Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Bertil
Tack för snabbt svar!
Detta var ett ganska stort hus, och det är inte omöjligt att flera eller dem allra flesta som deltog i festen bor i huset, då huset är något studentkollektiv som jag har förstått det! Jag menar det ju lättare att misstänka någon utomstående än en granne, hur kan detta påverka en eventuell anmälan? Kan även de som bor i huset också ses som potentiella suspects liksom?
Det är alltid lättare för den som blivit bestulen att misstänka någon som kommer "utifrån", men det behöver ju absolut inte stämma med sanningen. Ta våldtäkter t.ex. de flesta unga tjejer är säkert övertygade om att den okända killen fem meter bakom på vägen hem ifrån krogen är en våldtäktsman men skulle aldrig i sin vildaste fantasi tro att deras pojkvän, f.d pojkvän, arbetskollega eller killkompis skulle kunna begå en våldtäkt, trots att man statistiskt vet att överfallsvåldtäkter med okända gärningsmän är i absolut minoritet och att det vanliga är att man känner och litar på den som sedan våldtar en.
Nu tror jag visserligen att gärningsmän vid stöld statistiskt faktiskt är en för brottsoffret okänd person, men lyckligtvis kommer ingen åklagare att slänga upp en rapport ifrån BRÅ som pekar på huruvida gärningsmän vid stöld statistiskt är okända eller ej och ingen domare kommer gillande att nicka och fälla dig för stöld på det underlaget.
Att det var just ett studentkollektiv eller någonting däromkring tycker jag talar för att i princip vem som helst kan ha snott datorn, flertalet studentkollektiv är ju rena rama svängdörrar och det är absolut inte ovanligt att saker (i vart fall mindre saker) försvinner i just kollektiva miljöer. Vidare är det inte ovanligt att brottsoffret kanske slarvat bort sin dator i fyllan och villan och är för dum och upprörd för att dra klara slutsatser och innan det hela lugnar ner sig (eller datorn hittas igen) slänger ur sig ogrundade anklagelser. Alla som bor i huset, eller snarare alla som haft möjlighet (inkl. random person som ev. passerat utanför och varit kylig nog att i festvimmlet skaffa sig en dator -tillfället gör tjuven som vi alla vet), är absolut potentiella suspects.