Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 21:10
  #6385
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElminJohan
Är 27 år. Fast jobb, sambo och en unge på 4 år. Sambon är dessutom gravid med vårt andra barn.

Seems like they're gonna have to get used to live without daddy for some months.


Citat:
Ursprungligen postat av ElminJohan
Huvudet är upp och ner då jag står för det mesta här hemma så som mat, hyra och räkningar. Allt detta för ett jä*la marknadsköp.

En värdesänkning på 90% på prylar för 200 tusen är INGET köp man gör av misstag utan att misstänka att något är SERIÖST fel.
Var varorna brandskadade eller något vid inköpet?


Citat:
Ursprungligen postat av ElminJohan
Utredningen har inte ens dragit igång men är fortfarande sjukt orolig över familjens framtid..
Vad tror ni?

Med lite tur tar man hänsyn till din familjesituation och dömer dig till någon sorts "mellanstraff" för ditt grova häleri. Räkna med att få sitta ett par månader åtminstone. Därefter kanske du kan omvandla det hela till fotboja.
Citera
2018-04-16, 23:29
  #6386
Medlem
Hej! Okej såhär ligger det till, för ett tag sen så fick jag några bilder på en tjej i bh (dvs lättklädd bild men inget naket) och jag sparade utan hennes tillåtelse, hom fick sedan reda på detta och jag berättade för henne att jag tagit bort dom osv men hon har screenat där jag skrivit att jag fått bilderna och att jag sparat dom.. nu hotar hon med att anmäla mig för att ha sparat dom (låt mig påminnas att bilderna är skickade på snapchat där i snapchat regler så står det att bilder som skickas ägs av snapchat och inte av personen som skickat) bör jag vara orolig och vilka påföljder och straff kan jag få?
Citera
2018-04-16, 23:36
  #6387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LargeL
Hej! Okej såhär ligger det till, för ett tag sen så fick jag några bilder på en tjej i bh (dvs lättklädd bild men inget naket) och jag sparade utan hennes tillåtelse, hom fick sedan reda på detta och jag berättade för henne att jag tagit bort dom osv men hon har screenat där jag skrivit att jag fått bilderna och att jag sparat dom.. nu hotar hon med att anmäla mig för att ha sparat dom (låt mig påminnas att bilderna är skickade på snapchat där i snapchat regler så står det att bilder som skickas ägs av snapchat och inte av personen som skickat) bör jag vara orolig och vilka påföljder och straff kan jag få?
Gör om mitt fel snapchat äger INTE bilderna hon skickat vilket gör att hon har upphovsrätt till bilderna?
Citera
2018-04-18, 20:32
  #6388
Medlem
Hej, frågan finns i egen separat tråd också, men är väldigt orolig av mig så vill gärna veta vad som händer.
I Augusti 2017 var polisen hemma hos mig, efter att jag legat på avgiftning. Hur de kopplade ihop saker vet jag inte.
Hur som, när de var här hittade de ett antal benzo-derivat tabletter, 15 st?, som jag helt klart trodde var icke narkotikaklassade, men kan ju haft fel. De tog även urinprov som påvisade ngn form av narkotika i urinen.
Nu är jag kallad till förhör för narkotikabrott eget bruk samt innehav.
Vad innebär detta rent konkret. Vad händer sen, och vad riskerar jag?
Ärligt talat så har jag ingen koll på vad jag hade hemma i form av tabletter. Var otroligt depressiv med självmordstankar. Det var en vecka jag gick fullt ut med allt vad som fanns, men därefter nada. Nu på sertralin och mår rätt bra.
Vill inte gärna ha så höga svallvågor kring detta. Har nytt jobb som jag stormtrivs på, och tjänar rätt bra, depressionen tidigare berodde mycket på tidigare jobbsituation.
Citera
2018-04-23, 12:37
  #6389
Medlem
om man har gjort färdigt sin kontraktsvård men tar ett "återfall" på lagliga forskningskemikalier under sin övervakningsperiod, vad händer då?

jag menar till exempel om man ger utslag på amfetamin med en multisticka när man lämnat UP. men det kommer fram att man nyttjat en laglig RC i till exempel analys, har man då brutit mot övervakningen och riskerar fängelse även om substansen är laglig?
Citera
2018-04-23, 18:10
  #6390
Medlem
krillmors avatar
Hejhejhej!

