2021-07-29, 00:19
  #7345
Medlem
Jag vänder på det hela jag vill veta preskriptionstiden på följande.

Olaga frihetsberövande
Hemfridsbrott
Stöld
Tjänstefel
Mened

Sen vad får man för straff om man slår någon med knuten näve tre gånger rakt i ansiktet i hämndsyfte?
Citera
2021-07-29, 00:24
  #7346
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Jag vänder på det hela jag vill veta preskriptionstiden på följande.

Olaga frihetsberövande
Hemfridsbrott
Stöld
Tjänstefel
Mened
1. 15 år
2. 2 år
3. 5 år
4. 5 år
5. 10 år

Där gradindelning förekommer är alla svar baserade på brott av normalgraden.
__________________
Senast redigerad av Kallebrogen 2021-07-29 kl. 00:34.
Citera
2021-07-30, 18:25
  #7347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Olovlig identitetsanvändning. Dagsböter. Strafföreläggande hem i brevlådan. Min första prick försvann hösten 2019. Hade den suttit kvar så hade nog straffet blivit hårdare tror jag.

Kunde inte dömas för förtal eller grovt förtal eftersom det var bilder på en utländsk person som inte har någon koppling alls till Sverige. Personen gjorde ingen anmälan utan det var sidan i sig som gjorde en polisanmälan. Sjukt ändå att de överhuvudtaget bryr sig om man laddar upp bilder på andra personer som inte ens finns i Sverige eller som inte ens skulle bry sig för fem öre.
Hur upptäckte dem att de inte hade varit dina bilder?
Citera
2021-08-01, 20:33
  #7348
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluesky123
Hur upptäckte dem att de inte hade varit dina bilder?

Bildsök antagligen via google.
Citera
2021-08-10, 19:37
  #7349
Medlem
Tjena Flashback-jurister och hemmaproffs,

För ca 2 månader sedan blev jag gripen av vår allas farbror blå och är nu misstänkt för narkotikabrott. Greps mer eller mindre på bar gärning och har lämnat urinprov som kommer visa positivt för THC. Jag är inte här för att beklaga mig eller få stöttning. Jag bröt medvetet mot lagen och jag kommer ta mitt straff. Innehaven är erkända och har informerat om att jag är intresserad av ett strafföreläggande om möjlighet finns. Däremot så är jag både nyfiken/orolig för vad påföljden kan tänkas bli, då jag greps med flertalet mindre innehav. Innehaven var:

Cannabis: 2.7g
Psilocybin svamp (torkad): 10g
Ecstasy-MDMA: 11.5st tabletter
2C-B: 2st tabletter

Av vad jag kunnat läsa mig till på egenhand så utgör samtliga innehav ringa narkotikabrott. Gränsen för cannabis är väl allmänt känd som 50g, och för Ecstasyn så faller jag tillbaka på mål: https://upphandlingsjuristen.com/verdict/svea-hovratt-referat-rh-2012-79/ där 25st tabletter rubricerades som ringa. För svampen: https://lagen.nu/dom/nja/2016s279 där HD fastställt 50g torkad svamp som gränsen för brott av normalgraden. Det som gör mig smått nervös är innehavet av 2CB, har i praktiken varit omöjligt att hitta avgöranden gällande 2CB. Hittade en som från 2011 där 4 tabletter räknades som normalgraden (tabletter i överlåtelsesyfte skall tilläggas), men detta var innan HD reformerade praxis gällande narkotikabrott 2011.

Vad tror ni? Delar ni min bedömning att brottsrubriceringen blir ringa narkotikabrott? Innehaven har givetvis varit för eget bruk.

Vid gripandet kan tilläggas att jag var 19 årig och tidigare helt ostraffad.

Av nyfikenhet också till er med körkort och åkt fast för ringa.nark, blev ni av med det direkt eller fick ni lämna urinprov?


MVH
Citera
2021-08-10, 22:46
  #7350
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoxPopuli
Tjena Flashback-jurister och hemmaproffs,

För ca 2 månader sedan blev jag gripen av vår allas farbror blå och är nu misstänkt för narkotikabrott. Greps mer eller mindre på bar gärning och har lämnat urinprov som kommer visa positivt för THC. Jag är inte här för att beklaga mig eller få stöttning. Jag bröt medvetet mot lagen och jag kommer ta mitt straff. Innehaven är erkända och har informerat om att jag är intresserad av ett strafföreläggande om möjlighet finns. Däremot så är jag både nyfiken/orolig för vad påföljden kan tänkas bli, då jag greps med flertalet mindre innehav. Innehaven var:

