2011-07-20, 19:39
Medlem
RövSmörets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Det brott som är aktuellt är vårdslöshet i trafik, och den gärning som är straffbar är att köra på ett vårdslöst sätt. Att man rent faktiskt krockar är inte en del i den brottsliga gärningen, men däremot ett väldigt bra bevis på att körningen dessförinnan var vårdslös. I teorin ska det väl egentligen inte göra någon skillnad om man krockar eller inte, om krocken bara var resultatet av en slump. Däremot är det ju väldigt svårt att bevisa att någon som kört om i en skymd kurva men inte krockat med mötande trafik verkligen varit lika vårdslös som den som krockat.

Straffet för vårdslöshet i trafik är normalt dagsböter, om inte gärningen bedöms som grov. Detta kräver dock rejäla vansinneskörningar, och det räcker inte med en oförsiktig omkörning över heldraget.

Ok, tack, för bra svar!
Citera
2011-07-21, 06:46
Medlem
Om man sitter som passagerare i ett fordon där föraren är påverkad av alkohol och möjligtvis andra preparat samtidigt som bilen kör på en människa. vad kan man vänta sig för straff?
Citera
2011-07-21, 17:09
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laz0r
Om man sitter som passagerare i ett fordon där föraren är påverkad av alkohol och möjligtvis andra preparat samtidigt som bilen kör på en människa. vad kan man vänta sig för straff?

Inget, såvida man inte främjat gärningen genom dåd eller råd, t.ex. tillhandahållit alkoholen/drogerna eller något liknande.
Citera
2011-07-22, 13:39
Medlem
Suleymans avatar
Vad får man för straff för:

Bedrägeri (1050 DKK)
Hot mot tjänsteman
Ringa narkotikabrott

Tidigare straffad för brott mot knivlagen.
Citera
2011-07-23, 14:56
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suleyman
Vad får man för straff för:

Bedrägeri (1050 DKK)
Hot mot tjänsteman
Ringa narkotikabrott

Tidigare straffad för brott mot knivlagen.

För lite info för att kunna göra en vettig bedömning, se inlägg ett och två denna tråd.
Citera
2011-07-26, 21:50
Medlem
Vet inte om detta är rätt tråd men here goes (orka inte göra ny).

Kan börja med att säga att jag inte alltid kan alla korrekta termer

Jag fick penningböter för ringa smuggling (hade med mig lite sprit från Danmark och åkte fast) och nu är min fråga om jag kommer få en "prick" och om den den eventuella "pricken" på något vis kommer att påverka körkortet? jag körde ensam över öresundsbron

jag var inte påverkad
Citera
2011-07-27, 13:20
Medlem
Suleymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
För lite info för att kunna göra en vettig bedömning, se inlägg ett och två denna tråd.

Okej.

Bedrägeri i form av att jag hotade en taxichaufför med kniv enligt honom (hade inte ens en kniv på mig) då jag vägrade betala hans pris på 1050 danska kronor vilket även innefattar det påstådda hotet. Tre veckor tidigare åkte jag dit för narkotikabrott, förmodligen ringa, då jag pissade och var positiv på kokain, heroin och metadon.
Citera
2011-07-28, 19:38
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aye1337
Vet inte om detta är rätt tråd men here goes (orka inte göra ny).

Kan börja med att säga att jag inte alltid kan alla korrekta termer

Jag fick penningböter för ringa smuggling (hade med mig lite sprit från Danmark och åkte fast) och nu är min fråga om jag kommer få en "prick" och om den den eventuella "pricken" på något vis kommer att påverka körkortet? jag körde ensam över öresundsbron

jag var inte påverkad

Du är nu registrerad i belastningsregistret (vad vissa kallar att få en "prick") och eftersom du fick penningböter kommer du att vara så i fem år. Ditt körkort kommer inte att dras in.

Citat:
Ursprungligen postat av Suleyman
Okej.

Bedrägeri i form av att jag hotade en taxichaufför med kniv enligt honom (hade inte ens en kniv på mig) då jag vägrade betala hans pris på 1050 danska kronor vilket även innefattar det påstådda hotet. Tre veckor tidigare åkte jag dit för narkotikabrott, förmodligen ringa, då jag pissade och var positiv på kokain, heroin och metadon.