För några månader sedan så kom civilpolisen och började röra om i lägenheten jag sover i tillsammans med 2 andra personer, alltså jag och 2 andra som bor där. En utav dessa hade 500g hasch och vågar så hen blev misstänkt för överlåtelse av narkotika, hen har erkänt detta och blev positiv på pissprovet. Men även jag och den andra inneboende blev misstänkt för samma grej då snutfan menar att vi ingår i någon sorts kartell och alla 3 säljer i samförstånd, höll oss alla i typ 12 timmar innan vi blev släppta.

Jag har haft vetskap om att hen haft hasch hemma men jag har varken sålt, brukat eller rört skiten. Kan man åka dit för att liksom haft vetskap om att det pågått något fuffens? Pissade negativt, snuten tog telefonen min i beslag (jävla väntetid på att få tillbaka den), ostraffad 25 åring.
Citera
2018-04-25, 20:15
  #6391
Medlem
Hej, hade en brand hemma i köket i December i fjol där jag själv orsakat branden pga av oaktsamhet, dvs jag glömde plattan på med en panna med olja i när jag lämnade lägenheten. Jag kom tillbaka inom 5 minuter och då hade lågor lyckats ta fyr i fläkten ovanför spisen.

Jag tillkallade brandkår själv och lyckades även släcka elden själv innan dessa kom fram, allt som allt så brann bara fläkten up men eftersom den var i plast blev det mycket rökutveckling som såg värre ut än vad det var.

Självklart förstår jag att det bara var ren tur att jag kom hem i rätt tid och att branden troligen börjat precis innan jag steg in genom dörren. Det hade kunnat gå mycket värre.

Hur som helst, jag har blivit kallad till förhör hos polisen p.g.a detta och undrar lite om någon vet vad det kan bli för påföljder för mig. Samma dag som allt hände så var också polisen på plats och ställde lite frågor, där svarade jag att jag lagat mat innan och måste ha glömt en platta på.

Jag tänker inte neka till att det troligtvis är så det gått till utan undrar mer vad jag kan få för "straff", böter? Prick i registret eller så?
Citera
2018-04-25, 21:04
  #6392
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testostaroni
om man har gjort färdigt sin kontraktsvård men tar ett "återfall" på lagliga forskningskemikalier under sin övervakningsperiod, vad händer då?

jag menar till exempel om man ger utslag på amfetamin med en multisticka när man lämnat UP. men det kommer fram att man nyttjat en laglig RC i till exempel analys, har man då brutit mot övervakningen och riskerar fängelse även om substansen är laglig?

Då har du inte begått brott och du riskerar inte något straff.

Citat:
Ursprungligen postat av krillmor
Hejhejhej!

För några månader sedan så kom civilpolisen och började röra om i lägenheten jag sover i tillsammans med 2 andra personer, alltså jag och 2 andra som bor där. En utav dessa hade 500g hasch och vågar så hen blev misstänkt för överlåtelse av narkotika, hen har erkänt detta och blev positiv på pissprovet. Men även jag och den andra inneboende blev misstänkt för samma grej då snutfan menar att vi ingår i någon sorts kartell och alla 3 säljer i samförstånd, höll oss alla i typ 12 timmar innan vi blev släppta.

Jag har haft vetskap om att hen haft hasch hemma men jag har varken sålt, brukat eller rört skiten. Kan man åka dit för att liksom haft vetskap om att det pågått något fuffens? Pissade negativt, snuten tog telefonen min i beslag (jävla väntetid på att få tillbaka den), ostraffad 25 åring.

Om du känner till att det hanteras narkotika i lägenheten och främjar detta exempelvis genom att du hjälper till eller genom att du psykiskt stärker de andra i deras brottslighet kan du dömas även om du själv aldrig hanterat narkotikan. Rimligen är detta frågor du tar med din försvarare.

