2018-11-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Hur mycket kommer jag få i dagsböter för ringa narkotikabrott och drograttfylleri har 11600kr i månaden och det är med bostadsbidrag inräknat så har sjukersättning behöver jag betala något till brottsofferfonden? är aldrig tidigare straffad advokaten säger 1500kr stämmer det ?

Googla beräkna dagsböter.
Man behöver veta din bruttoinkomst, om du har barn osv. Ett ringa narkotikabrott borde bli 30 db, drograttfylla innebär att dock lite fler om du får dagsböter.
Citera
2018-11-06, 03:50
Medlem
MrTanoth1995s avatar
Undrar va för straff man kan få. Har lite mindre brott på mitt register bland annat ringa narkotika. Kommer bli rättegång för, förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte. Har nekat. Har en villkorlig dom som innefattar frivården. Blir väl svårt undvika kåken även fast frivården kommer göra ett utlåtande.
Citera
2018-11-06, 21:24
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTanoth1995
Undrar va för straff man kan få. Har lite mindre brott på mitt register bland annat ringa narkotika. Kommer bli rättegång för, förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte. Har nekat. Har en villkorlig dom som innefattar frivården. Blir väl svårt undvika kåken även fast frivården kommer göra ett utlåtande.

Vilken typ och mängd av narkotika?
Citera
2018-11-06, 22:52
Medlem
MrTanoth1995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilken typ och mängd av narkotika?

Amfetamin mellan 30-40 g
Citera
2018-11-06, 23:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTanoth1995
Amfetamin mellan 30-40 g

Beror som du säger lite på vad frivårdsyttrandet ger; inte uteslutet med skyddstillsyn. Straffvärdet är 3-4 mån fängelse. Tänkbart med lite mer om du exempelvis sålde på en mellanstadieskola. Återfallet inte så bra. Berätta gärna hur det gick sen.
Citera
2018-11-07, 00:15
Medlem
MrTanoth1995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Beror som du säger lite på vad frivårdsyttrandet ger; inte uteslutet med skyddstillsyn. Straffvärdet är 3-4 mån fängelse. Tänkbart med lite mer om du exempelvis sålde på en mellanstadieskola. Återfallet inte så bra. Berätta gärna hur det gick sen.

Yes. Tack det ska jag göra.
Citera
2018-11-14, 08:11
Medlem
KoalaGunnars avatar
Vad för påföljder riskerar jag om jag skulle ta bort portarna till ett garage jag äger, och en tidigare ägares saker innuti garaget skulle bli stulet på natten när det står öppet?

Kan inte själv flytta på dennes saker som hen vägrar ta bort men undrar om jag har något ansvar för att se till att dessa är i "säkert förvar"?
Citera
2018-11-23, 22:59
Medlem
Torskade med 50g hasch och 20 ikto 2mg och ett "inbrott" ett fönster var öppet på en skola så hoppa jag in när jag var väldigt påverkad av benzo och sprit så gick ett tyst larm och helt plötsligt är jag omringad av poliser.
blev förhörd när jag var tvärbenzad sen släppt. är 18 år och beroende av benzo men har börjat trappa ner med diazepam och funderar på att gå till en läkare och få ett nedtrappningsschema om det går. Har några ringa narkotikabrott i registret och 1 brott mot knivlag och typ 2 innehav. går restaurang linjen och praktiserar på en fin/dyr restaurang och det går väldigt bra.
Citera
2018-11-28, 09:49
Medlem
Softzs avatar
Hallå! En familjemedlem torska på 24g cannabis o lite pipor och bongar. Bötern landade på 16.000, vilket är ganska exakt vad hen får ut i månadslön efter skatt. Jag själv tycker det blev överdrivet dyrt. Stämmer detta? Ska hen överklaga? Kan det bli ytterligare kostnader vid en överklagan? Tack!
Citera
2018-11-28, 20:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softz
Hallå! En familjemedlem torska på 24g cannabis o lite pipor och bongar. Bötern landade på 16.000, vilket är ganska exakt vad hen får ut i månadslön efter skatt. Jag själv tycker det blev överdrivet dyrt. Stämmer detta?

24 g cannabis = 90 db. Dagsbotbeloppet beror på din inkomst. Räkna ut själv här: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/riktlinjer---riksaklagarens-rar/rar_2007_02_berakning_av_dagsbotsbeloppet_uppdater ad_2011-11-23.pdf (ja, det låter som om TR räknat rätt).

Citat:
Ska hen överklaga? Kan det bli ytterligare kostnader vid en överklagan? Tack!

Kostar inget att överklaga. Men det är osannolikt att hovrätten tar upp målet till prövning.
Senast redigerad av Sobofied 2018-11-28 kl. 20:06.
Citera
2018-11-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Dansk straffrätt kan jag väldigt lite om.
Hur kan du om följande då?
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Gör du det i Danmark och det är olagligt i båda rikena så kan du bli åtalad för det i Sverige.

Det är ingen skillnad mot om du gjort det mot någon i Sverige.
Detsamma om skadegörelse i Danmark?

Sitter i valet och kvalet om jag ska blåneka och hävda att det omöjligen kan ha varit jag, då jag var på arbete aktuella dag - eller driva ett case emot poliserna som invalidiserade mig när jag sade att jag hade reumatism artrit (sparkar och slag på lederna samt blodsvite av trycket från handfängelse (nerv-vävnadsdöd). Men jag får inte, då jag jobbar inom säkerhetsklassat yrke, bli registrerad brottsling i Sverige.

Målet tas upp om två veckor så snabbt svar skulle uppskattas. Blir jag straffad/lagförd i register här i Sverige också så är det ingen idé, bara neka tills jag går fri, men poliserna var så korrupt elakartade, vilket är min vinst, enda videon på att jag var där är i cellen, finns video i cellen kvar så finns även den timlånga misshandeln med lavetter m.m. kvar.

Edit: Om det åker in i något register i Sverige, som inte är belastningsregistret, vart hamnar det då?
Senast redigerad av JotIdiot 2018-11-28 kl. 22:14.
Citera
2018-11-28, 21:49
Medlem
Dark_drivers avatar
Hej hur länge blir jag av med körkortet eller kommer jag klara mig åkte på drograttfylla har nu fått papper från transportstyrelsen har fått hjälp av min handläggare på soc att ytra mig plus att hon ska ytra sig det här hände 21 mars nu 8 månader senare lever jag nykter och drogfri har jobb bra kompisar rider 2 dagar i veckan har lämnat rena pissprov sen i april går i behandling vilket både jag och soc har skrivit till transportstyrelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in