Fortfarande för lite info för att man ska kunna göra någon vettig påföljdsbestämning och dessutom misstänker jag att det hela skett i Danmark och dansk straffrätt är inte mitt område precis, men att hota en taxichaffis med kniv avseende 1050 danska kronor ser jag inte som bedrägeri utan som rån. Dina tidigare gärningar kombinerat med en dom avseende rån kan nog ge dig en kort vistelse innanför murarna även i Danmark. Dina tidigare gärningar kombinerat med ett bedrägeri borde rimligtvis resultera i främst ekonomiska verkningar, men som sagt, alltjämt för lite info och Dansk straffrätt kan jag väldigt lite om.
Senast redigerad av namgreb 2011-07-28 kl. 19:40.
Citera
2011-07-29, 18:00
Medlem
Tjena jag har inte blivit åtald för något brott (iaf inte ännu) men jag hoppas jag få lite svar från er på tråden!

Här kommer en kort historia som jag skulle vilja ha lite synpunkter på, eftersom jag inte alls är så insatt i hur den svenska lagen funkar!

Jag har varit på en fest i ett hus, huset har flera våningar och det fanns en del människor där, har ingen aning hur många det var. Jag tror att dem allra flesta var berusade eller iaf någon påverkan av alkohol, även jag själv var berusad. Dessutom tror jag att alla människor i huset är studenter. Som sagt jag var på denna fest! Någon dag senare ringer min telefon och det är person som bor i huset som festen var, i den andra ändan. Den här personen har tydligen blivit av med sin dator och misstänker att jag har tagit den. Denna person menar att denne kände alla som var på festen förutom jag, och att jag hade gått runt/smygit i husets övervåning och blivit sedd av någon att jag hade gått runt på övervåningen (jag antar att datorn som stals befann sig på övervåningen).

För att vara klar och tydlig så har jag INTE stulit något

Personen som ringde till mig talade om för mig att de ville anmäla stölden och att de skulle nämna mig som huvudmisstänkt i deras anmälan. Varpå jag svarade att jag inte hade något att göra med saken, men att de fick göra som de ville, jag gick även med på att ge ut min info och kontaktuppgifter.

1. Jag befann mig på festen 2. Jag var den ende (enligt personen som ringde till mig) som man inte kände på festen 3. En person påstår att jag har befunnit mig på övervåningen (förmodligen där datorn stals)

Jag är inte felfri och jag gjort dumheter förr, men denna gången är jag inte skyldig till något brott! Till er som kan lagen, vad är era synpunkter på hur sannolikt det är att ett åtal väcks, ifall denna personen gör en anmälan hos polisen? Tacksam för alla svar!
Senast redigerad av Bertil.Bertil 2011-07-29 kl. 18:03.
Citera
2011-07-29, 18:14
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Bertil
Tjena jag har inte blivit åtald för något brott (iaf inte ännu) men jag hoppas jag få lite svar från er på tråden!

Här kommer en kort historia som jag skulle vilja ha lite synpunkter på, eftersom jag inte alls är så insatt i hur den svenska lagen funkar!

Jag har varit på en fest i ett hus, huset har flera våningar och det fanns en del människor där, har ingen aning hur många det var. Jag tror att dem allra flesta var berusade eller iaf någon påverkan av alkohol, även jag själv var berusad. Dessutom tror jag att alla människor i huset är studenter. Som sagt jag var på denna fest! Någon dag senare ringer min telefon och det är person som bor i huset som festen var, i den andra ändan. Den här personen har tydligen blivit av med sin dator och misstänker att jag har tagit den. Denna person menar att denne kände alla som var på festen förutom jag, och att jag hade gått runt/smygit i husets övervåning och blivit sedd av någon att jag hade gått runt på övervåningen (jag antar att datorn som stals befann sig på övervåningen).

För att vara klar och tydlig så har jag INTE stulit något

Personen som ringde till mig talade om för mig att de ville anmäla stölden och att de skulle nämna mig som huvudmisstänkt i deras anmälan. Varpå jag svarade att jag inte hade något att göra med saken, men att de fick göra som de ville, jag gick även med på att ge ut min info och kontaktuppgifter.

1. Jag befann mig på festen 2. Jag var den ende (enligt personen som ringde till mig) som man inte kände på festen 3. En person påstår att jag har befunnit mig på övervåningen (förmodligen där datorn stals)

Jag är inte felfri och jag gjort dumheter förr, men denna gången är jag inte skyldig till något brott! Till er som kan lagen, vad är era synpunkter på hur sannolikt det är att ett åtal väcks, ifall denna personen gör en anmälan hos polisen? Tacksam för alla svar!