Citat:
Ursprungligen postat av Misho
Hej, hade en brand hemma i köket i December i fjol där jag själv orsakat branden pga av oaktsamhet, dvs jag glömde plattan på med en panna med olja i när jag lämnade lägenheten. Jag kom tillbaka inom 5 minuter och då hade lågor lyckats ta fyr i fläkten ovanför spisen.

Jag tillkallade brandkår själv och lyckades även släcka elden själv innan dessa kom fram, allt som allt så brann bara fläkten up men eftersom den var i plast blev det mycket rökutveckling som såg värre ut än vad det var.

Självklart förstår jag att det bara var ren tur att jag kom hem i rätt tid och att branden troligen börjat precis innan jag steg in genom dörren. Det hade kunnat gå mycket värre.

Hur som helst, jag har blivit kallad till förhör hos polisen p.g.a detta och undrar lite om någon vet vad det kan bli för påföljder för mig. Samma dag som allt hände så var också polisen på plats och ställde lite frågor, där svarade jag att jag lagat mat innan och måste ha glömt en platta på.

Jag tänker inte neka till att det troligtvis är så det gått till utan undrar mer vad jag kan få för "straff", böter? Prick i registret eller så?

Normalpåföljden för allmänfarlig vårdslöshet som det antagligen är fråga om är dagsböter. Därtill kan det ibland bli fråga om ganska saftiga skadestånd men det beror på vilka skador som uppkommer vid tillfället.
Citera
2018-04-26, 10:12
  #6393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Då har du inte begått brott och du riskerar inte något straff

men bryter jag inte mot vilkoren frivården satt att jag skall vara nykter och drogfri? och i sånafall vad riskerar jag för påföljd? varning?
Citera
2018-04-27, 11:11
  #6394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillmor
Hejhejhej!

För några månader sedan så kom civilpolisen och började röra om i lägenheten jag sover i tillsammans med 2 andra personer, alltså jag och 2 andra som bor där. En utav dessa hade 500g hasch och vågar så hen blev misstänkt för överlåtelse av narkotika, hen har erkänt detta och blev positiv på pissprovet. Men även jag och den andra inneboende blev misstänkt för samma grej då snutfan menar att vi ingår i någon sorts kartell och alla 3 säljer i samförstånd, höll oss alla i typ 12 timmar innan vi blev släppta.

Jag har haft vetskap om att hen haft hasch hemma men jag har varken sålt, brukat eller rört skiten. Kan man åka dit för att liksom haft vetskap om att det pågått något fuffens? Pissade negativt, snuten tog telefonen min i beslag (jävla väntetid på att få tillbaka den), ostraffad 25 åring.
Det räcker att du har varit medveten om att hen hade narkotika hemma hos dig för att det ska kunna användas som material mot dig..
Citera
2018-04-29, 21:38
  #6395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LargeL
Hej! Okej såhär ligger det till, för ett tag sen så fick jag några bilder på en tjej i bh (dvs lättklädd bild men inget naket) och jag sparade utan hennes tillåtelse, hom fick sedan reda på detta och jag berättade för henne att jag tagit bort dom osv men hon har screenat där jag skrivit att jag fått bilderna och att jag sparat dom.. nu hotar hon med att anmäla mig för att ha sparat dom (låt mig påminnas att bilderna är skickade på snapchat där i snapchat regler så står det att bilder som skickas ägs av snapchat och inte av personen som skickat) bör jag vara orolig och vilka påföljder och straff kan jag få?

upphovsrätten är väl bara applicerbar om du skulle få för dig att sprida dem? mig veterligen har du inte gjort dig skyldig till något brott ö.h.t., men någon mer kunnig kan säkert tillrättavisa mig om så inte är fallet
Citera
2018-05-03, 00:10
  #6396
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testostaroni
men bryter jag inte mot vilkoren frivården satt att jag skall vara nykter och drogfri? och i sånafall vad riskerar jag för påföljd? varning?

Om du allvarligt missköter dina åligganden enligt kontraktsvårdsplanen så kan den absolut undanröjas och istället ersättas med ett fängelsestraff. Det förutsätter dock att påföljden inte är avtjänad. Om du efter denna tidpunkt brukar en legal drog har du inte begått något brott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback