2022-12-03, 23:48
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid1
Hur gör jag nu för att slippa åka dit för narkotikasmuggling? Känns svårt att neka paketet när jag beställt liknande paket 3 veckor innan med min internetbank, ingen crypto. Tror ni det är lättare att maila till dom istället för att ringa, man kanske får en oväntad fråga eller så.. kan jag bara skita i att höra av mig? haha

Du kan eventuellt maila och säga att du beställd CBD produkter som är lagliga i Sverige. Om en analys visar på annat innehåll än CBD är det inget du har vetskap om, eller kan ta ansvar för. Bifoga kvitto på beställningen. Neka till allt som inte är CBD.

CBD faller tydligen under läkemedelslagen om produkten marknadsförs "med medicinska påståenden". Men då är det säljaren som gör fel, inte kunden. Intressant artikel: https://www.lakemedelsvarlden.se/dom...ljning-av-cbd/
Citera
2022-12-04, 00:04
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogstedt90
Hej!
Straffet för ringa narkotikabrott är högst 6 månader i fängelse. Är nyfiken.
Har någon någonsin fått fängelse för ringa narkotika?
Eller stämmer det att de la in det i straffskalan för att polisen ska få det lättare att ta urin/blodprover?
Vet en som fick 35 st ringa samtidigt men han fick skyddstillsyn.

Skyddstillsyn är ju istället för fängelse när straffvärdet är högre än böter. Man kan säga att man byter ett par månader i fängelse mot en prövotid på 3 år med allt vad det innebär.
Citera
2022-12-07, 15:32
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenSnut
Villkorligt och 10-15 dagsböter.

Minsta dagsbotsbeloppet som kan dömas ut är 30 st.
Det delas inte ut som smågods i portioner.
Citera
2022-12-07, 15:34
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter724
Hej,

Tänkte beställa hem pepparspray från EU land. Det kommer skickas från en allround butik, så tullen kommer inte reagera.

Vad är påföljden för detta om tullen upptäcker?
Kan väl ändå inte vara prick i belastningsregistret?

Man får komma på någon ursäkt ifall dem frågar. Jag antar att tullen kommer bara slänga paketet.

Ringa vapensmuggling. Du hamnar någonstans runt 50-60 dagsböter.
Ingen villkorlig dom kommer att dömas ut.
Citera
2022-12-08, 19:17
Bannlyst
Om grovt bedrägeri går vid 227.500:- ( om vi bara pratar värdet)

Vad blir det om man lurar 5 olika personer på 100.000? Blir det 5 olika fall av normalgraden? Eller slår dom ihop det till 500k och ser det som grovt? Alternativt satt något i system som kanske också klassas som grovt?
Citera
2022-12-10, 02:12
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Om grovt bedrägeri går vid 227.500:- ( om vi bara pratar värdet)

Vad blir det om man lurar 5 olika personer på 100.000? Blir det 5 olika fall av normalgraden? Eller slår dom ihop det till 500k och ser det som grovt? Alternativt satt något i system som kanske också klassas som grovt?

Citat:
Beloppsmässigt anses förmögenhetsbrott normalt vara grova när beloppet överstiger fem prisbasbelopp.

Idag är (det förhöjda) prisbasbeloppet 49.300:- så gränsen blir lite högre: 246.500:- Men det är inte en hård gräns!

Hursomhelst, vid upprepad/systematisk brottslighet kan det sammanlagda värdet ligga till grund för påföljden, vilket skulle göra att ditt exempel klassas som grovt. Men som vanligt, alla omständigheter ska vägas in osv..

Även om bidragsbrott inte är riktigt samma sak kan det ge en fingervisning i bedömningsfrågan:

