2021-07-16, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av illuminante9802
Har blivit misstänkt för 2 fall av våld mot tjänsteman, en misshandel, inbrott, stöld. En del saker hände för nästan 3 år sedan. Var under 18 under alla brott förutom misshandeln, är 19 år nu. Har varit dömd för personrån osv tidigare men de har bara resulterat i fortsatt ungdomsvård (lvu). Socialtjänsten har fått ett göra ett utlåtande då dom föreslår fortsatt ungdomsvård. är 19 år gammal nu.

Haha, ut och gör dina bryt nu gubben! Oroa dig inte, har blivit dömd för flera fall av våld mot tjänsteman brukar bara bli lite böter. Isåfall misshandeln du ska oroa dig för, lär ju bli en del samhällstjänst för det.

Men fortsätt i samma takt så kanske du får ett lika roligt liv som mig, 3 år på hällby och rättpsyk in och ut.

Dont do the crime if you cant do the time brorsa.

Fan torskar du för skit saker för... Fan kan inte folk lära sig vara kriminella på ett feet sätt.
Citera
2021-07-16, 12:34
Medlem
illuminante9802s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Haha, ut och gör dina bryt nu gubben! Oroa dig inte, har blivit dömd för flera fall av våld mot tjänsteman brukar bara bli lite böter. Isåfall misshandeln du ska oroa dig för, lär ju bli en del samhällstjänst för det.

Men fortsätt i samma takt så kanske du får ett lika roligt liv som mig, 3 år på hällby och rättpsyk in och ut.

Dont do the crime if you cant do the time brorsa.

Fan torskar du för skit saker för... Fan kan inte folk lära sig vara kriminella på ett feet sätt.
kan sitta av tid, undrar bara vad man kan förvänta sig Har aldrig suttit på kåken men bott på p12or några år, inte samma sak men men
Citera
2021-07-16, 12:36
Medlem
illuminante9802s avatar
Citat:
kan sitta av tid, undrar bara vad man kan förvänta sig Har aldrig suttit på kåken men bott på p12or några år, inte samma sak men men
kan dock tillägga att det är inget jag tänkt fortsätta med, håller på å försöka leva ett hyffsat normalt liv
Citera
2021-07-16, 13:12
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Har blivit misstänkt för 2 fall av våld mot tjänsteman, en misshandel, inbrott, stöld. En del saker hände för nästan 3 år sedan. Var under 18 under alla brott förutom misshandeln, är 19 år nu. Har varit dömd för personrån osv tidigare men de har bara resulterat i fortsatt ungdomsvård (lvu). Socialtjänsten har fått ett göra ett utlåtande då dom föreslår fortsatt ungdomsvård. är 19 år gammal nu.

Synd att du inte gjorde det i USA. Du hade fått 15-25 år - Beror vilken delstat.

Räkna med ett milt straff. Ungdomsvård i ett år + samhällstjänst och skadestånd.
Citera
2021-07-16, 13:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Du får nog räkna med ungdomsvård tills du är för gammal för det. Ta dig samman. Nästa gång blir det fängelse och oavsett vad alla troll på FB säger så är det absolut inget du vill uppleva.
Citera
2021-07-16, 18:43
Medlem
Hej

vilken straff kan jag få?
aldrig varit inblandat innan med polisen eller liknande .
de är 3ärende som hamna på 16430kr ihop räknad i samma år och månad och 1 penningstvätt på 2000kr då jag flyttade dom från mitt lönekonto till sparkonto

har varit på förhör och efter de fick jag brev att de är väckt åtal

de som är värst är vi har gemensamkonto och min man är anklagat för samma saker som jag i samma ärende , vi fick förklaring att de blir så när båda stå på kontot

vi har annars ett ordnat liv och har småbarn
och vänta just också barn precis när förhandlingen är .
kan ej mer sova och undra om vi komma hamna i fängelse och komma förlora våra barn

de handla om saker privatfolk köpte av oss så inga nakotika brott
vi har efter de aldrig vågat skicka nåt mer utan endast avhämtning
fallet händer 2018
har fått även info om att de är inga ringer då sumnan överstiga

nån som har några seriöser ord ?
Citera
2021-07-16, 21:27
Medlem
Eftersom du bara var 18 år när brotten begicks och fortfarande är ung lär rätten föredra att välja en icke frihetsberövande påföljd. Om jag förstod det rätt hade socialtjänsten fått yttra sig? Om inte de kommer göra någon vårdplan kan det ju vara en idé att be din försvarare att prata med rätten om att begära yttrande från frivården. Skyddstillsyn kanske skulle vara en lämplig påföljd?
Citera
2021-07-16, 21:48
Medlem
tedbundys avatar
Citat:

