2012-04-04, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Villkorlig dom och 40 dagsböter är min gissning.

Vad hamnar dagsböterna på i det här fallet, tror du? Och villkorlig dom innebär väl att man får som en "prövotid" där ytterligare brott ger hårdare straff? Läste någonstans att den är på två år, stämmer det? Tack för svaret.
Citera
2012-04-04, 15:10
Medlem
Vista-Backhands avatar
Är 34 500 kr ett rimligt straff för bruk och innehav av 0.71g kokain, 150 dagsböter? Är det någon idé att överklaga strafföreläggande eller finns det risk att straffet skärps? Tidigare ostraffad, ordnad livssituation.
Citera
2012-04-04, 15:42
Medlem
Citat:
Är det någon idé att överklaga strafföreläggande eller finns det risk att straffet skärps?

Det finns risk att straffet skärps iom att det är fråga om narkotikabrott av normalgraden http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2008/2008-06-03%20B%20301-08%20Dom.pdf
Senast redigerad av lardest 2012-04-04 kl. 15:46.
Citera
2012-04-04, 17:35
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevanel
Vad hamnar dagsböterna på i det här fallet, tror du? Och villkorlig dom innebär väl att man får som en "prövotid" där ytterligare brott ger hårdare straff? Läste någonstans att den är på två år, stämmer det? Tack för svaret.

Dagsbotsbeloppet bör hamna på minimum (50 kr). Prövotiden för en villkorlig dom är mycket riktigt två år.
Citera
2012-04-05, 13:47
Medlem
RaouRs avatar
Hej, vet ej om någon kan hjälpa mig då detta gäller Irland men tänkt testa ställa frågan här iaf.

Har haft ett hus jag hyrde här tillsammans med 3 polare, nu är det så att dom alla flyttat tillbaka till sverige eller annat land och jag var sist kvar, kände inte att ja ville städa ur och fixa huset helt själv då så bestämmde tillsammans med dom som bott där tidigare att vi skulle skippa detta, det va ganska mycket skräp kvar i huset när vi lämnade det, soffan vär även mycket sliten och hade några brännhål, kan vara lite mer små grejer som blivit slitna alternativt gått sänder men det mesta gällde bara skräp.

Trodde då att dom skulle ta våran deposit och hyra in någon för att städa upp skiten men nu harj ag fått brev om att dom ska följe upp med rättsliga åtgärder mot oss.

Det jag undrar är om någon vet vad som kan hända? Kommer dom bara ta våran deposit eller kommer dom försöka ta oss till rättegång och ge oss böter eller nått?

Hoppas någon här kan ha någon ide om hur detta kan sluta, behöver ni någon mer info är det bara fråga på.
Citera
2012-04-05, 13:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaouR
Hej, vet ej om någon kan hjälpa mig då detta gäller Irland men tänkt testa ställa frågan här iaf.

Har haft ett hus jag hyrde här tillsammans med 3 polare, nu är det så att dom alla flyttat tillbaka till sverige eller annat land och jag var sist kvar, kände inte att ja ville städa ur och fixa huset helt själv då så bestämmde tillsammans med dom som bott där tidigare att vi skulle skippa detta, det va ganska mycket skräp kvar i huset när vi lämnade det, soffan vär även mycket sliten och hade några brännhål, kan vara lite mer små grejer som blivit slitna alternativt gått sänder men det mesta gällde bara skräp.

Trodde då att dom skulle ta våran deposit och hyra in någon för att städa upp skiten men nu harj ag fått brev om att dom ska följe upp med rättsliga åtgärder mot oss.

Det jag undrar är om någon vet vad som kan hända? Kommer dom bara ta våran deposit eller kommer dom försöka ta oss till rättegång och ge oss böter eller nått?

Hoppas någon här kan ha någon ide om hur detta kan sluta, behöver ni någon mer info är det bara fråga på.
Såvida inte det är helt åt skogen kaos så är ju depositen till för att täcka när folket inte flyttstädat. Inte vandaliserat och förstört, men för att täcka kostnaden för en städare ett par timmar.
Citera
2012-04-05, 14:00
Medlem
RaouRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Såvida inte det är helt åt skogen kaos så är ju depositen till för att täcka när folket inte flyttstädat. Inte vandaliserat och förstört, men för att täcka kostnaden för en städare ett par timmar.
Slänger man ut allt skräp och städar upp lite och slänger ut grejer som blev efterlämnat då folk flyttade vidare till andra länder och inte orkade släpa med allt (mestadels kläder) så borde det inte se så mkt sämre ut än när vi flyttade in. Soffan är som jag skrev sliten och har ångra brännhål.
Har även gått sönder en rut under tiden vi bodde där som dom säkert tänkt dra från deposition men den vara ju på 800€, tycker det borde täcka ett städteam några timmar.

