Citat:
Ursprungligen postat av
galenclown
Hejsan!
Jag har gjort 13 stycken bedrägerier på nätet till ett belopp utav 30 000 kr. Har sålt saker som inte finns. Har ingen aning om hur många utav dessa som har anmält mig men det lär vara ett par. Dum som jag var och desperat i pengar så har jag använt swish till mitt egna konto. Idag så tog samvetet kål på mig så jag gick till närmsta polisstation och la korten på bordet och erkände vad jag sysslat med, (innan jag fått någon kallelse eller liknande).
Ska tillbaka dit imorn med en lista på de personer som blivit blåsta, och sedan ha ett förhör.
Risken för att bli häktad kommer dock vara minimal då jag själv valt att gå till polisen.
Nu till min fråga, vad kommer straffet bli för mig tro? Är en såkallad förstagångs förbrytare så mitt register är vitt som snö.
Hjälper det mig någonting i rätten att jag självmant 'lämnat över' mig själv?
Ha det gott!
Villkorlig dom med eller utan dagsböter. Man kan argumentera både för och emot att du ska få dagsböter utöver den villkorliga domen.
Citat:
Ursprungligen postat av
galenclown
Hjälper det mig någonting i rätten att jag självmant 'lämnat över' mig själv?
Ja, det påverkar straffmätningen. Det kom nyligen en lagändring som gav domstolarna större utrymme att ta hänsyn till sådant faktiskt (i ditt fall hade man förmodligen kunnat göra det ändå).
Finns för övrigt en chans att du kan slippa en rättegång om du säger till polisen att du godtar ett strafföreläggande, om du gör det alltså.