2021-06-14, 18:08
Medlem
Sven2s avatar
Om man skickar ett falsk intyg från utomlands till Sverige. Kan man dömas för brukande av falsk urkund i Sverige?
Citera
2021-06-18, 05:02
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hwi1a
kanske lite otydlig men i just den från är de alltså hur många jag får ha för ett "ringa brott"

Det är svårt att säga ett exakt antal eftersom man numera beaktar alla omständigheter kring gärningen vid bedömning av straffvärdet. Dock utgör mängden i kombination med farligheten fortfarande den största bedömningsgrunden. För och nackdelar att väga in kan t.ex. vara: smuggling, eget bruk, överlåtelse, del av organiserad brottslighet etc.

Zopiklon likställs med bensodiazepiner i farlighetsklassificeringen, vilket bedöms som det minst farliga i RättsPM 2016:1.

Enligt Lawline går gränsen för ett ringa innehav som stannar på dagsböter vid 400 tabletter. Men i RättsPM Bötespraxis är 250 tabletter övre gränsen för vad som kan tilldömas db som jag tolkar det. Tänk på att ringa kan ge fängelse upp till 6 månader!

Lawline - Vad är straffet för diazepam?

Narkotikastrafflag (1968:64)

RättsPM Bötespraxis

RättsPM Narkotika - preparatbeskrivning
Citera
2021-06-18, 05:09
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Om man skickar ett falsk intyg från utomlands till Sverige. Kan man dömas för brukande av falsk urkund i Sverige?

Ja, och kanske även bedrägeri. Var uppe några sidor bak i tråden.
Citera
2021-06-18, 06:09
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Snubben sitter med sin telefon i handen alkoholpåverkad. Bilen är avstängd. Ingen tomgång
Polisen stannar och griper denna för misstänkt rattfylla och tar körkortet.

Polisen hävdar att det finns vittnen från ett annat område som hävdar att någon backat på ett föremål.
Men föremålet gick aldrig sönder så finns inga synliga bevis.

Polisen beslagtar bilnycklarna.

Polisen står väl i ett sånt läge att de måste bevisa att föraren kört bilen, rullat den?

Så länge man inte "för" bilen eller bryter mot lokala föreskrifter gällande tomgångskörning, är det inte olagligt att sitta aspackad i förarsätet och gasa. Polisen får tillfälligt omhänderta nycklarna för att förhindra brott (vilket verkar rimligt i detta fallet). Men att ta körkortet från någon som sitter still i en bil på misstanke om ett brott som polisen själva inte bevittnat ställer jag mig tveksam till.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har polisen vittnen så har de ju bevis. Det behövs i allmänhet inte teknisk bevisning om vittnesutsagorna är trovärdiga nog.

Håller inte med.. Ögonvittnen är faktiskt ganska opålitliga! Men om nu något blivit påbackat, skulle det funnits tekniska bevis.

Citat:
Om det däremot är så att någon annan körde bilen, och vittnena bara såg bilen men inte just den här killen, så finns det ju en chans att klara sig. Det kommer dock låta mycket suspekt att skylla på någon annan men vägra säga vem det var i en sån här situation.

"Det var min polare som körde, men han bara parkerade och stack iväg utan att säga något! Jag började frysa så jag skulle försöka få igång motorn och satte mig därför i förarsätet. Nej, jag vill inte berätta vad han heter.. Är rädd att han blir arg på mig då!"

Händer hela tiden!

Men som vanligt, det är upp till åklagaren att bevisa det!
.
Citera
2021-06-18, 14:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Håller inte med.. Ögonvittnen är faktiskt ganska opålitliga! Men om nu något blivit påbackat, skulle det funnits tekniska bevis.
Ögonvittnen är bevisat opålitliga, och domare är bevisat dåliga på att avgöra deras trovärdighet.

Men det här är inte psykologiforumet, utan juridikforumet, och i domstolarna väger ögonvittnen fortfarande tungt.
Citera
2021-06-18, 17:36
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ögonvittnen är bevisat opålitliga, och domare är bevisat dåliga på att avgöra deras trovärdighet.