På det där bevisunderlaget är det inte sannolikt att ett åtal väcks och om så mot förmodan sker är det likväl inte sannolikt att domen skulle bli fällande. Det krävs lite mer än att du befann dig på festen (alla andra deltagare är ju också eventuella tjuvar), var den enda ingen kände (som om personer som är bekanta inte kan begå brott mot varandra), att någon påstår att du befann dig på övervåningen (det är inte onormalt att gå upp på övervåningen under en fest, t.ex. för att gå på toan, ringa ett samtal eller göra något annat som inte involverar stöld, dessutom är det säkert flera andra som också varit där uppe). Nä, har de ingen annan bevisning än det där kan du sova lugnt.
Citera
2011-07-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
På det där bevisunderlaget är det inte sannolikt att ett åtal väcks och om så mot förmodan sker är det likväl inte sannolikt att domen skulle bli fällande. Det krävs lite mer än att du befann dig på festen (alla andra deltagare är ju också eventuella tjuvar), var den enda ingen kände (som om personer som är bekanta inte kan begå brott mot varandra), att någon påstår att du befann dig på övervåningen (det är inte onormalt att gå upp på övervåningen under en fest, t.ex. för att gå på toan, ringa ett samtal eller göra något annat som inte involverar stöld, dessutom är det säkert flera andra som också varit där uppe). Nä, har de ingen annan bevisning än det där kan du sova lugnt.

Tack för snabbt svar!

Detta var ett ganska stort hus, och det är inte omöjligt att flera eller dem allra flesta som deltog i festen bor i huset, då huset är något studentkollektiv som jag har förstått det! Jag menar det ju lättare att misstänka någon utomstående än en granne, hur kan detta påverka en eventuell anmälan? Kan även de som bor i huset också ses som potentiella suspects liksom?
Citera
2011-07-29, 18:55
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Bertil
Tack för snabbt svar!

Detta var ett ganska stort hus, och det är inte omöjligt att flera eller dem allra flesta som deltog i festen bor i huset, då huset är något studentkollektiv som jag har förstått det! Jag menar det ju lättare att misstänka någon utomstående än en granne, hur kan detta påverka en eventuell anmälan? Kan även de som bor i huset också ses som potentiella suspects liksom?

Det är alltid lättare för den som blivit bestulen att misstänka någon som kommer "utifrån", men det behöver ju absolut inte stämma med sanningen. Ta våldtäkter t.ex. de flesta unga tjejer är säkert övertygade om att den okända killen fem meter bakom på vägen hem ifrån krogen är en våldtäktsman men skulle aldrig i sin vildaste fantasi tro att deras pojkvän, f.d pojkvän, arbetskollega eller killkompis skulle kunna begå en våldtäkt, trots att man statistiskt vet att överfallsvåldtäkter med okända gärningsmän är i absolut minoritet och att det vanliga är att man känner och litar på den som sedan våldtar en.
Nu tror jag visserligen att gärningsmän vid stöld statistiskt faktiskt är en för brottsoffret okänd person, men lyckligtvis kommer ingen åklagare att slänga upp en rapport ifrån BRÅ som pekar på huruvida gärningsmän vid stöld statistiskt är okända eller ej och ingen domare kommer gillande att nicka och fälla dig för stöld på det underlaget.

Att det var just ett studentkollektiv eller någonting däromkring tycker jag talar för att i princip vem som helst kan ha snott datorn, flertalet studentkollektiv är ju rena rama svängdörrar och det är absolut inte ovanligt att saker (i vart fall mindre saker) försvinner i just kollektiva miljöer. Vidare är det inte ovanligt att brottsoffret kanske slarvat bort sin dator i fyllan och villan och är för dum och upprörd för att dra klara slutsatser och innan det hela lugnar ner sig (eller datorn hittas igen) slänger ur sig ogrundade anklagelser. Alla som bor i huset, eller snarare alla som haft möjlighet (inkl. random person som ev. passerat utanför och varit kylig nog att i festvimmlet skaffa sig en dator -tillfället gör tjuven som vi alla vet), är absolut potentiella suspects.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in