• 1
  • 2
2011-04-02, 16:53
Medlem
notpleasureds avatar
Tjena. Då var det dags att deklarera och jag funderar på det här med reseersättning. Jag har inte haft en aning om att man kan få reseersättning via deklarationen utan har fått reda på det genom en slump för någon månad sedan bara.
Jag har då studerat snart i 34 veckor, tre dagar i veckan, alltså 102 dagar under dessa veckor. Till och från skolan har jag haft 11 mil enligt eniro. 102 dagar X 11 mil blir då 1122 mil. I "Dags att deklarera"-broschyren står det att man får 18,50 kronor per mil vid resa med egen bil. 1122 mil X 18,50 kr blir 20 757 kr. Det står också i broschyren att "Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9000 kr.". Betyder det att jag kommer få tillbaka 20 757 kr minus dom här 9000 kronorna?

Sen funderar jag över hur noga det är med kvitton på bensin? Jag har ju såklart inte sparat ett enda kvitto. Man får ju inte ens kvitton när man tankar med kort. Det finns väl dock dokumenterat om jag går in på min internetbank och kollar på alla utgifter där. Men kommer dom att kontrollera det här på något sätt? Sen så har jag ju inte kört helt själv utan jag har samåkt en del. Men det behöver man väl inte säga något om?

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Senast redigerad av notpleasured 2011-04-02 kl. 17:34.
Citera
2011-04-02, 16:57
Medlem
Voldos avatar
Känns som att din plan kommer att gå i lås ifall du inte haft en inkomst som täcker bensinkonstnaderna under dessa 204 dagar du åkt bil.
Citera
2011-04-02, 17:02
Medlem
notpleasureds avatar
Jag har haft ett studiestöd på 2700 kr i månaden samt att jag har kunnat jobba lite extra eftersom jag har gått utbildningen på skift. Hade såklart aldrig klarat ekonomin med dessa bensinkostnader om jag hade kört helt själv varje dag.
Citera
2011-04-02, 17:06
Medlem
Voldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notpleasured
Jag har haft ett studiestöd på 2700 kr i månaden samt att jag har kunnat jobba lite extra eftersom jag har gått utbildningen på skift. Hade såklart aldrig klarat ekonomin med dessa bensinkostnader om jag hade kört helt själv varje dag.

Har ingen erfarenhet av reseersättning, men jag antar att det är just det här som sätter pinnen i hjulet för dig. Men du kan ju alltid testa ifall du känner dig manad till det.
Citera
2011-04-02, 17:08
Medlem
Studier

Krav för avdrag:

Utbildningen ska vara nödvändig för att kunna behålla det nuvarande arbetet. Lön, motsvarande lön för heltidsarbete, bör utgå från arbetsgivaren.

Avdrag kan också medges om du är eller riskerar att bli arbetslös och du av din arbetsgivare får en skattefri förmån av utbildning som syftar till fortsatt anställning.

Avdrag kan även medges för kostnader i samband med vuxen- och arbetsmarknadsutbildning under förutsättning att det utgår skattepliktig studieersättning.

Avdrag som kan medges:

Studiematerial om du har skattepliktig inkomst av studierna, kurskostnader, resor och ökade levnadskostnader.

Inget avdrag medges för:

Kostnader för utbildning som syftar till att kvalificera sig för ny anställning.
Sådana kostnader som är avsedda att täckas av ersättningar som inte redovisats på kontrolluppgift.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...016791.html#S7

Vad är det för typ av utbildning du gått?
Senast redigerad av DivisionByZero 2011-04-02 kl. 17:13.
Citera
2011-04-02, 17:21
Medlem
notpleasureds avatar
Jag har gått via Lernia, alltså en vuxenutbildning. Innebär det att jag får pengar? Låter ju helt osannolikt att man kan få så mycket pengar i en klumpsumma från den svenska staten!!!!!

Har räknat fel. 34 gånger 3 är ju bara 102 dagar. Så uträkningen stämmer inte Har ändrat nu i första inlägget.
Senast redigerad av notpleasured 2011-04-02 kl. 17:34.
Citera
2011-04-02, 17:51
Medlem
Du får inga pengar, du får en minskad skatt att betala. Det innebär att du måste ha tjänat pengar som du skattar för för att kunna dra nytta av reseavdraget. Studiebidrag är normalt skattefritt, så det är bara om du haft riktiga tjänsteinkomster som du betalar skatt på som ett eventuellt avdrag är intressant.

Dessutom är det som sagt så att avdraget du gör, oavsett det är för resor eller annat måste ha varit för att kunna "förvärva eller bibehålla inkomster", dvs att kostnaderna varit nödvändiga för att förvärva intäkter under samma år.

Jag kan inte riktigt läsa mig till om du pluggat för att din arbetsgivare ansåg att du skulle göra det, att det är en fortbildning under ditt jobb etc men om det är en vanlig utbildning som inte är kopplad till ditt jobb utan bara syftar till att du ska få ett jobb, såsom vilken universitetsutbildning som helst etc så kommer du inte att få avdrag. Undantaget är om det är en arbetsmarknadsåtgärd, där du också får en skattepliktig intäkt såsom DivisionbyZero har skrivit.

Sedan vad gäller matematiken så är det alltså så att har du haft kostnader för 21 000 kr, så dras 9 000 kr bort först. Resterande del, 12 000 kr minskar din skattepliktiga inkomst. Det innebär att den skattemässiga effekten blir runt 30-35 %, så din skatt att betala kommer minskas med runt 4 000 kr. Men som sagt, en reduktion av skatten på det sättet förutsätter att du har skatt att betala.
Citera
2011-04-02, 17:58
Medlem
notpleasureds avatar
Så det räknas inte att jag har jobbat extra? Har ju skattat för de pengarna jag har tjänat på det.
Citera
2011-04-02, 21:49
Medlem
Jodå, då har du ju betalat skatt för det du jobbat extra - så då finns det ju något att dra av emot. Vad gäller avdragsrätten är det mer oklart. Du har definitivt rätt att dra av för reskostnaderna till jobbet, eftersom det är kostnader du har för att få intäkter. Det är skillnad mot resor till utbildningen.

Sedan gäller avdragsrätten för billigaste färdmedel, så om du bor och jobbar någonstans där det finns kollektivtrafik så har du rätt till avdrag för det. Annars har du bara rätt till avdrag för bil om du har långt till närmaste kollektivtrafik eller sparar minst två timmar om dagen på att ta bilen.

Vad gäller bensinkvitton du nämner så behöver du inte visa det. Om du har rätt att köra bil till jobbet så är de 18.50 kr/mil en schablon där hänsyn är tagen till bensin- m.m. kostnader. Du behöver således inte visa kostnaderna - bara att du har rätt till avdraget och att du faktiskt har åkt.
Citera
2011-04-02, 22:17
Medlem
notpleasureds avatar
Nu blir jag förvirrad. Får jag eller inte?
Citera
2011-04-02, 22:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag tror inte du får avdrag för resor till och från skolan. Då studier inte är ett arbete.

Du kan få avdrag om du kört till och från ditt extra arbete om du uppfyller vilkoren.
Citera
2011-04-02, 22:41
Medlem
I väldigt enkla termer:

Om du fått lön eller någon form av ersättning som du skattat på för dina studier så har du rätt till avdrag för resorna. Har du bara fått studiebidrag eller tagit studielån så får du inte göra avdrag för resorna.

Du får avdrag för resorna till ditt extrajobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in