2015-10-02, 13:52
Medlem
Hej ska på kryssning om 3 veckor och tänkte då ta med mig lite sprit tillbaka till Sverige. Jag är 18, och undrar därför vad som händer om de tar fast mig i tullen? Kommer jag få en prick i registret? Tänkte även ta körkort snart, kan de påverkas? Och hur mycket ligger ungefär bötern på för ca 8 liter starksprit?
Hittade inget bra svar fast jag har letat och googlat som in i tusan! Är det någon som har någon koll? Tack på förhand!
Citera
2015-10-02, 16:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheterintekajsa
Hej ska på kryssning om 3 veckor och tänkte då ta med mig lite sprit tillbaka till Sverige. Jag är 18, och undrar därför vad som händer om de tar fast mig i tullen? Kommer jag få en prick i registret? Tänkte även ta körkort snart, kan de påverkas? Och hur mycket ligger ungefär bötern på för ca 8 liter starksprit?
Hittade inget bra svar fast jag har letat och googlat som in i tusan! Är det någon som har någon koll? Tack på förhand!

Då du måste vara minst 20 år gammal för att föra in spritdrycker i Sverige enligt 4 kap. 4 § 2 st. 2 p. så bryter du mot villkoret för införsel, jag antar att du inte tänker anmäla varan till tullbehandling vilket medför att du begår ett smugglingsbrott, enligt 3 § i Lag (2000:1225) om straff för smuggling så är straffskalan böter eller fängelse i högst två år. Det här kommer dock att ses som ett ringa brott enligt 4 § och straffet är då penningböter. Enligt 16 § samma lag så får även spritdryckerna förklaras förverkade.

Blir du dömd till penningböter så hamnar du i belastningsregistret och uppgiften gallras efter 5 år.

För 8 liter starksprit så bör bötesbeloppet landa på ca 2500 kr men då du är under 21 år så kommer det att ske en straffreduktion och böter landar förmodligen omkring 1500 kr.

Gällande körkortstillståndet så kan det bli problem enligt 3 kap. 2 § körkortslagen om du inte har ett körkortstillstånd redan, om du redan har ett så kan det återkallas enligt 5 kap. 3 §. Jag har dock svårt att se att ett smugglingsbrott skulle medföra återkallelse av tillståndet men det är mycket möjligt att man inte ger dig ett tillstånd om du ansöker i nära anslutning till domen/böterna.
Citera
2015-10-04, 00:38
Medlem
En vän blev tagen med 4 påsar kola på krogen. Tydligen vägde polisen upp det till 3 gram inklusive påsarna, antagligen ca 1.8g kola då?

Vet inte vad det är för skit han fått tag på men tydligen visade det positivt för amfetamin med

Riskerar han fängelse för detta? Han är tidigare helt ostraffad. Tar de med i beräkningen hur utblandat det är?
Citera
2015-10-04, 05:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
En vän blev tagen med 4 påsar kola på krogen. Tydligen vägde polisen upp det till 3 gram inklusive påsarna, antagligen ca 1.8g kola då?

Vet inte vad det är för skit han fått tag på men tydligen visade det positivt för amfetamin med

Riskerar han fängelse för detta? Han är tidigare helt ostraffad. Tar de med i beräkningen hur utblandat det är?

Enligt NJA 1997 s. 522 så bör mängden amfetamin anses som ringa narkotabrott:

Citat:
Amfetamin är ett centralstimulerande preparat som i fråga om giftighet är jämställbart med kokain. Användning av preparatet är förenad med risker för mycket allvarliga skadeverkningar i skilda hänseenden (se NJA 1983 s 754). Avgörande för bedömningen är om den innehavda mängden, åtta gram, i relation till preparatets farlighet är så liten att brottet med hänsyn härtill är att anse som ringa.
Åtta gram amfetamin utgör, beroende på en användares vana vid preparatet och dettas koncentration, mellan 25 och 40 doser. HD har i rättsfallet NJA 1986 s 736 bedömt ett innehav av fem-tio gram amfetamin, alltså ett innehav om fem gram eller mer, som narkotikabrott.

Man tar i beräkning både om preparatet är utblandat och om personen är ostraffad (så länge det uppmärksammas) men en rimlig gissning är villkorlig dom och dagsböter eller enbart böter, det finns ingen risk att din vän får sitta i fängelse för den mängden som förstagångsförbrytare.
Citera
2015-10-04, 14:47
Medlem
Tolges avatar
Har en kompis som blivit misshandlad då han konfronterade en person som betett sig illa. Och när han konfronterat personen och vänder sig om och ska gå därifrån, Så får han ett slag med ett mindre bollträ i bakskallen och när han faller till marken får han 3-4 sparkar i huvudet med medvetslöshet och kramper som följd hittades även en liten blödning i hjärnan efteråt.

Vittnen finns till hela misshandeln och kompisen rörde aldrig den andra personen, Vad kan denna modiga idiot räkna med för straff?
Citera
2015-10-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Enligt NJA 1997 s. 522 så bör mängden amfetamin anses som ringa narkotabrott:

Man tar i beräkning både om preparatet är utblandat och om personen är ostraffad (så länge det uppmärksammas) men en rimlig gissning är villkorlig dom och dagsböter eller enbart böter, det finns ingen risk att din vän får sitta i fängelse för den mängden som förstagångsförbrytare.

