2026-02-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Klistra in det igen jag läser gärna!

Länkade mest till lite källor som sa att det är ett artbrott.

Vill dock tillägga att om brottet har ett straffvärde på under 6 månader så resulterar det oftast i villkorligt + böter/samhällstjänst, skyddstillsyn eller i värsta fall fotboja(eller ja, du döms till fängelse men blir kontaktad av frivården angående fotboja inför straffet).

Dömdes själv för innehav av 6g amfetamin och lite annat och fick skyddstillsyn.
Citera
2026-04-18, 15:22
Medlem
kristofferGs avatar
Hej! Torskat på ringa nark, innehav koks, kommer skriva under strafföreläggande och betala skiten. Arbetar på domstol, gärningen begicks inte i samma domsaga längre upp. Någon som har ett hum om hur troligt det är att jag blir uppsagd? Har en tidsbegränsad anställning. Kan man hålla det här hemligt genom att knipa käft? Kan chefen få reda på det här utan att fråga?
Citera
2026-04-25, 18:37
Medlem
När jag var på psykakut blev jag anmäld för att jag ska ha sagt att jag ville döda en tjänsteman men också att jag inte vill skada någon och att jag aldrig skadat någon. Personen arbetade inte på psykakut och har ingen direkt kontakt med mig men personalen på psyk anmälde mig för detta. Någon som har kunskap om troliga konsekvenser?
Citera
2026-04-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnisVonPhuck
När jag var på psykakut blev jag anmäld för att jag ska ha sagt att jag ville döda en tjänsteman men också att jag inte vill skada någon och att jag aldrig skadat någon. Personen arbetade inte på psykakut och har ingen direkt kontakt med mig men personalen på psyk anmälde mig för detta. Någon som har kunskap om troliga konsekvenser?

Om du hyser sådana tankar bör du läggas in, för ditt eget bästa.
Citera
2026-04-28, 16:19
Medlem
1) 2 kartor Lyrica och 1 karta Tramadol, räknas det som ringa narkotikabrott?
2) Vad blir påföljden om man redan har en villkorlig dom? Tacksam om nån har en susning.
Citera
2026-04-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
1) 2 kartor Lyrica och 1 karta Tramadol, räknas det som ringa narkotikabrott?
2) Vad blir påföljden om man redan har en villkorlig dom? Tacksam om nån har en susning.

1. Ja.

2. Om det är första gången så kan du t.ex. tvingas gå på möten oftare, mer regelbundna urinprov etc.
Citera
2026-04-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Om du hyser sådana tankar bör du läggas in, för ditt eget bästa.

Det var inte vad jag frågade men tack för informationen. Vad tror du jag gjorde på psyk förresten?
Citera
2026-04-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
1. Ja.

2. Om det är första gången så kan du t.ex. tvingas gå på möten oftare, mer regelbundna urinprov etc.

Så ingen risk man åker i fängelse då?
Citera
2026-05-01, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Så ingen risk man åker i fängelse då?

Nej, skulle jag inte säga.
Citera
2026-05-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Nej, skulle jag inte säga.
Tack för svaret!
Citera
2026-05-04, 21:08
Medlem
Misstänkt ca 32g hash innehav + bruk. Före detta ostraffad. Har ingen våg hemma eller nått sånt. Polisen sade att jag kan förvänta mig böter och de misstänker bara eget bruk.

Försöker få strafföreläggande men det kanske är kört med tanke på mängden?? Hur ser det ut med strafförelägganden i liknande fall? Vill ju helst slippa domstol och lägga allt bakom mig om man säger så..
Citera
2026-05-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigabrain90000
Misstänkt ca 32g hash innehav + bruk. Före detta ostraffad. Har ingen våg hemma eller nått sånt. Polisen sade att jag kan förvänta mig böter och de misstänker bara eget bruk.

Försöker få strafföreläggande men det kanske är kört med tanke på mängden?? Hur ser det ut med strafförelägganden i liknande fall? Vill ju helst slippa domstol och lägga allt bakom mig om man säger så..

Innehav konsumerar bruk avseende samma substans, så det är endast innehavet som kommer vara av betydelse. 32 gram cannabispreparat innebär ett straffvärde på 110 dagsböter.

Det är inga konstigheter att meddela ett strafföreläggande på denna nivå. Det bygger dock på att skuldfrågan är klarlagd. Om du kommer med någon invändning eller förnekar brottet kan åklagaren anse att det är lämpligare att väcka åtal och låta rätten pröva frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in