Skyddstillsyn känns rätt givet om jag får spekulera.
Citera
2021-07-20, 18:27
Medlem
Kan du få mindre straff eller komma undan med hot om du har en autismdiagnos (skylla på det)? osv
Citera
2021-07-22, 10:30
Medlem
Kan det bli extra fängelsetid för de som tog gisslan på fängelset i Hällby i går 2021-07-20?

Det låter kanske som en självklarhet att de bör få sitta extra länge i fängelse, men hur fungerar det i praktiken?

De har blivit dömda för mord till 18 års fängelse. Om de döms för gisslansituationen t.ex. till några års fängelse, kan de få avtjäna det straffet efter att de avtjänat morddomen?

Det finns en ny lag från i år som gör det möjligt att skjuta upp villkorlig frigivning på grund av misskötsamhet, så de kanske använder sig av det för att de ska få längre strafftid.
Citera
2021-07-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag har på en sida laddat upp bilder på en person för att se hur bra det "funkar" att använda dessa på tex Tinder. Personen ser väldigt bra ut. Jag testade först med bilder på mig själv och fick inga svar alls och laddade sedan upp bilder på den andra personen och fick mängder med svar och respons. Handlingen från min sida var absolut inget uppsåt till att åsamka skada eller något alls. Alltså inte i ond tro. Utan ett test bara helt enkelt för att se hur verkligheten ser ut, att kvinnor går mer på utseendet på dejtingsidor. Har tagit bort bilderna nu och raderat mitt konto då jag har fått svar på min fundering.

Nu har jag dessutom fått en polisanmälan på mig för copyright brott och blivit kallad till förhör för detta. Bevismaterialet är att sidan har skrivit ut loggar på tider och datum när jag har loggat in och vilka datum jag har loggat in plus att mitt IP-nummer finns med i loggarna. Jag har tidigare en villkorlig dom på mig som gallras ut nu i höst (den har då suttit i tio år). Det jag då undrar är, vad kan påföljden bli för detta brott om jag blir dömd? Om jag i förhör säger som det är och erkänner att jag ville undersöka hur det fungerar och att jag inte har gjort det i ond tro eller för att åsamka skada så borde jag vid en fällande dom få böter eller strafföreläggande?

Åklagaren måste väl också fortfarande kunna bevisa att det är jag som laddat upp bilderna och oavsett om IP-numret matchar mitt namn hos operatören, hur gör dem det? Ett IP-nummer säger bara vem som står på det aktuella bredbandet inte vilken person som satt vid datorn vid den exakta tidpunkten. Är inte detta ett ganska omöjligt fall att lösa? Hur ska åklagaren kunna bevisa att jag satt vid datorn vid den tidpunkten? Jag kan lika gärna ha varit ute med hunden eller gjort knäckebröd med ost i köket.
Vad fick du äntligen?
Citera
2021-07-28, 19:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluesky123
Vad fick du äntligen?

Olovlig identitetsanvändning. Dagsböter. Strafföreläggande hem i brevlådan. Min första prick försvann hösten 2019. Hade den suttit kvar så hade nog straffet blivit hårdare tror jag.

Kunde inte dömas för förtal eller grovt förtal eftersom det var bilder på en utländsk person som inte har någon koppling alls till Sverige. Personen gjorde ingen anmälan utan det var sidan i sig som gjorde en polisanmälan. Sjukt ändå att de överhuvudtaget bryr sig om man laddar upp bilder på andra personer som inte ens finns i Sverige eller som inte ens skulle bry sig för fem öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in