Cannabis: 2.7g
Psilocybin svamp (torkad): 10g
Ecstasy-MDMA: 11.5st tabletter
2C-B: 2st tabletter

Av vad jag kunnat läsa mig till på egenhand så utgör samtliga innehav ringa narkotikabrott. Gränsen för cannabis är väl allmänt känd som 50g, och för Ecstasyn så faller jag tillbaka på mål: https://upphandlingsjuristen.com/verdict/svea-hovratt-referat-rh-2012-79/ där 25st tabletter rubricerades som ringa. För svampen: https://lagen.nu/dom/nja/2016s279 där HD fastställt 50g torkad svamp som gränsen för brott av normalgraden. Det som gör mig smått nervös är innehavet av 2CB, har i praktiken varit omöjligt att hitta avgöranden gällande 2CB. Hittade en som från 2011 där 4 tabletter räknades som normalgraden (tabletter i överlåtelsesyfte skall tilläggas), men detta var innan HD reformerade praxis gällande narkotikabrott 2011.

Vad tror ni? Delar ni min bedömning att brottsrubriceringen blir ringa narkotikabrott? Innehaven har givetvis varit för eget bruk.

Vid gripandet kan tilläggas att jag var 19 årig och tidigare helt ostraffad.

Av nyfikenhet också till er med körkort och åkt fast för ringa.nark, blev ni av med det direkt eller fick ni lämna urinprov?


MVH
Stor skillnad när det är överlåtelsesyfte, så det blir värdelöst att jämföra med. Enligt praxis och förarbeten är det näst intill omöjligt att bedöma ett innehav som ringa om det skett i överlåtelsesyfte.

I rättspraxis från TR och HovR jämställs 2C-B nästan alltid med Ecstasy. Har tom läst något fall där man tyckte att Ecstasy skulle bedömas något hårdare. Jag tror inte du behöver oroa dig för den biten.

Om du är väldigt nyfiken så får du skriva igen, så ska jag gräva upp lite 2C-B domar åt dig.

Jag är ganska säker på att det blir ringa. Sett ur ett mängdresonemang så borde det inte vara några konstigheter. Men man ska aldrig säga aldrig.
Citera
2021-08-10, 23:08
  #7351
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoxPopuli
Tjena Flashback-jurister och hemmaproffs,

För ca 2 månader sedan blev jag gripen av vår allas farbror blå och är nu misstänkt för narkotikabrott. Greps mer eller mindre på bar gärning och har lämnat urinprov som kommer visa positivt för THC. Jag är inte här för att beklaga mig eller få stöttning. Jag bröt medvetet mot lagen och jag kommer ta mitt straff. Innehaven är erkända och har informerat om att jag är intresserad av ett strafföreläggande om möjlighet finns. Däremot så är jag både nyfiken/orolig för vad påföljden kan tänkas bli, då jag greps med flertalet mindre innehav. Innehaven var:

Cannabis: 2.7g
Psilocybin svamp (torkad): 10g
Ecstasy-MDMA: 11.5st tabletter
2C-B: 2st tabletter

Av vad jag kunnat läsa mig till på egenhand så utgör samtliga innehav ringa narkotikabrott. Gränsen för cannabis är väl allmänt känd som 50g, och för Ecstasyn så faller jag tillbaka på mål: https://upphandlingsjuristen.com/verdict/svea-hovratt-referat-rh-2012-79/ där 25st tabletter rubricerades som ringa. För svampen: https://lagen.nu/dom/nja/2016s279 där HD fastställt 50g torkad svamp som gränsen för brott av normalgraden. Det som gör mig smått nervös är innehavet av 2CB, har i praktiken varit omöjligt att hitta avgöranden gällande 2CB. Hittade en som från 2011 där 4 tabletter räknades som normalgraden (tabletter i överlåtelsesyfte skall tilläggas), men detta var innan HD reformerade praxis gällande narkotikabrott 2011.

Vad tror ni? Delar ni min bedömning att brottsrubriceringen blir ringa narkotikabrott? Innehaven har givetvis varit för eget bruk.

Vid gripandet kan tilläggas att jag var 19 årig och tidigare helt ostraffad.

Av nyfikenhet också till er med körkort och åkt fast för ringa.nark, blev ni av med det direkt eller fick ni lämna urinprov?


MVH

Det kan inledningsvis påpekas att HD:s ändrade ställningstagande i NJA 2011 s 357 inte i någon större grad påverkade rättspraxis för ringa narkotikabrott, äldre rättsfall fungerar alldeles utmärkt att nyttja för att bestämma gränsen mellan ringa brott och brott av normalgraden.

