2025-04-28, 15:39
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Kan ha fel, men de kan väl hålla dig kvar utan anledning i 48h sedan kan jouråklagaren förlänga om skäl finnes?

Man kan bli gripen i sex timmar eller i vissa fall tolv timmar. De får anhålla en i högst 72 timmar. Senast klockan tolv tredje dygnet måste åklagaren begära en häktad. Det är tack och lov inte åklagaren som bestämmer om häktning utan en domare. Om snuten och åklagaren bestämde ensamma skulle en frihetsberövad inte ha några rättigheter alls.
Citera
2025-04-28, 15:43
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Tack

Ha inte ens på din vanliga mobil annat än när du måste ringa eller SMS:a om du tror att det är risk för att du ska frihetsberövas. Ha ett hyfsat långt lösenord som snuten inte kan knäcka. Även om du inte ens har något olagligt i mobilen så ge dem inget gratis.

Snutjävlarna hade en gång min dator i beslag i över ett år utan att få upp den. Det fanns inget som de hade kunnat använda mot mig i den, men jag jävlas alltid med svinen för principens skull, åtminstone så långt det är möjligt att göra det lagligt.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2025-04-28 kl. 15:45.
Citera
2025-04-28, 15:45
Medlem
Polsk-Byggarbetares avatar
Hej
Var ute och rökte en joint med en polare en kväll. Polis kom förbi och blev intagen till arresten. Min polare hade inget på sig, förutom lite rester i en meckdosa (dom sa ”det här kan man inte göra någonting med”). På plats erkännde min kompis till brott och uppgav att det var första gången och att vi hade fått det av en vänn. Jag sade så lite som möjligt och erkännde inte, sa att jag ville ha förhör vid ett annat tillfälle. Båda fick pissa. Hade dock rökt på en rätt bra del i ungefär 2 veckor innan så hurvida det där första gången håller vet jag inte.

Min fråga är då vad man kan tänka sig för konsekvenser (förutom prick i registret)? Dagsböter? Började plugga i år och har bara fått en utebliven lön från förra året på typ 5000 kr i år. Undrar också om det är bäst att erkänna i förhand? Har aldrig haft problem med Polis tidigare.

Tack på förhand
Citera
2025-04-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ha inte ens på din vanliga mobil annat än när du måste ringa eller SMS:a om du tror att det är risk för att du ska frihetsberövas. Ha ett hyfsat långt lösenord som snuten inte kan knäcka. Även om du inte ens har något olagligt i mobilen så ge dem inget gratis.

Snutjävlarna hade en gång min dator i beslag i över ett år utan att få upp den. Det fanns inget som de hade kunnat använda mot mig i den, men jag jävlas alltid med svinen för principens skull, åtminstone så långt det är möjligt att göra det lagligt.

Jag får inte ens en försvarare
Så tror risken för frihetsberövande är låg
Citera
2025-04-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är inte så hemskt med ett förhör. Men finns några saker att tänka på
Du har stora möjligheter att ändra i förhörsprotokollet efter förhöret är avslutat. Har polisen uppfattat dig felaktigt så ber du att de ändrar eller tar bort anteckningen.

Försök också vara taktisk i dina svar. När det finns något du inte vill svara på säger du "Jag minns inte", "Jag vet inte", eller "ingen kommentar". Var inte rädd för att låta bli och svara. Du har absolut ingen skyldighet att medverka i utredningen. Men det du säger kan ju hållas emot dig senare.
Exempel på frågor som kan komma är "Känner du X?" "När träffade du X senast?" "Vart befann du dig på det här datumet?" osv. Verkar som att de har ganska mycket på dig (eller någon i din närhet) om förhöret ska ta tre till fyra timmar.

En viktig livsläxa när du är misstänkt för ett brott är att helt enkelt neka och inte dela väsentlig information. Det spelar ingen roll om du är skyldig eller inte.

Lycka till!

Nu är det inget dramatiskt eller grovt men utan att slösa andras tid med onödiga detaljer så är iaf min erfarenhet att det där med att få justera förhörsprotokollet inte alltid en så stor säkerhet som man gärna vill tro. Jag blev förhörd och delgiven misstanke om ett brott, fick förhöret uppläst för mig och justerade på ett par rätt centrala punkter. Har aldrig varit i en liknande situation så naiv som jag var hade jag ändå nån sorts tillit till processen osv. Det gick till tinget och fängelse finns inte straffskalan så var aldrig tal om någon offentlig försvarare. Väl där så var man ju chanslös mot en helt uppenbart skitnödig rådman som ville statuera exempel. Det var allmänt struligt just då så det tog ett tag att samla ihop sig men eftersom att jag visste att jag inte uppsåtligt begått ett brott så överklagade jag till Hovrätten där jag vann, där det i domen klart framgår att tingsrättens bedömning var direkt felaktig på flera punkter.

Nöjd med upprättelsen gick jag förstå efteråt in - novis såsom jag är - in på krimfup och kollade på mitt förhörsprotokoll och döm min förvåning när det som ligger där är protokollet utan mina ändringar…

Rättvisa skipades på nåt sätt genom att åklagaren i hovrätten helt uppenbart inte gjorde sitt jobb ordentligt men utöver min allmänna skepsis till som våra jävligt stöddiga landsortssnutar med mindervärdeskomplex naturligt skapar mot polisen så har det här fullkomligt dödat all tillit till rättssäkerheten lokalt.

Min lärdom; ge enkla svar som omöjligt kan missförstås även av den som verkligen vill. Om möjligt, spela in skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in