Kollade mailet igen och såg en till del som hade skickats till en av dom andra som bott där tidigare, låg vidare befordrat efter det hon skickade till mig så missade det första gången.
Där stog det iaf "clean this mess up as if you fails to do so you will ALL be summonsed to attend a court hearing here in Ireland to pay for the damages, cleaning, refuse removal etc... Please note that this will affect your credit anywhere in Europe!", detta gäller alla som står på kontraktet.
Citera
2012-04-05, 14:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaouR
Slänger man ut allt skräp och städar upp lite och slänger ut grejer som blev efterlämnat då folk flyttade vidare till andra länder och inte orkade släpa med allt (mestadels kläder) så borde det inte se så mkt sämre ut än när vi flyttade in. Soffan är som jag skrev sliten och har ångra brännhål.
Har även gått sönder en rut under tiden vi bodde där som dom säkert tänkt dra från deposition men den vara ju på 800€, tycker det borde täcka ett städteam några timmar.

Kollade mailet igen och såg en till del som hade skickats till en av dom andra som bott där tidigare, låg vidare befordrat efter det hon skickade till mig så missade det första gången.
Där stog det iaf "clean this mess up as if you fails to do so you will ALL be summonsed to attend a court hearing here in Ireland to pay for the damages, cleaning, refuse removal etc... Please note that this will affect your credit anywhere in Europe!", detta gäller alla som står på kontraktet.
ja, jag tror då inte att det kommer påverka din kreditvärdighet genom hela europa, eller något annat land utanför Republiken Irland. Nordiska rådet, EU, Schengen, Nordiska passunionen, m.m. gör mycket, men inte påverkar det i Sverige om du har en prick hos danska motsvarigheten till kronofogden.

Men visst nog är det möjligt att hon drar er inför civilrätten i Irland (deras motsvarighet dvs) och begär ersättning för skador osv. Inte för att jag ser hur det kommer gå. Vad står det i kontraktet om det hela? Ert ansvar vid utflytt alltså? Mitt hyreskontrakt säger att skador som går utöver normal förslitning och användning, och brist på att ha städat vid utflytt, kommer dras av depositionen.
Citera
2012-04-05, 14:12
Medlem
RaouRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
ja, jag tror då inte att det kommer påverka din kreditvärdighet genom hela europa, eller något annat land utanför Republiken Irland. Nordiska rådet, EU, Schengen, Nordiska passunionen, m.m. gör mycket, men inte påverkar det i Sverige om du har en prick hos danska motsvarigheten till kronofogden.

Men visst nog är det möjligt att hon drar er inför civilrätten i Irland (deras motsvarighet dvs) och begär ersättning för skador osv. Inte för att jag ser hur det kommer gå. Vad står det i kontraktet om det hela? Ert ansvar vid utflytt alltså? Mitt hyreskontrakt säger att skador som går utöver normal förslitning och användning, och brist på att ha städat vid utflytt, kommer dras av depositionen.
Okaay, men de låter ju ganska bra iaf.
Kontraktet har jag tyvärr inte kvar då jag glömde detta i huset när jag flyttade ut.
Får väll hoppas dom nöjer sig med deposition då.
Någon aning om vad som händer om man ej skulle dyka upp inför civilrätten? Jag håller nu på att leta efter nytt land att dra vidare till och dom jag bodde ihop med har redan lämnat landet så jag tror inte dom vill flyga tillbaka för detta.
Senast redigerad av RaouR 2012-04-05 kl. 14:16.
Citera
2012-04-05, 14:25
Medlem
Citat:
Mitt hyreskontrakt säger att skador som går utöver normal förslitning och användning, och brist på att ha städat vid utflytt, kommer dras av depositionen.

Det hela hänger ju på om depositionen täcker utgifterna. Flyttstädning, byte av ruta, bortforsling av avfall, ersättning för skadade och förstörda saker (som soffan) kan mycket väl gå på mer än 7500:- och i det fallet borde det utan tvekan att få en domstol med på banan. Därefter kan man alltid ansöka om europeiskt betalningsföreläggande hos KFM.
Citera
2012-04-05, 15:08
Medlem
RaouRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Det hela hänger ju på om depositionen täcker utgifterna. Flyttstädning, byte av ruta, bortforsling av avfall, ersättning för skadade och förstörda saker (som soffan) kan mycket väl gå på mer än 7500:- och i det fallet borde det utan tvekan att få en domstol med på banan. Därefter kan man alltid ansöka om europeiskt betalningsföreläggande hos KFM.

Okaay, den där rutan var dock några månader sedan som dom bytte ut (slutet av nov), dom sa att dom skulle kontakta landlorden för att kolla upp hur de skulle bli med betalning av det sen hörde vi inget mer om det så osäker på om kanske landlorden betalade det, det hände när vi var på semester. Borde inte vara något mer förstört än soffan och det mesta där är bara att den blivit sliten av dagligt användande plus 2 brännhål från cigg. Städning och bortförsling av skräp borde ju inte gå på så mkt.
Bara hoppas depositionen täcker alla kostnader då.

Tackar för alla snabba svar.
Citera
2012-04-06, 14:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hej, juridiska rådgivare.

För en och en halv vecka sedan råkade jag ut för följande:
En bråkig situation uppstod vid en känd hamburgerkedja. Jag stod i kö för käk, men blandade mig i bråket. En kniv dök upp, med syfte att skada mig, och jag slog sönder knivmannens ansikte och bröt hans arm. Jag åberopar nödvärsexess. Fel eller rätt? Jag gjorde inget annat än att slå sönder honom - han hade kniv dragen. Jag är kallad till förhör i veckan som kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in