2012-04-22, 08:16
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tagen med 6.9g cannabis vilket borde ge 60 dagsböter (?). Rent piss dock men analys kommer om 6 veckor. Jag fick jobb dagen innan de tog mig och jag sa i förhör var jag jobbade (kan de kontakta min arbetsgivare? Kommer de att göra det då?). De frågade inte om inkomst, jag har dock inte fått någon lön än men gissar på att den ligger från 17-20k i månaden. Det är bara visstidsanställning.

Förra året tjänade jag in ca 40k vitt under hela året.

En sak till. Detta hände igår, när får jag boten?
Tacksam för svar.
Din arbetsgivare kommer inte kontaktas. Du kommer sannolikt inom någon månad få ett strafföreläggande, och storleken på varje dagsbot kommer bli 50 kronor. Normalt görs en taxeringskontroll för att kontrollera inkomsten, och om den visar så låg inkomst så beaktar man normalt inte tillfälliga inkomster.
Citera
2012-04-22, 08:18
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Inte? En kille från UK lämnades ut för fildelning. Om inte annat kan USA lägga en internationell efterlysning så nästa gång han flyger flaggas han rött och får en fin semester i USA.
Nu var det ju svenska medborgare som inte utlämnas från Sverige. Men det är ju som sagt fullt möjligt att en internationell efterlysning utfärdas om brottet är tillräckligt allvarligt. Grips man då i ett land som kan tänka sig att utlämna till USA kommer så att ske.
Citera
2012-04-22, 11:51
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Din arbetsgivare kommer inte kontaktas. Du kommer sannolikt inom någon månad få ett strafföreläggande, och storleken på varje dagsbot kommer bli 50 kronor. Normalt görs en taxeringskontroll för att kontrollera inkomsten, och om den visar så låg inkomst så beaktar man normalt inte tillfälliga inkomster.

Tack så hemskt mycket, det lugnade mig lite.
Citera
2012-04-23, 00:16
Medlem
hardstylebabes avatar
Jag måste fråga en sak. om en person inte är dömd innan. åklagaren yrkar på ett års fängelse. vad brukar straffet bli då. när frivårdens bedömning är övervakare med särskild föreskrift?
Citera
2012-04-23, 07:15
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstylebabe
Jag måste fråga en sak. om en person inte är dömd innan. åklagaren yrkar på ett års fängelse. vad brukar straffet bli då. när frivårdens bedömning är övervakare med särskild föreskrift?
Det beror lite på vad det är för brott, men normalt är det inte aktuellt med någon annan påföljd än fängelse när straffvärdet är så högt som ett år. Om du berättar vad det är för brott blir det lättare att gissa.
Citera
2012-04-23, 15:15
Medlem
EN FRÅGA! Jag körde 88 på 50 väg... aldrig tidigare åkt fast för fortkörning eller annat.

Vad blir mitt straff? förutom 4000kr i böter.

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-23, 15:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB-seller
EN FRÅGA! Jag körde 88 på 50 väg... aldrig tidigare åkt fast för fortkörning eller annat.

Vad blir mitt straff? förutom 4000kr i böter.

Tacksam för svar!
Känns som att ditt körkort blir återkallat också, åtminstone för en tid.

Och du kommer billigt undan. Det är 50 av en anledning.
Citera
2012-04-23, 21:07
Medlem
hardstylebabes avatar
Citat:
Det beror lite på vad det är för brott, men normalt är det inte aktuellt med någon annan påföljd än fängelse när straffvärdet är så högt som ett år. Om du berättar vad det är för brott blir det lättare att gissa.

rån
straffet skulle medelas idag men vart uppskjutet en vecka. är det väldigt dåligt?
Citera
2012-04-23, 21:56
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstylebabe
rån
straffet skulle medelas idag men vart uppskjutet en vecka. är det väldigt dåligt?
Om han döms för rån så får han minst ett års fängelse. Så långa fängelsestraff får man inte avtjäna med fotboja. Att domen blivit uppskjuten har ingen betydelse och kan beror på många olika saker.
Citera
2012-04-23, 22:18
Medlem
WippaNs avatar
Tänker köra motorcross i skogen (tror det är statlig mark? helt öde iaf) och vet att detta räknas som olovlig körning.

Det jag vill veta är vilket straff jag får och vad konsekvenserna blir, läst någonstans om 30 dagsböter, stämmer detta?

P.S. Har B-körkort på prövotid
Citera
2012-04-24, 12:14
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WippaN
Tänker köra motorcross i skogen (tror det är statlig mark? helt öde iaf) och vet att detta räknas som olovlig körning.

Det jag vill veta är vilket straff jag får och vad konsekvenserna blir, läst någonstans om 30 dagsböter, stämmer detta?

P.S. Har B-körkort på prövotid
Det är normalt olovlig körning, och ger första gången 30 dagsböter. En "vanlig" olovlig körning leder oftast till att körkortet återkallas, och har du då prövotid får du ta om lappen. Om transportstyrelsen är "snällare" om man bara kört runt i skogen vet jag inte.
Citera
2012-04-24, 13:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det är normalt olovlig körning, och ger första gången 30 dagsböter. En "vanlig" olovlig körning leder oftast till att körkortet återkallas, och har du då prövotid får du ta om lappen. Om transportstyrelsen är "snällare" om man bara kört runt i skogen vet jag inte.
De är inte "snällare" pga att du varit i skogen. Utan i dessa fall går de på vad som står i domen utan någon större utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in