Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror du menar samma som mig? Jag har kollat lite på skattverket men ser inte att man har rätt till att göra avdrad för resor fram och tillbaka till sin skola. Det räknas inte som arbete.
Han kan som du också säger göra avdrag för faktiska resor till och från sitt extra arbete om de uppfyller kraven.
Hänvisa gärna till källor om du/någon påstår att man för göra avdrag för resor som man gjort vid studier.
Ja, vi menar samma. Utgångspunkten är att man ska ha haft kostnader för
intäkternas förvärvande, dvs för att få göra avdrag måste du ha haft kostnaderna i samband med att du fått beskattningsbara intäkter, exempelvis om din arbetsgivare skickar dig på en fortbildningskurs, som du får lön för (då blir det ju i princip som en resa till ditt arbete).
Om du går en vanlig universitetsutbildning eller läser en kurs vid Komvux för att kunna få ett jobb, så är det förvisso för att i framtiden kunna få intäkter, men de har inte en sådan koppling till förvärvande av inäkterna att de ger avdragsrätt.
Däremot har det för bara något år sedan skett lite förändringar i avdragsrätten då man får avdrag för vissa kostnader som är kopplade till arbetssökande. Exempelvis kan man göra vissa avdrag för resor till intervjuer, andra typer av åtgärder som du gör genom arbetsförmedlingen etc. Dessa regler kan jag dock inte så väl, men som DivisionbyZero skriver så är utgångspunkten att avdrag kan medges för arbetsmarknadsutbildningar/vuxenutbildningar under förutsättning att det utgår en
skattepliktig ersättning. Eftersom studiebidrag inte är skattepliktiga har man kopplingen där, som jag skrev i mitt senaste inlägg.
För källa skulle jag helt enkelt läsa Skatteverkets handledning för beskattning av inkomst, 2011 års taxering, del 1, sid 401, avsnitt 19.9. Redan i inledningen ges direktiven för det här med vad som kan anses vara en kostnad för intäkternas förvärvande i samband med studier. Vet inte om länken fungerar här, men hoppas det. Annars finns det under Rättsinformation, handledningar på Skatteverkets hemsida.
http://www.skatteverket.se/download/...2011+Del+1.pdf