Jag utgår ifrån att du endast döms för innehav (eget bruk).

Avseende cannabis går gränsen mellan ringa och normalgraden mycket riktigt vid 50 g. Ditt bruk av cannabis kommer även att konsumeras av innehavet så du bör inte dömas för detta. Se NJA 2017 s 415 avseende konsumtion av bruk.

För psilocybin och psilocin (svamp) går gränsen mellan ringa och normalgraden vid 50 missbruksdoser vilket motsvarar 100 g, se NJA 2016 s 279.

Gällande ecstasy så går gränsen mellan ringa och normalgraden vid 50 missbruksdoser vilket normalt motsvarar 50 tabletter, se HD:s avgörande i mål B 5579-11.

När det kommer till 2C-B så är det mycket riktigt rätt tunt med avgöranden. Svea hovrätt fastställde tingsrättens dom i mål B 8477-12 där man angav att 2C-B är en form av ecstasy och där man gick efter samma skala. Detta skulle alltså medföra att gränsen mellan ringa och normalgraden är 50 missbrukardoser eller motsvarande 50 tabletter. Det är även vad Göteborgs tingsrätt kom fram till i mål B 6081-12 där man angav att 2C-B är jämförbart med ecstasy sett till farlighetsgrad och att gränsen mellan ringa och normalgraden då går vid 50 missbruksdoser, man utgick ifrån att en tablett motsvarade en missbruksdos i brist på annan utredning.

Alla dina innehav är därför att se som ringa. Jag utgår dock ifrån att du blev tagen med allt på samma gång och då handlar det om ett och samma brott. Mängderna är dock så små att det bör handla om ringa brott även när man ”slår ihop” dem. 3 gram cannabis motsvarar ca 3 tripper ecstasy i farlighetsgrad, 10 gram svamp blir ca 5 tripper ecstasy, så lägger man ihop det blir det ca (3 + 5 + 11,5 + 2) 21,5 tripper.

Jag skulle gissa på ett straffvärde om ca 90 dagsböter för en vuxen person (normalstraffet för 20-24 tripper ecstasy). Då du endast var 19 år gammal vid tidpunkten så får du dock viss reduktion, förmodligen landar du då kring 70 dagsböter, jämför med NJA 2012 s 16 där man angav att 110 dagsböter för en vuxen motsvarade 80 dagsböter för en 18-åring.

Förutom det blir det förstås 800 kr till brottsofferfonden samt kostnad för provtagning och analys.

Nu har jag inte själv varit med om att bli dömd för narkotikabrott så har ingen personlig erfarenhet av körkortsfrågan men då jag utgår ifrån att du inte blev tagen medan du körde bil så bör inte körkortet påverkas av din dom. Normalt krävs det upprepade domar av ringa narkotikabrott eller detta kombinerat med omhändertagande enligt LOB för att ett körkortsingripande ska vara aktuellt. Relevant är dock vad du har angett i förhör om ditt bruk samt vad du anger till Transportstyrelsen eller Soc om de hör av sig. Handlar det om enstaka bruk är det lugnt, anger du att du har ett missbruk eller om det handlar om ett regelbundet brukande så kan kortet dras in.
__________________
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-08-10 kl. 23:12.
Citera
2021-08-10, 23:28
  #7352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Stor skillnad när det är överlåtelsesyfte, så det blir värdelöst att jämföra med. Enligt praxis och förarbeten är det näst intill omöjligt att bedöma ett innehav som ringa om det skett i överlåtelsesyfte.

I rättspraxis från TR och HovR jämställs 2C-B nästan alltid med Ecstasy. Har tom läst något fall där man tyckte att Ecstasy skulle bedömas något hårdare. Jag tror inte du behöver oroa dig för den biten.

Om du är väldigt nyfiken så får du skriva igen, så ska jag gräva upp lite 2C-B domar åt dig.

Jag är ganska säker på att det blir ringa. Sett ur ett mängdresonemang så borde det inte vara några konstigheter. Men man ska aldrig säga aldrig.


Tack för svaret! Som tur är har jag inte sålt något knark, så det har jag på det torra Självklart hoppas jag på ett ringa brott med strafföreläggande om dagsböter, men som du säger så är det svårt att vara bombsäker i dagsläget. Vi får se hur schysst åklagaren bestämmer sig för att vara.

