Tjena. Då var det dags att deklarera och jag funderar på det här med reseersättning. Jag har inte haft en aning om att man kan få reseersättning via deklarationen utan har fått reda på det genom en slump för någon månad sedan bara.
Jag har då studerat snart i 34 veckor, tre dagar i veckan, alltså 102 dagar under dessa veckor. Till och från skolan har jag haft 11 mil enligt eniro. 102 dagar X 11 mil blir då 1122 mil. I "Dags att deklarera"-broschyren står det att man får 18,50 kronor per mil vid resa med egen bil. 1122 mil X 18,50 kr blir 20 757 kr. Det står också i broschyren att "Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9000 kr.". Betyder det att jag kommer få tillbaka 20 757 kr minus dom här 9000 kronorna?
Sen funderar jag över hur noga det är med kvitton på bensin? Jag har ju såklart inte sparat ett enda kvitto. Man får ju inte ens kvitton när man tankar med kort. Det finns väl dock dokumenterat om jag går in på min internetbank och kollar på alla utgifter där. Men kommer dom att kontrollera det här på något sätt? Sen så har jag ju inte kört helt själv utan jag har samåkt en del. Men det behöver man väl inte säga något om?
Hoppas någon kan hjälpa mig!