• 1
  • 2
2011-04-01, 21:21
Medlem
Hej flashback.

Som ni kanske vet så är unity standardmiljön i den kommande uppgraderingen till ubuntu, ubuntu 11.04.

Unity är en hemsk skrivbordsmiljö som hör hemma i en tablet eller miniPC.

Jag försökte klippa till ett screenshot, men jag begrep inte hur jag skulle göra (kör unity just nu)!
Jag har bara använt linux i fyra år, det är klart att jag inte förstår 'the most simple crap ever'

Här kan du rösta för att Gnome (den vanliga skrivbordsmiljön för ubuntu) ska vara default.
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/27379/

Här

Vad tycker du om detta hemska fakta?
Senast redigerad av Bubuntu 2011-04-01 kl. 21:25.
Citera
2011-04-02, 01:22
Medlem
echelonxs avatar
Unity fungerar bra för mig. Det är snyggt och händigt.

Om du vill byta till gamla Gnome så välj i GDM längst ner efter att du klickat på din användare att du vill använda Ubuntu Classic. (GDM - Inloggningsprogram).
Citera
2011-04-02, 10:33
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubuntu
Hej flashback.

Som ni kanske vet så är unity standardmiljön i den kommande uppgraderingen till ubuntu, ubuntu 11.04.

Unity är en hemsk skrivbordsmiljö som hör hemma i en tablet eller miniPC.

Jag försökte klippa till ett screenshot, men jag begrep inte hur jag skulle göra (kör unity just nu)!
Jag har bara använt linux i fyra år, det är klart att jag inte förstår 'the most simple crap ever'

Här kan du rösta för att Gnome (den vanliga skrivbordsmiljön för ubuntu) ska vara default.
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/27379/

Här

Vem bryr sig vad som är default?
Bara byta om det inte passar dig.
Citera
2011-04-02, 11:13
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Jag tycker det är en positiv utveckling.

Man får ett mellanläge mellan de två stora skrivbordsmiljöerna, ett mellanläge som kanske kan innebära gemensamma standarder vilket i sig skulle innebära att program som tillhör en skrivbordsmiljö skulle kunna fungera på samma sätt med andra program utanför den skrivbordsmiljön. Så med andra ord, mer valfrihet att klippa och klistra ihop den samling program man trivs bäst med.

Unity är också lite speciellt eftersom deras 3D-läge och deras 2D-läge (slarvigt beskrivna) är skrivna i olika toolkit. 3D-läget är skrivet i GTK, 2D-läget i Qt. Det bör medföra bättre kompabilitet mellan dessa toolkits i längden.

Så, som sagt, jag tycker det är en positiv utveckling. Sen använder jag inte ubuntu, och lär knappast använda unity vilket som. Men jag tror att rätt bra saker kan komma från denna utveckling.

Sen undrar jag om du har testat gnome 3 ens. Det ska släppas nu om 4 dagar, och med tanke på din tidigare kritik, "Unity är en hemsk skrivbordsmiljö som hör hemma i en tablet eller miniPC.", så vet jag inte om du kommer känna dig hemma i den miljön heller.

Men som hash sa, det är ju bara att byta om man inte trivs.
Citera
2011-04-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Men som hash sa, det är ju bara att byta om man inte trivs.

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vem bryr sig vad som är default?
Bara byta om det inte passar dig.

Jag vet! Det handlar inte om min egen användning, jag installerar Gnome direkt.
Jag tänker på vad ubuntu är för många andra, ubuntu är linux för alla. Det är lätt att installera och fungerar bra utan massa krångel.

Om unity är default i 11.04 så kommer ubuntu att förlora sitt goda rykte och användarnas tillit.
Citera
2011-04-02, 16:10
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Jag vet! Det handlar inte om min egen användning, jag installerar Gnome direkt.
Jag tänker på vad ubuntu är för många andra, ubuntu är linux för alla. Det är lätt att installera och fungerar bra utan massa krångel.

Om unity är default i 11.04 så kommer ubuntu att förlora sitt goda rykte och användarnas tillit.
Jag tror de faktiskt har bättre koll än dig när det kommer till att göra affärer och att sköta sin distro. Om de känner att det här kommer att styrka företaget så kommer de satsa på det.

Men åter igen, vilken utveckling hade du tänkt dig skulle ske istället? Har du testat gnome3? Tycker du allvarligt att det skulle vara ett bättre alternativ?
Citera
2011-04-02, 17:07
Medlem
_ZoutHs avatar
Jag gillar Unity, kör det både på netbooken och på desktopen. Helt plötsligt känns vanliga gnome väldigt gammalt och omodernt.
Citera
2011-04-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Jag tror de faktiskt har bättre koll än dig när det kommer till att göra affärer och att sköta sin distro. Om de känner att det här kommer att styrka företaget så kommer de satsa på det.

Men åter igen, vilken utveckling hade du tänkt dig skulle ske istället? Har du testat gnome3? Tycker du allvarligt att det skulle vara ett bättre alternativ?

Bättre? Kanske
Bra? Nej!

Dom inkluderar ju gamla hederliga gnome i 11.04, så dom kan likagärna göra det default.
Citera
2011-04-02, 17:57
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Bättre? Kanske
Bra? Nej!

Dom inkluderar ju gamla hederliga gnome i 11.04, så dom kan likagärna göra det default.
"Gamla hederliga gnome" håller på att fasas ut, det läget kommer bara vara till för de maskiner som inte klarar av compositing och kommer inte vara lika fullt fungerande som det är idag, eftersom de också har fasat ut en hel del av de äldre biblioteken.

Så nej, "gamla hederliga gnome" kommer inte vara ett pålitligt huvudalternativ, och Canonical tycker inte om hur gnome 3/gnome-shell har utvecklats. Så att fortsätta med gnome 2.*-serien är inget alternativ tycker ubuntuutvecklarna.
Citera
2011-04-02, 18:09
Bannlyst
När Ubuntu kommer med Unity blir det äntligen ett realistiskt alternativ för vanliga människor. Död åt Gnome!
Citera
2011-04-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KXXO
När Ubuntu kommer med Unity blir det äntligen ett realistiskt alternativ för vanliga människor. Död åt Gnome!

Vanliga människor?

Jag fattade inte ett piss, efter TVÅ DAGAR av unity.

Min far, som inget alls kan om datorer satte sig vid Ubuntu 10.4 och körde igång direkt, utan problem.

See where i'm going?
Citera
2011-04-02, 18:42
Bannlyst
Citat:
Vanliga människor?

Jag fattade inte ett piss, efter TVÅ DAGAR av unity.

Min far, som inget alls kan om datorer satte sig vid Ubuntu 10.4 och körde igång direkt, utan problem.

See where i'm going?
Ok, erkänner. Linux suger och har långt kvar innan det blir kompatibelt med vanliga människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in