Om du har lust får du gärna se om du kan få tag på någon dom gällande 2CB, vore intressant läsning. Se RättsPM från åkl.myndigheten: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rattspm-201601-narkotika-preparatbeskrivning.pdf s.285, enl. tabell så gjordes inga beslag av 2CB under 2017-2018 så verkar vara stor brist på underlag där från domstolens sida. Kanske mitt innehav blir rena julafton för prejudikat-nissarna, vi ses i HD
Citera
2021-08-10, 23:34
  #7353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det kan inledningsvis påpekas att HD:s ändrade ställningstagande i NJA 2011 s 357 inte i någon större grad påverkade rättspraxis för ringa narkotikabrott, äldre rättsfall fungerar alldeles utmärkt att nyttja för att bestämma gränsen mellan ringa brott och brott av normalgraden.

Jag utgår ifrån att du endast döms för innehav (eget bruk).

Avseende cannabis går gränsen mellan ringa och normalgraden mycket riktigt vid 50 g. Ditt bruk av cannabis kommer även att konsumeras av innehavet så du bör inte dömas för detta. Se NJA 2017 s 415 avseende konsumtion av bruk.

För psilocybin och psilocin (svamp) går gränsen mellan ringa och normalgraden vid 50 missbruksdoser vilket motsvarar 100 g, se NJA 2016 s 279.

Gällande ecstasy så går gränsen mellan ringa och normalgraden vid 50 missbruksdoser vilket normalt motsvarar 50 tabletter, se HD:s avgörande i mål B 5579-11.

När det kommer till 2C-B så är det mycket riktigt rätt tunt med avgöranden. Svea hovrätt fastställde tingsrättens dom i mål B 8477-12 där man angav att 2C-B är en form av ecstasy och där man gick efter samma skala. Detta skulle alltså medföra att gränsen mellan ringa och normalgraden är 50 missbrukardoser eller motsvarande 50 tabletter. Det är även vad Göteborgs tingsrätt kom fram till i mål B 6081-12 där man angav att 2C-B är jämförbart med ecstasy sett till farlighetsgrad och att gränsen mellan ringa och normalgraden då går vid 50 missbruksdoser, man utgick ifrån att en tablett motsvarade en missbruksdos i brist på annan utredning.

Alla dina innehav är därför att se som ringa. Jag utgår dock ifrån att du blev tagen med allt på samma gång och då handlar det om ett och samma brott. Mängderna är dock så små att det bör handla om ringa brott även när man ”slår ihop” dem. 3 gram cannabis motsvarar ca 3 tripper ecstasy i farlighetsgrad, 10 gram svamp blir ca 5 tripper ecstasy, så lägger man ihop det blir det ca (3 + 5 + 11,5 + 2) 21,5 tripper.

Jag skulle gissa på ett straffvärde om ca 90 dagsböter för en vuxen person (normalstraffet för 20-24 tripper ecstasy). Då du endast var 19 år gammal vid tidpunkten så får du dock viss reduktion, förmodligen landar du då kring 70 dagsböter, jämför med NJA 2012 s 16 där man angav att 110 dagsböter för en vuxen motsvarade 80 dagsböter för en 18-åring.

Förutom det blir det förstås 800 kr till brottsofferfonden samt kostnad för provtagning och analys.

Nu har jag inte själv varit med om att bli dömd för narkotikabrott så har ingen personlig erfarenhet av körkortsfrågan men då jag utgår ifrån att du inte blev tagen medan du körde bil så bör inte körkortet påverkas av din dom. Normalt krävs det upprepade domar av ringa narkotikabrott eller detta kombinerat med omhändertagande enligt LOB för att ett körkortsingripande ska vara aktuellt. Relevant är dock vad du har angett i förhör om ditt bruk samt vad du anger till Transportstyrelsen eller Soc om de hör av sig. Handlar det om enstaka bruk är det lugnt, anger du att du har ett missbruk eller om det handlar om ett regelbundet brukande så kan kortet dras in.

Mycket intressant läsning, tack för svar!

Gällande ditt resonemang kring att ”slå ihop” innehaven, jag var av intrycket att straffmätning samt bedömningen av rubricering görs på varje enskilt innehav, men det stämmer alltså inte? Dvs att det i slutändan isåfall blir fyra ringa.nark som jag döms för samt att dagsböter fastställs för varje innehav. Praxis för innehav-eget bruk har jag förstått är ca 30DB, vilket gör att jag förväntar mig runt 120 dagsböter. Med ditt resonemang så låter detta kanske aningen hårt, vad säger du?

Gällande körkort så kanske man var lite för frispråkig vid förhör, så vi får se vad som händer! Förhoppningsvis kan man klara sig undan med nykterhetskontroller, är ändå slutknarkat för min del nu. Men, qui vivra verra!
Citera
2021-08-11, 00:13
  #7354
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoxPopuli
Mycket intressant läsning, tack för svar!

