2026-05-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Innehav konsumerar bruk avseende samma substans, så det är endast innehavet som kommer vara av betydelse. 32 gram cannabispreparat innebär ett straffvärde på 110 dagsböter.

Det är inga konstigheter att meddela ett strafföreläggande på denna nivå. Det bygger dock på att skuldfrågan är klarlagd. Om du kommer med någon invändning eller förnekar brottet kan åklagaren anse att det är lämpligare att väcka åtal och låta rätten pröva frågan.

Tack för svar!
Jag kanske skulle nämnt det, men jag har erkänt till allt pga omständigheterna (snälla fb grilla mig inte här).
Om jag har förstått det rätt så är det alltså ingen skillnad på grönt/brunt när det kommer till straffet, utan det är same-same egentligen? Hur ser det ut med körkortet?

Blir inga mer kvällsjollar för min del iallafall...
Citera
2026-05-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigabrain90000
Tack för svar!
Jag kanske skulle nämnt det, men jag har erkänt till allt pga omständigheterna (snälla fb grilla mig inte här).
Om jag har förstått det rätt så är det alltså ingen skillnad på grönt/brunt när det kommer till straffet, utan det är same-same egentligen? Hur ser det ut med körkortet?

Blir inga mer kvällsjollar för min del iallafall...

Då borde förutsättningarna för strafföreläggande vara goda. Det är ingen skillnad vad gäller typen av cannabis, nej. Det som framför allt kan få betydelse är om narkotikan skulle vara avsedd att säljas – då är det plötsligt ett helt annat straffvärde (minst sex månaders fängelse) som blir aktuellt. Mängden i sig talar dock inte för det i ditt fall, utan det hade krävts ytterligare omständigheter till stöd för det.

Jag är dåligt insatt i körkortsfrågan och bör egentligen överlåta den till någon annan, men det är som bekant Transportstyrelsen som beslutar om ett eventuellt körkortsingripande. Myndigheten får information om såväl strafförelägganden och domar. Nu är det inte fråga om trafikbrottslighet såsom rattfylleri eller liknande du lagförs för, vilket är positivt, men de skulle möjligen kunna anse att du är "opålitlig i nykterhetshänseende". Detta är en grund för återkallelse. Om du inte tidigare också blivit omhändertagen enligt LOB eller liknande tänker jag emellertid att du bör kunna klara dig undan, om du är tidigare ostraffad.
Citera
2026-05-08, 01:26
Medlem
elbels avatar
En man springer in i en butik och säger "jag behöver pengar annars skadar jag mig"
Inga synliga vapen
Får cash av kassören och springer iväg
Brott?
Citera
2026-05-08, 15:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
En man springer in i en butik och säger "jag behöver pengar annars skadar jag mig"
Inga synliga vapen
Får cash av kassören och springer iväg
Brott?
Olaga tilltvång o ofredande?
Citera
2026-05-14, 11:49
Medlem
15APRILs avatar
Rättegången klar, överträdelse av kontaktförbud 5 sms 5 olika tidpunkter och dagar inga hot eller liknande enbart frågat om mina tillhörigheter.

2 fall penningtvätt totalt 80 k nekades försvarare i polisförhör dock tilldelad i tingsrätt.

Tidigare dömd till kontraktsvård, fint yrkande från frivården.

Dom om 2 veckor, åklagare yrkat på 6 månader.
Vad tror Flashback?
Citera
2026-05-18, 14:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Rättegången klar, överträdelse av kontaktförbud 5 sms 5 olika tidpunkter och dagar inga hot eller liknande enbart frågat om mina tillhörigheter.

2 fall penningtvätt totalt 80 k nekades försvarare i polisförhör dock tilldelad i tingsrätt.

Tidigare dömd till kontraktsvård, fint yrkande från frivården.

Dom om 2 veckor, åklagare yrkat på 6 månader.
Vad tror Flashback?
Skyddstillsyn, svårt o tro åklagaren ror i hamn att du accelererat i brott eller gärning. Överklaga annars är mitt råd.
Citera
2026-05-27, 13:20
Medlem
Hej
Blev stoppad av polisen för ca 2 veckor sedan, noterbart är att dom stod och väntade på att jag skulle köra. Körde ca 300m innan jag stannade bilen. De hittade ca 40gram cannabis i bilen samt att jag testade positivt på urinprovet men fick även lämna blodprov. Har aldrig blivit tagen för något liknande tidigare, dvs att jag tidigare är ostraffad. Körkortet tog dom såklart på plats. Erkände brotten samt godtog strafföreläggande muntligt. Men efter förhöret fick jag skriva på en tillgänglighetsdelvgivning tror jag det kallas, alltså med ett preliminärt rättegångsdatum. Vad tror ni jag kan förvänta mig för straff? Tror ni det blir rättegång av det? Finns det risk för att jag åker för grov drograttfylla?
Citera
2026-05-27, 18:37
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristos1232
Hej
Blev stoppad av polisen för ca 2 veckor sedan, noterbart är att dom stod och väntade på att jag skulle köra. Körde ca 300m innan jag stannade bilen. De hittade ca 40gram cannabis i bilen samt att jag testade positivt på urinprovet men fick även lämna blodprov. Har aldrig blivit tagen för något liknande tidigare, dvs att jag tidigare är ostraffad. Körkortet tog dom såklart på plats. Erkände brotten samt godtog strafföreläggande muntligt. Men efter förhöret fick jag skriva på en tillgänglighetsdelvgivning tror jag det kallas, alltså med ett preliminärt rättegångsdatum. Vad tror ni jag kan förvänta mig för straff? Tror ni det blir rättegång av det? Finns det risk för att jag åker för grov drograttfylla?

Gissar på 50 dagsböter.
Citera
2026-05-27, 18:39
Medlem
Tack för svar, tror du det går som rattfylla av normalgraden eller grov?

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Gissar på 50 dagsböter.
Citera
2026-05-27, 18:45
Medlem
Är risken stor att jag får strafföreläggande?

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Gissar på 50 dagsböter.
Citera
2026-05-28, 07:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristos1232
Är risken stor att jag får strafföreläggande?
Du skall nog ställa in dig på en rättegång, svårt o se ett strafföreläggande med både innehav, drograttfylleri. Bara innehavet snuddar på normal graden narkotikabrott.

Jag gissar på dagsböter samt skyddstillsyn. Körkortet blir du av med. Du ligger på gränsen mot fängelse men kommer få en chans då du är ostraffad.
Citera
2026-05-28, 12:35
Medlem
Ja okej det är så illa alltså, har bara googlat lite lätt och kan inte säga att det är 40gram som kvarstod, vilka kostnader brukar man få stå för vid en rättegång? Tror du det landar i grov drograttfylla eller rattfylla av normalgraden? Svårt att hitta på nätet exakt hur de bedömer om det är grovt eller ej. Det jag kunnat läsa mig till är att dom gör bedömning på hur illa man kört. Tänker eftersom jag inte kört någon längre sträcka kan väl polisen inte mena att jag tex kört vingligt eller liknande, har inte varit i närheten på att orsaka någon olycka heller.

Vad brukar fängelsestraff bli för denna typen av kombinerade brott?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Du skall nog ställa in dig på en rättegång, svårt o se ett strafföreläggande med både innehav, drograttfylleri. Bara innehavet snuddar på normal graden narkotikabrott.

Jag gissar på dagsböter samt skyddstillsyn. Körkortet blir du av med. Du ligger på gränsen mot fängelse men kommer få en chans då du är ostraffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in