Citat:
Ursprungligen postat av
gigabrain90000
Tack för svar!
Jag kanske skulle nämnt det, men jag har erkänt till allt pga omständigheterna (snälla fb grilla mig inte här).
Om jag har förstått det rätt så är det alltså ingen skillnad på grönt/brunt när det kommer till straffet, utan det är same-same egentligen? Hur ser det ut med körkortet?
Blir inga mer kvällsjollar för min del iallafall...
Då borde förutsättningarna för strafföreläggande vara goda. Det är ingen skillnad vad gäller typen av cannabis, nej. Det som framför allt kan få betydelse är om narkotikan skulle vara avsedd att säljas – då är det plötsligt ett helt annat straffvärde (minst sex månaders fängelse) som blir aktuellt. Mängden i sig talar dock inte för det i ditt fall, utan det hade krävts ytterligare omständigheter till stöd för det.
Jag är dåligt insatt i körkortsfrågan och bör egentligen överlåta den till någon annan, men det är som bekant Transportstyrelsen som beslutar om ett eventuellt körkortsingripande. Myndigheten får information om såväl strafförelägganden och domar. Nu är det inte fråga om trafikbrottslighet såsom rattfylleri eller liknande du lagförs för, vilket är positivt, men de skulle möjligen kunna anse att du är "opålitlig i nykterhetshänseende". Detta är en grund för återkallelse. Om du inte tidigare också blivit omhändertagen enligt LOB eller liknande tänker jag emellertid att du bör kunna klara dig undan, om du är tidigare ostraffad.