Citat:
Ursprungligen postat av
jagheterintekajsa
Hej ska på kryssning om 3 veckor och tänkte då ta med mig lite sprit tillbaka till Sverige. Jag är 18, och undrar därför vad som händer om de tar fast mig i tullen? Kommer jag få en prick i registret? Tänkte även ta körkort snart, kan de påverkas? Och hur mycket ligger ungefär bötern på för ca 8 liter starksprit?
Hittade inget bra svar fast jag har letat och googlat som in i tusan! Är det någon som har någon koll? Tack på förhand!
Då du måste vara minst 20 år gammal för att föra in spritdrycker i Sverige enligt 4 kap. 4 § 2 st. 2 p. så bryter du mot villkoret för införsel, jag antar att du inte tänker anmäla varan till tullbehandling vilket medför att du begår ett smugglingsbrott, enligt 3 § i Lag (2000:1225) om straff för smuggling så är straffskalan böter eller fängelse i högst två år. Det här kommer dock att ses som ett ringa brott enligt 4 § och straffet är då penningböter. Enligt 16 § samma lag så får även spritdryckerna förklaras förverkade.
Blir du dömd till penningböter så hamnar du i belastningsregistret och uppgiften gallras efter 5 år.
För 8 liter starksprit så bör bötesbeloppet landa på ca 2500 kr men då du är under 21 år så kommer det att ske en straffreduktion och böter landar förmodligen omkring 1500 kr.
Gällande körkortstillståndet så kan det bli problem enligt 3 kap. 2 § körkortslagen om du inte har ett körkortstillstånd redan, om du redan har ett så kan det återkallas enligt 5 kap. 3 §. Jag har dock svårt att se att ett smugglingsbrott skulle medföra återkallelse av tillståndet men det är mycket möjligt att man inte ger dig ett tillstånd om du ansöker i nära anslutning till domen/böterna.