2012-10-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Ålder på henne och tidigare ev. brottslighet?

Det kan jämföras lite med någon som har ett narkotikamissbruk; saken uppmärksammas och har i princip betydelse, se svaret på frågan nedan, men det är inget som så att säga påverkar straffansvaret eller det mer specifika straffvärdet.

Det finns utrymme att använda sig av kontraktsvård även vid spelmissbruk, ja.

Böter är inget som utesluts bara för att GM inte har pengar; hon kan ju fortfarande skuldsättas hur fint som helst.

Ålder 31. Tidigare ostraffad
Citera
2012-10-10, 22:49
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mad76e
Ålder 31. Tidigare ostraffad

Mellan tummen och pekfingret skulle jag ha villkorlig dom och dagsböter som utgångspunkt.
Citera
2012-10-11, 12:27
Medlem
Occultuss avatar
Paket från Storbritannien, betald med kort (spårbart), av hälsofarlig vara (6-apb är substansen). 2,5 gram. Tidigare ostraffad.

mvh

Edit: Fastnat i svensk tull.
Senast redigerad av Occultus 2012-10-11 kl. 12:38.
Citera
2012-10-12, 00:07
Medlem
Blåsning på dansk blocket
Om ja ryker en snubbe som fulat sig mot en kamrat så här över haven..
kan jag bli lagförd för det här i Sverige?

Jag kan ju alltid hävda att jag skickade varan?

Vad blir straffet? kan jag straffas?
Citera
2012-10-12, 09:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hectoruz
Blåsning på dansk blocket
Om ja ryker en snubbe som fulat sig mot en kamrat så här över haven..
kan jag bli lagförd för det här i Sverige?

Jag kan ju alltid hävda att jag skickade varan?

Vad blir straffet? kan jag straffas?
Det är principen om dubbel straffbarhet. Eller mycket enklare än så. Gör du det i Sverige, vilket är olagligt, så kan du bli lagförd här. Gör du det i Danmark, och det är olagligt i Danmark, så kan du bli lagförd där. Gör du det i Danmark och det är olagligt i båda rikena så kan du bli åtalad för det i Sverige.

Det är ingen skillnad mot om du gjort det mot någon i Sverige.
Citera
2012-10-12, 19:37
Medlem
hondacbrs avatar
vad händer om man i huvudförhandlingar sätter på sig en vendetta mask? Kan dom riva ner masken ? finns det någon lag som säger att man inte får ha på sig mask under en förhandling?
Citera
2012-10-12, 19:41
Medlem
hondacbrs avatar
Får man ett lindrigare straff om man håller sig undan från lagens långa arm i 5 år efter att stämningsansökan lämnades i tingsrätten? Vi säger att den här individen riskerar 1 års fängelsestraff men väljer att hålla sig undan i 5år. jag antar att preskriptionstiden hinner gå ut under tiden? vad blir konskvenserna i så fall? självklart man blir efterlyst internationellt men vad mer händer utöver att man blir efterlyst?
Senast redigerad av hondacbr 2012-10-12 kl. 19:44.
Citera
2012-10-12, 19:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hondacbr
vad händer om man i huvudförhandlingar sätter på sig en vendetta mask? Kan dom riva ner masken ? finns det någon lag som säger att man inte får ha på sig mask under en förhandling?
"vendetta mask"? Du menar en Guy Fawkes-mask?

Vi har det allmänna förbudet mot maskering, som enbart har undantag för maskering som sker av religion. En Guy Fawkes-mask kommer inte accepteras som ett religiöst plagg, det kortet kan du inte försöka dra. Du kan tvingas att ta av masken, antingen frivilligt eller att du får hjälp.
Citera
2012-10-12, 19:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hondacbr
Får man ett lindrigare straff om man håller sig undan från lagens långa arm i 5 år efter att stämningsansökan lämnades i tingsrätten? Vi säger att den här individen riskerar 1 års fängelsestraff men väljer att hålla sig undan i 5år. jag antar att preskriptionstiden hinner gå ut under tiden? vad blir konskvenserna i så fall? självklart man blir efterlyst internationellt men vad mer händer utöver att man blir efterlyst?
Du får inget lindrigare straff. Och preskriptionstiden är som sagt fortfarande helt beroende på vilket brott du åtalas för, INTE VAD ÅKLAGAREN YRKAR.
Citera
2012-10-12, 22:22
Medlem
binaryinsects avatar
Hej, blivit tagen för snatteri, och jag är dömd för stöld tidigare i år. Fick villkorlig dom på stölden och jag är pissorolig att jag ska få fängelse nu.... vad tror ni?
Citera
2012-10-13, 00:46
Medlem
Hej!

Jag har åkt dit för ringa narkotibrott (eget bruk) 2 gånger samt ringa narkotibrott (eget bruk + innehav) 1 gång. Alla tillfällen inom det senaste 18 månaderna.
Jag undrar vad mitt straff kommer bli med tanke på att det är min 3:e gång nu för samma sak.

Kommer jag få ännu en böter eller hur tänker de, blir något slags obligatorisk rehabilitering eller kanske till och med fängelsestraff?

Jag kan nämna att jag är 19 år gammal, har en stabil social och ekonomisk situation och bor hemma.
Jag har ingen egen inkomst el. förmögenhet.

Sidenote: Hur tror ni att detta försämrar mina chanser för framtida jobb osv? Jag har aspirationer att utbilda mig till advokat. Hur försämrar detta mina chanser att söka in till högskolor och universitet?

Tack på förhand!
Citera
2012-10-13, 01:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastynas
Hej!

Jag har åkt dit för ringa narkotibrott (eget bruk) 2 gånger samt ringa narkotibrott (eget bruk + innehav) 1 gång. Alla tillfällen inom det senaste 18 månaderna.
Jag undrar vad mitt straff kommer bli med tanke på att det är min 3:e gång nu för samma sak.

Kommer jag få ännu en böter eller hur tänker de, blir något slags obligatorisk rehabilitering eller kanske till och med fängelsestraff?

Jag kan nämna att jag är 19 år gammal, har en stabil social och ekonomisk situation och bor hemma.
Jag har ingen egen inkomst el. förmögenhet.

Sidenote: Hur tror ni att detta försämrar mina chanser för framtida jobb osv? Jag har aspirationer att utbilda mig till advokat. Hur försämrar detta mina chanser att söka in till högskolor och universitet?

Tack på förhand!
Jag kan svara på din sidenote: Högskola/universitet lägger sig inte i detta, de tittar inte alls i något register över gamla domar m.m. De tittar enbart på om du är behörig att söka utbildningen du sökt, och sedan ditt betygsvärde/meritvärde och högskoleprovet för att få fram turordningen i hur platserna fördelas. Du ska läsa juristprogrammet, och det är hyffsat höga antagningskrav där, väldigt många som vill gå, så se till att plugga ordentligt och skaffa bra betyg / högskoleprov.

Men givetvis så kan ju en anmärkning i registret (som försvinner efter ett par år från registerutdragen om jag minns rätt) som kan verka negativt i att anställa dig (om två lika kvalificerade och den ena har haft problem med rättvisan så...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in