• 3
  • 4
2011-04-06, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Och "vanliga människor" = personer som blivit hjärntvättade av Microsoft
Vanliga människor = vanliga människor, oavsett om de blivit hjärntvättade av Microsoft eller inte. Käften.
Citera
2011-04-06, 17:27
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KXXO
Vanliga människor = vanliga människor
Jättebra definition.

Hur är dessa vanliga människor inkompatibla med Linux då?
Citera
2011-04-06, 20:16
Medlem
_ZoutHs avatar
En "vanlig människa" som är helt grön på datorer tror jag knappast har svårare för ubuntu än windows. Problematiken som uppstår när man provar valfri linuxdist är just att man är van med windows och förväntar sig att det ska fungera på ungefär samma sätt.

Nej måtte inte denna tråden gå samma väg som flertalet andra. Unity kontra Gnome var det. Hur bra Unity är på en desktop kan man ju sia om. På netbook tycker jag det är oerhört smidigt. Jag gillar det som sagt tillräckligt för att redan nu köra det på båda ställena.
Citera
2011-04-07, 09:21
Medlem
Personligen så är jag inte särskilt intresserad av Gnome 3, då jag inte gillar att bli stöpt i samma form som alla andra. Men jag tror ändå att det här kan bli något för gemene man. Känns som att det bör kunna tilltala en och annan Mac OS X-användare.
Citera
2011-07-05, 12:49
Medlem
bl-gr-ns avatar
Jag fattar inte, vart hittar man GDM?

Vill också stänga av Unity.
"tvingades till" till det klassiska läget, innan jag installerade drivrutinerna för Netbookens grafikkretsar, EeePC 1015PN.
Unity är för udda, hade problem med Ubuntu11.04, så ett tag prövade jag Fedora, Fuduntu, Linux Mint. Dessa funkade men 1015PN fick jobba för hårt med att dra runt OS:et, vilket gjorde datorn oanvändbar...

tebaks... på ubuntu 11.04 och Unity, hatar Unity tidigare och hatar Unity nu.

Ska man behöva dras med Unity skiten för att stödja Linux/GNU?

Alltså Microsoft Win7 har inte Unity och kostar under 2000kr. För mig gäller Ubuntu 11.04 utan Unity eller Win7.

Hur stänger man av Unity?
Citera
2011-07-05, 14:37
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Jag fattar inte, vart hittar man GDM?
Logga ut.

Citat:
Vill också stänga av Unity.
"tvingades till" till det klassiska läget, innan jag installerade drivrutinerna för Netbookens grafikkretsar, EeePC 1015PN.
Unity är för udda, hade problem med Ubuntu11.04, så ett tag prövade jag Fedora, Fuduntu, Linux Mint. Dessa funkade men 1015PN fick jobba för hårt med att dra runt OS:et, vilket gjorde datorn oanvändbar...

tebaks... på ubuntu 11.04 och Unity, hatar Unity tidigare och hatar Unity nu.

Ska man behöva dras med Unity skiten för att stödja Linux/GNU?

Alltså Microsoft Win7 har inte Unity och kostar under 2000kr. För mig gäller Ubuntu 11.04 utan Unity eller Win7.

Hur stänger man av Unity?
För att använda nåt annat än unity, logga ut från sessionen, välj "Ubuntu Classic" vid inloggningsskärmen.

Sen finns det fler distros vilka inte använder unity eller gnome3. Kan rekommendera Linux Mint, vilket är baserat på ubuntu men kör vidare med gamla gnome för tillfället.
Citera
2011-07-05, 15:30
Medlem
bl-gr-ns avatar
Tack Zom
Gillar Ubuntu 11.04 mycket bättre nu, när datorn kör klassiskt läge, för mig, funkar det mycket smidigare.
Citera
2011-07-05, 17:09
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Tack Zom
Gillar Ubuntu 11.04 mycket bättre nu, när datorn kör klassiskt läge, för mig, funkar det mycket smidigare.
Blir roligare sen i 11.10 då de ska dumpa gnome helt och köra en unity alternativt en unity2d-miljö för de som inte kan köra unity på sina datorer.

Går ju säkert fortfarande att installera gnome, men inte så kul om man inte är förberedd på det.
Citera
2011-07-05, 19:31
Medlem
_ZoutHs avatar
Hoppas att Unity blir än mer genomarbetat framöver. Det var mycket som hände och skulle göras och en deadline som skulle hållas innan 11.04 släpptes. Ska bli intressant att se hur mycket man putsar till nästa LTS-version 12.04.
Citera
2011-07-05, 20:59
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Hoppas att Unity blir än mer genomarbetat framöver. Det var mycket som hände och skulle göras och en deadline som skulle hållas innan 11.04 släpptes. Ska bli intressant att se hur mycket man putsar till nästa LTS-version 12.04.
Jodå, tycker själv utvecklingen är intressant, och unity2d är väl mer eller mindre "okej" i min mening (Har skiten i vbox, har inte kunnat testa "vanliga" unity än), men det verkar som en hel del av de som fastnade för ubuntu tidigare verkligen avskyr det.
Citera
2011-07-06, 12:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
För mig har Unity två problem som gör programmet inkompatibelt med mig
1. Sidopanelen ikoner är för stora, vilket gör att man ofta måste bläddra fram det man vill komma åt.
- möjlig lösning, mindre ikoner och fler "lådor" att samla udda eller liknande funktioner i, kanske?
2, Menykommandona hamnar i namnlisten.
I FireFox5 kan man exempelvis inte spara ett bokmärke, genom att dra en websida till menykommandot "Bokmärken".

Kom i kontakt med Ubuntu första gången för ett par år sedan med Eeebuntu på en EeePC701(RIP )
Men fortsatte omedelbart till WinXP(4GB SSD:n) och Puppeee(på 2GB Minneskort).

Ubuntu är den mest populära Linux-distron idag men jag tro de kommer få problem med att hålla den positionen och under samma tid göra Linux/GNU en otjänst med det ogenom tänkta Unity.

Mina 5 cents
Citera
2011-07-06, 12:41
Medlem
Zoms avatar
Citat:
För mig har Unity två problem som gör programmet inkompatibelt med mig
1. Sidopanelen ikoner är för stora, vilket gör att man ofta måste bläddra fram det man vill komma åt.
- möjlig lösning, mindre ikoner och fler "lådor" att samla udda eller liknande funktioner i, kanske?
2, Menykommandona hamnar i namnlisten.
I FireFox5 kan man exempelvis inte spara ett bokmärke, genom att dra en websida till menykommandot "Bokmärken".

Kom i kontakt med Ubuntu första gången för ett par år sedan med Eeebuntu på en EeePC701(RIP )
Men fortsatte omedelbart till WinXP(4GB SSD:n) och Puppeee(på 2GB Minneskort).

Ubuntu är den mest populära Linux-distron idag men jag tro de kommer få problem med att hålla den positionen och under samma tid göra Linux/GNU en otjänst med det ogenom tänkta Unity.

Mina 5 cents
Som sagt, det finns andra distros att prova om man inte trivs med en av dem. Unity används bara i ubuntu.

Hursomhelst, angående firefox5, kan du inte bara dra hemsidan till bokmärkesknappen istället för menyposten?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in