Det är antagligen Kokain utblandat med amfetamin. Om man blir tagen med 4gram kokain men det bara har en renlighetsgrad på 25%, räknas det som 1 gram då?

Läste att under 0.6 gram kokian räknas som ringa och över 1 gram kokain ger fängelse dock?
Citera
2015-10-05, 12:16
Medlem
Har en fråga angående fotboja. Finns det några egentliga riktlinjer kring fotboja och s.k. "organiserad brottslighet"?
Vet att man brukar nekas fotboja om man anses tillhöra den kategorin men undrar om det finns några riktlinjer eller så man kan läsa nånstans.

Jag riskerar att dömas till fängelse och kommer möjligen klassas som organiserad och undrar lite över mina chanser att få fotboja.
Jag är tidigare ostraffad och straffet borde kunna bli runt 6 månader.
Dock så har Säpo gjort ett uttalande i FUPen att jag är organiserad så antar att det ser mörkt ut?
Citera
2015-10-05, 18:11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RLC.
Har en fråga angående fotboja. Finns det några egentliga riktlinjer kring fotboja och s.k. "organiserad brottslighet"?
Vet att man brukar nekas fotboja om man anses tillhöra den kategorin men undrar om det finns några riktlinjer eller så man kan läsa nånstans.

Jag riskerar att dömas till fängelse och kommer möjligen klassas som organiserad och undrar lite över mina chanser att få fotboja.
Jag är tidigare ostraffad och straffet borde kunna bli runt 6 månader.
Dock så har Säpo gjort ett uttalande i FUPen att jag är organiserad så antar att det ser mörkt ut?

Svårt att säga men ser nog ganska mörkt ut om du både klassas under organiserad brottslighet OCH har varit inblandad i något som har med SÄPO att göra.

Du har mycket som talar emot en boja och lite som talar för en boja med det du har angett här.
Citera
2015-10-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Svårt att säga men ser nog ganska mörkt ut om du både klassas under organiserad brottslighet OCH har varit inblandad i något som har med SÄPO att göra.

Du har mycket som talar emot en boja och lite som talar för en boja med det du har angett här.

Ok tack.
Men de gör alltid en individuell prövning då? Det finns liksom inga konkreta riktlinjer man kan kolla upp?
Citera
2015-10-05, 19:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Det är antagligen Kokain utblandat med amfetamin. Om man blir tagen med 4gram kokain men det bara har en renlighetsgrad på 25%, räknas det som 1 gram då?

Läste att under 0.6 gram kokian räknas som ringa och över 1 gram kokain ger fängelse dock?

Ber om ursäkt för att jag missuppfattade, renhetsgraden kan ha inverkan på både straffrubricering och straffvärde men i det här fallet verkar det inte vara ett utblandat preparat som så utan enbart utblandat med en annan drog. Rimligtvis så kommer man att kunna avgöra hur mycket det är av varje preparat, är det enbart 25 % av blandningen som är kokain så om det är 4 gram sammanlagt så gäller gärningen innehav av 1 gram kokain och 3 gram amfetamin.

Som du säger så har man sagt att gränsen vid normalgraden av brottet bör dras vid ca 0,6 gram kokain, det blir svårt att avgöra påföljden i det här fallet då man inte vet om mängderna av drogerna men intressant läsning kan kanske vara NJA 2008 s. 653 där 0,73 gram kokain bedömdes ha ett straffvärde av 14 dagars fängelse (lägsta möjliga) och påföljden blev villkorlig dom och dagsböter då han tidigare var ostraffad.
Citera
2015-10-05, 20:17
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolge
Har en kompis som blivit misshandlad då han konfronterade en person som betett sig illa. Och när han konfronterat personen och vänder sig om och ska gå därifrån, Så får han ett slag med ett mindre bollträ i bakskallen och när han faller till marken får han 3-4 sparkar i huvudet med medvetslöshet och kramper som följd hittades även en liten blödning i hjärnan efteråt.

Vittnen finns till hela misshandeln och kompisen rörde aldrig den andra personen, Vad kan denna modiga idiot räkna med för straff?

Avgörande för påföljden kommer att vara om misshandeln bedöms som grov, saker som pekar på det är att det har använts ett tillhygge, man har sparkat mot huvudet när han ligger ned samt skadorna som har uppstått till följd av misshandeln. Min gissning enbart av de uppgifter som du har angett är att den bedöms som grov och att påföljden blir 1 års fängelse. Den kan dock bedömas som misshandel av normalgraden då det är i gränslandet, allra mest om det bedöms som om misshandeln har föregåtts av en provokation och påföljden lär i så fall bli ca 6-8 månaders fängelse.
Citera
2015-10-05, 20:31
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RLC.
Ok tack.
Men de gör alltid en individuell prövning då? Det finns liksom inga konkreta riktlinjer man kan kolla upp?

Det kommer att ske en individuell prövning om det föreligger särskilda skäl som talar mot verkställighet utanför anstalt. Att man är inblandad i organiserad brottslighet kan vara ett sådant skäl enligt HFD 2012 ref. 9 där en bandidosmedlem med ledande ställning nekades fotboja på just den grunden. Man ska dock vara väldigt restriktiv med att neka fotboja på en grund som hänför sig till en brottslings person, att du tidigare är ostraffad tror jag kommer medföra att du inte blir nekad på den grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in