Citat:
Rättslig vägledning
Bidragsbrott Inklusive assistansbedrägerier

https://www.aklagare.se/globalassets...dragsbrott.pdf
Citera
2022-12-12, 08:57
Medlem
Blev tagen för att ha stulit varor i en butik för typ 7000kr. Erkände på plats och sa ja till eventuellt Strafföreläggande.
Dock har jag varit inne i butiken ca 1 gång i månaden och stulit för något lägre belopp under ett år.
Hur stor är risken att dom har mig på kamera vid flera tillfällen och vad kan jag få för dom beroende på om dom har sett mig flera gånger.
Har dock inte uppfattat att dom har misstänkt något mot mig tidigare då jag ser väldigt städad ut.
Är lite rädd för att få fängelse men är ostraffad sedan tidigare och städat liv.
Citera
2022-12-12, 08:59
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterTuus
Blev tagen för att ha stulit varor i en butik för typ 7000kr. Erkände på plats och sa ja till eventuellt Strafföreläggande.
Dock har jag varit inne i butiken ca 1 gång i månaden och stulit för något lägre belopp under ett år.
Hur stor är risken att dom har mig på kamera vid flera tillfällen och vad kan jag få för dom beroende på om dom har sett mig flera gånger.
Har dock inte uppfattat att dom har misstänkt något mot mig tidigare då jag ser väldigt städad ut.
Är lite rädd för att få fängelse men är ostraffad sedan tidigare och städat liv.

Känns som att polisen isåfall kanske hade velat ha något kompletterande förhör med dig, om de nu misstänker tidigare stölder?

Det blir inget fängelse, ta det lugnt.
Citera
2022-12-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Känns som att polisen isåfall kanske hade velat ha något kompletterande förhör med dig, om de nu misstänker tidigare stölder?

Det blir inget fängelse, ta det lugnt.

Det hände i torsdags så det är ganska färskt. Så om jag inte hör något från polisen inom en vecka från nu så är det bara det tillfället jag åker dit på troligen?
Fick datum på plats till 4/1 när åklagaren skulle vara färdig samt att eventuell domstol 12/1.
Kallades tydligen som något snabbspår och var något nytt.
Citera
2022-12-12, 09:23
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Det hände i torsdags så det är ganska färskt. Så om jag inte hör något från polisen inom en vecka från nu så är det bara det tillfället jag åker dit på troligen?
Fick datum på plats till 4/1 när åklagaren skulle vara färdig samt att eventuell domstol 12/1.
Kallades tydligen som något snabbspår och var något nytt.

Snabbhantering i ditt ärende, skönt ändå. Oavsett så är det ju ett ganska lågt prioriterat brott som de säkerligen inte kommer undersöka mer än på en absolut miniminivå. Enda jag skulle kunna tänka mig är om butiken har sån stenkoll på dig så de direkt kan presentera det på silverfat för utredaren.

Hur det än blir med den saken så tror jag inte du ska oroa dig mycket alls för fängelse. Undantaget är kanske om du är en riktig jävla cowboy som lever rövare rent generellt Då lär man nog överväga rött kort för din del
Citera
2022-12-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Snabbhantering i ditt ärende, skönt ändå. Oavsett så är det ju ett ganska lågt prioriterat brott som de säkerligen inte kommer undersöka mer än på en absolut miniminivå. Enda jag skulle kunna tänka mig är om butiken har sån stenkoll på dig så de direkt kan presentera det på silverfat för utredaren.

Hur det än blir med den saken så tror jag inte du ska oroa dig mycket alls för fängelse. Undantaget är kanske om du är en riktig jävla cowboy som lever rövare rent generellt Då lär man nog överväga rött kort för din del

Haha nä jag är tvärt emot en vilde. Snarare en tråkig friluftsnisse. Men ponera att dom skulle hitta mig på andra band så tror du ändå att det inte blir fängelse?
Det rör sig om ca 1-2ggr per månad i ca 1år.
Men du tror att det kommer vara så lågprioriterat att dom knappt kommer orka leta i banden om inte butiken skulle ha sån stenkoll? Fick ingen indikation av att dom skulle ha blivit glada över att äntligen få fast mig eller liknande.
Senast redigerad av PaterTuus 2022-12-12 kl. 09:57.
Citera
2022-12-12, 09:57
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Haha nä jag är tvärt emot en vilde. Snarare en tråkig friluftsnisse. Men ponera att dom skulle hitta mig på andra band så tror du ändå att det inte blir fängelse?

Bra där Det stämmer, jag hade iaf inte varit särskilt orolig om jag var du. Vet inte var gränsen för stöld, grov stöld etc dras men du lär ju inte tagit saker för 80 000 typ? Sen ska du ju neka i sten om de skulle dra upp något sådant trams, givetvis.

Det kan ju komma att bli frågan om andra påföljder än fängelse, och även om du blir dömd till fängelse nån månad kan ju alltid frivården föreslå att du istället får fotboja eller vad de nu har för idéer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in