Men det här är inte psykologiforumet, utan juridikforumet, och i domstolarna väger ögonvittnen fortfarande tungt.

Möjligtvis i TR, men HR brukar se mer nyktert på bevisen. Det är min uppfattning iaf.

Du missar två saker: För att ett vittne ens ska bli kallad till en rättegång i detta scenariot kommer h*n först genomgå en vittneskonfrontation. Troligtvis sker detta genom att vittnet får titta på ett antal foton (typ 12 st) och ska försöka identifiera den misstänkte GM bland dessa. Har man hastigt sett en person i ett fordon vill jag påstå att det är ren tur om man lyckas peka ut den faktiska GM!

Sen har vi den misstänktes egna redogörelse för vad som har hänt. "Inte troligt, men går inte att utesluta" har man ju läst i ett par domar. Det ska fortfarande vara "ställt utom rimligt tvivel" för en fällande dom!
Citera
2021-06-18, 20:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Möjligtvis i TR, men HR brukar se mer nyktert på bevisen. Det är min uppfattning iaf.

Du missar två saker: För att ett vittne ens ska bli kallad till en rättegång i detta scenariot kommer h*n först genomgå en vittneskonfrontation. Troligtvis sker detta genom att vittnet får titta på ett antal foton (typ 12 st) och ska försöka identifiera den misstänkte GM bland dessa. Har man hastigt sett en person i ett fordon vill jag påstå att det är ren tur om man lyckas peka ut den faktiska GM!

Sen har vi den misstänktes egna redogörelse för vad som har hänt. "Inte troligt, men går inte att utesluta" har man ju läst i ett par domar. Det ska fortfarande vara "ställt utom rimligt tvivel" för en fällande dom!
Japp, det är givetvis möjligt att vittnet inte riktigt kommer ihåg, eller inte är tillräckligt säker. Tur för den misstänkte isf!
Citera
2021-06-19, 21:07
Medlem
distanss avatar
Citat:
Japp, det är givetvis möjligt att vittnet inte riktigt kommer ihåg, eller inte är tillräckligt säker. Tur för den misstänkte isf!

Kan nämna att jag själv varit med om en fotokonfrontation. Skulle peka ut två stycken bland 20-25 foton. Jag hade haft dessa personer framför mig, bakom en disk, fullt upplyst i en icke "fientlig" miljö i minst 10 minuter.. Jag kunde identifiera EN ett par timmar senare! Fan inte lätt!!
Citera
2021-06-23, 09:33
Bannlyst
1. En vän åkte utomlands med falsk covid intyg.

Personen har troligen åkt fast i Finland. Vad kan straffet bli för personen? Tidigare ostraffad. Haft 0 kontakt på 24 timmar och personen skulle höra av sig vid ankomst. Och ingen har hört ett pip.

Är konstant inloggad på sociala medier annars.

2. Personen kommer givetvis säga att intyget kommer från mig. Min andra vän köpte intyget online via en hemsida. Skickade det till mig via sms. Och jag vidarebefordrar det till personen som nu är i Finland.

Jag har alltså inte tillverkat det, eller betalt för det, eller fått betalt för det.
Citera
2021-06-28, 22:31
Medlem
Skadegörelse gjord i oktober. Värdet ligger på 3000 kr. Kommer jag behöva betala tillbaka 3k + böter utöver det då?
Senast redigerad av Steinax 2021-06-28 kl. 22:41.
Citera
2021-07-16, 12:19
Medlem
illuminante9802s avatar
Vad kan jag vänta mig för straff?

Har blivit misstänkt för 2 fall av våld mot tjänsteman, en misshandel, inbrott, stöld. En del saker hände för nästan 3 år sedan. Var under 18 under alla brott förutom misshandeln, är 19 år nu. Har varit dömd för personrån osv tidigare men de har bara resulterat i fortsatt ungdomsvård (lvu). Socialtjänsten har fått ett göra ett utlåtande då dom föreslår fortsatt ungdomsvård. är 19 år gammal nu.
Citera
2021-07-16, 12:29
Medlem
Om vi hade ett rimligt samhälle borde du skaka galler i ett tiotal år. Du blir väl bjuden på bullar på något Hiv-hem eller vad dom heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in