Gällande ditt resonemang kring att ”slå ihop” innehaven, jag var av intrycket att straffmätning samt bedömningen av rubricering görs på varje enskilt innehav, men det stämmer alltså inte? Dvs att det i slutändan isåfall blir fyra ringa.nark som jag döms för samt att dagsböter fastställs för varje innehav. Praxis för innehav-eget bruk har jag förstått är ca 30DB, vilket gör att jag förväntar mig runt 120 dagsböter. Med ditt resonemang så låter detta kanske aningen hårt, vad säger du?

Gällande körkort så kanske man var lite för frispråkig vid förhör, så vi får se vad som händer! Förhoppningsvis kan man klara sig undan med nykterhetskontroller, är ändå slutknarkat för min del nu. Men, qui vivra verra!

Avgörande för om innehavet ska slås ihop är om innehavet skedde vid samma plats och tidpunkt och därför ses som samma gärning. Blev du tagen med cannabis en dag och sedan svamp en annan så ses det som olika gärningar och du döms för två olika brott, hade du på dig både svamp och cannabis då du blev stoppad så handlar det endast om ett brott.

Relativt vanligt är att man tas för bruk och innehav och det sedan sker en husrannsakan, då bedöms det som olika brott.

Jag utgick ifrån att du hade all narkotika på samma ställe.

Edit: även om det handlar om fyra olika tillfällen så ligger din beräkning aningens högt då man inte bara plussar ihop påföljder i Sverige. Det sker viss reduktion på efterföljande brottslighet enligt asperationsprincipen (populärt kallad mängdrabatt).

Edit2: Det ska dock även påpekas att enbart innehav av 11,5 tabletter ecstasy medför ett straff om 80 dagsböter, inte 30 stycken.

Jag läste dock fel i min orginalpost. 21,5 tripper ecstasy vid samma tillfälle motsvarar 100 dagsböter inte 90 stycken så du bör i sådana fall landa kring 80 dagsböter med hänsyn till ålder.
__________________
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-08-11 kl. 00:38.
Citera
2021-08-11, 10:26
  #7355
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
1. En vän åkte utomlands med falsk covid intyg.

Personen har troligen åkt fast i Finland. Vad kan straffet bli för personen? Tidigare ostraffad. Haft 0 kontakt på 24 timmar och personen skulle höra av sig vid ankomst. Och ingen har hört ett pip.

Är konstant inloggad på sociala medier annars.


2. Personen kommer givetvis säga att intyget kommer från mig. Min andra vän köpte intyget online via en hemsida. Skickade det till mig via sms. Och jag vidarebefordrar det till personen som nu är i Finland.

Jag har alltså inte tillverkat det, eller betalt för det, eller fått betalt för det.
Skaffade din polare ett falskt covid intyg med allt vad det innebär för att åka till Mumin dalen?

Av alla ställen man vill åka till efter 1.5 år i resekarantär väljer man att slå till på en dansbands kryssning till Finland?
Gick ni alla ihop med varsin säck pant och det var hit man kom eller varför Finland?

Medhjälp till någon form av bedrägeri av något slag kanske du blir misstänkt för.
Eller liknande, du har med råd och dåd underlättat den brottsliga gärningen..

Sedan är jag inte så hemma på corona lagstiftning kring förfalskade intyg.
Hävda dumhet: -Jag trodde det var så man gjorde för att skaffa ett intyg, det är knappast så att någon har någon vana i att skaffa ett?
__________________
Senast redigerad av Ladida 2021-08-11 kl. 10:29.
Citera
2021-08-11, 12:34
  #7356
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
1. En vän åkte utomlands med falsk covid intyg.

Personen har troligen åkt fast i Finland. Vad kan straffet bli för personen? Tidigare ostraffad. Haft 0 kontakt på 24 timmar och personen skulle höra av sig vid ankomst. Och ingen har hört ett pip.

Är konstant inloggad på sociala medier annars.


2. Personen kommer givetvis säga att intyget kommer från mig. Min andra vän köpte intyget online via en hemsida. Skickade det till mig via sms. Och jag vidarebefordrar det till personen som nu är i Finland.

Jag har alltså inte tillverkat det, eller betalt för det, eller fått betalt för det.

Man vill inte bli åtalad i finland. Lägre krav på bevisning att du utfört brottet. Samt att deras fängelser är inte roliga. Sitta i sverige är som att vara på fritidsgård att jämföra.

Har du hört av din vän om ev påföljder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in