• 1
  • 2
2011-04-02, 23:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnieMouse
I väldigt enkla termer:

Om du fått lön eller någon form av ersättning som du skattat på för dina studier så har du rätt till avdrag för resorna. Har du bara fått studiebidrag eller tagit studielån så får du inte göra avdrag för resorna.

Du får avdrag för resorna till ditt extrajobb.

Tror du menar samma som mig? Jag har kollat lite på skattverket men ser inte att man har rätt till att göra avdrad för resor fram och tillbaka till sin skola. Det räknas inte som arbete.
Han kan som du också säger göra avdrag för faktiska resor till och från sitt extra arbete om de uppfyller kraven.

Hänvisa gärna till källor om du/någon påstår att man för göra avdrag för resor som man gjort vid studier.
Citera
2011-04-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror du menar samma som mig? Jag har kollat lite på skattverket men ser inte att man har rätt till att göra avdrad för resor fram och tillbaka till sin skola. Det räknas inte som arbete.
Han kan som du också säger göra avdrag för faktiska resor till och från sitt extra arbete om de uppfyller kraven.

Hänvisa gärna till källor om du/någon påstår att man för göra avdrag för resor som man gjort vid studier.

Ja, vi menar samma. Utgångspunkten är att man ska ha haft kostnader för intäkternas förvärvande, dvs för att få göra avdrag måste du ha haft kostnaderna i samband med att du fått beskattningsbara intäkter, exempelvis om din arbetsgivare skickar dig på en fortbildningskurs, som du får lön för (då blir det ju i princip som en resa till ditt arbete).

Om du går en vanlig universitetsutbildning eller läser en kurs vid Komvux för att kunna få ett jobb, så är det förvisso för att i framtiden kunna få intäkter, men de har inte en sådan koppling till förvärvande av inäkterna att de ger avdragsrätt.

Däremot har det för bara något år sedan skett lite förändringar i avdragsrätten då man får avdrag för vissa kostnader som är kopplade till arbetssökande. Exempelvis kan man göra vissa avdrag för resor till intervjuer, andra typer av åtgärder som du gör genom arbetsförmedlingen etc. Dessa regler kan jag dock inte så väl, men som DivisionbyZero skriver så är utgångspunkten att avdrag kan medges för arbetsmarknadsutbildningar/vuxenutbildningar under förutsättning att det utgår en skattepliktig ersättning. Eftersom studiebidrag inte är skattepliktiga har man kopplingen där, som jag skrev i mitt senaste inlägg.

För källa skulle jag helt enkelt läsa Skatteverkets handledning för beskattning av inkomst, 2011 års taxering, del 1, sid 401, avsnitt 19.9. Redan i inledningen ges direktiven för det här med vad som kan anses vara en kostnad för intäkternas förvärvande i samband med studier. Vet inte om länken fungerar här, men hoppas det. Annars finns det under Rättsinformation, handledningar på Skatteverkets hemsida.

http://www.skatteverket.se/download/...2011+Del+1.pdf
Citera
2011-08-05, 10:51
Medlem
TS pratar om en utbildning via lernia, det är sådana utbildningar man får via arbetsförmedlingen. TS går du den via arbetsförmedlingen? När man går utbildning via arbetsförmedlingen så kostar utbildningen ingenting och man får aktivitetsstöd under tiden. Aktivitetsstödet skattar man på.

Alltså så får man göra avdrag för dessa resor med egen bil om jag förstår vissa kommentarer här? Då man alltså skattar på aktivitetsstödet man får under tiden man går utbildningen hos arbetsförmedlingen.

Jag själv ska precis börja en utbildning via lernia och arbetsförmedlingen. Kommer betyda en hel del extrakostnader för mig så vore ju bra om man fick göra avdrag även för dessa bilresorna.

Jag jobbar förövrigt ungefär halvtid så det gör jag ju avdrag för.
Citera
2011-08-28, 15:18
Medlem
notpleasureds avatar
Trollet85;
Nej jag gick via vägledningscentrum.
Citera
2012-03-20, 08:13
Medlem
Hej.. Jag har googlat en hel del och de enda som säger att man inte FÅR dra av reseavdrag är Alla på olika forum..
Däremot hittade jag en sida "fråga skatteverket" och skatteverket svarade.
Där en student la fram "jag har studerat och mitt tågkort kostar.... Får jag göra reseavdrag"
Skatteverket svarade "nej eftersom du inte överstiger 9000:-"
Inget om "nej, för att studerar"
Eftersom studerande inte står på arbetsmarknaden då de är 100% sysselsatta med annat...
Så???
http://www.kristianstadsbladet.se/na...var-chatt.html
Citera
2012-03-20, 08:15
Medlem
http://www.kristianstadsbladet.se/na...var-chatt.html
Citera
2019-02-13, 23:59
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Riktigt gammal tråd, men jag försöker...

Har pluggat heltid och fått utbildningen betald via min arbetsgivare.
(Helt ledig från arbetet för enbart studier). Således fått lön under ett år.

Mitt universitet ligger bredvid min skola så det är lika långt att dra av som när jag arbetar.

Har jag rätt att göra avdrag?
Citera
2019-02-14, 22:29
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Riktigt gammal tråd, men jag försöker...

Har pluggat heltid och fått utbildningen betald via min arbetsgivare.
(Helt ledig från arbetet för enbart studier). Således fått lön under ett år.

Mitt universitet ligger bredvid min skola så det är lika långt att dra av som när jag arbetar.

Har jag rätt att göra avdrag?

Ring skatteverket och fråga.
Citera
2019-02-14, 22:44
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notpleasured
Jag har haft ett studiestöd på 2700 kr i månaden samt att jag har kunnat jobba lite extra eftersom jag har gått utbildningen på skift. Hade såklart aldrig klarat ekonomin med dessa bensinkostnader om jag hade kört helt själv varje dag.

Det är inte reseersättning du sja ha utan reseavdrag du vill göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in