• 1
  • 2
2011-03-31, 23:28
Medlem
Hej,

Jag vet inte riktigt hur jag kom att tänka på detta men skulle det vara möjligt att allt vi ser med ögat egentligen har ett helt annat utseende? Ögat omvandlar väl energin till elektriska impulser som skapar bilden.

Skulle det vara möjligt och veta hur dessa elektriska impulser skapar det vi ser? Ett exempel: Tänk om hela världen bara var 1r och 0r men med hjälp av ögat så ser vi en design av det hela. Vi ser alltså en skapad värld.

Visst vore det intressant om man kunde skapa saker som inte existerar men ändå göra så att ögat ser ett skapat objekt. Nu kanske det blev lite flummigt men vad tror ni?
Citera
2011-03-31, 23:31
Medlem
aTastySnails avatar
Men, vetskapen om att ögat tar upp färger då?
Citera
2011-03-31, 23:34
Medlem
Dr.Dres avatar
Jag tror jag förstår vad du menar, men det finns ju andra sinnen än ögat. Man kan ju t ex känna att tangentbordet känns som det ser ut.

Så isåfall är det ju skapat för alla sinnen, och inte bara synen.
Citera
2011-03-31, 23:36
Medlem
komnata622s avatar
Du gör misstaget att tänka att det finns en korrekt bild av verkligheten. Följdmisstaget blir sen att spekulera i om ditt ögas tolkning är korrekt.

Det finns inte en korrekt bild utan bilden beror helt på instrumentet, tex ett öga, som tar emot ljus/strålning från omgivningen. En bild som tas upp av en infraröd kamera är inte mer eller mindre korrekt än det du ser med ögat. En del djur uppfattar en markant annorlunda bild av verkligheten jämfört med människor men det gör inte deras bild mindre korrekt.
Citera
2011-03-31, 23:43
Medlem
CAXAPs avatar
Jag antar att du precis såg The Matrix?
Citera
2011-03-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Du gör misstaget att tänka att det finns en korrekt bild av verkligheten. Följdmisstaget blir sen att spekulera i om ditt ögas tolkning är korrekt.

Det finns inte en korrekt bild utan bilden beror helt på instrumentet, tex ett öga, som tar emot ljus/strålning från omgivningen. En bild som tas upp av en infraröd kamera är inte mer eller mindre korrekt än det du ser med ögat. En del djur uppfattar en markant annorlunda bild av verkligheten jämfört med människor men det gör inte deras bild mindre korrekt.

Menar du att strukturen på t ex ett träd ser annorlunda ut för hmm .. en katt jämfört med oss människor? Om alla varelsers ögon är anpassade till sin egen art borde väl varje varelse tolka det vi inte kan se på ett annorlunda sett som är anpassat till dom själva? Men vad som nu finns i bakgrunden är egentligen uppbyggt i samma struktur?

-Måste även tillägga att jag utgår från att vi är skapade av någon intelligent varelse-
Senast redigerad av Treyarch 2011-03-31 kl. 23:53.
Citera
2011-03-31, 23:53
Medlem
alternativt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treyarch
Menar du att strukturen på t ex ett träd ser annorlunda ut för hmm .. en katt jämfört med oss människor? Om alla varelsers ögon är anpassade till sin egen art borde väl varje varelse tolka det vi inte kan se på ett annorlunda sett som är anpassat till dom själva? Men vad som nu finns i bakgrunden är egentligen uppbyggt i samma struktur?

Ser du dagligen katter springa genom väggar osv eller?
Citera
2011-03-31, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
Ser du dagligen katter springa genom väggar osv eller?

Nah, men säg att det är ett sorts språk inbyggt i människan som människan också förstår. Sen om det finns en vägg där så kan du inte gå igenom den för att du är ej tillåten att göra det, om du nu inte kan ändra på det
Citera
2011-04-01, 00:04
Medlem
GuldhedenMatss avatar
Att livet är ett spel, där skaparen gjort vissa väggar?
Citera
2011-04-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldhedenMats
Att livet är ett spel, där skaparen gjort vissa väggar?

haha ja ungefär , dessa väggar skulle kunna tas bort om man visste hur dom skapades, och på något sätt måste väl ögat översätta vad det nu är bakom det vi ser som t.ex en vägg me tanke på att de omvandlas i ögat till något vi är gjorda till att förstå!
Citera
2011-04-01, 00:15
Medlem
Vi är i alla fall skapta på ett sådant sätt att vi i konkurrens med andra livsformer haft sådana goda sinnen (tillsammans med andra färdigheter) att vi konkurrerat ut dessa. Vi har, även om vi kan föreställa oss att vi inte har tillgång till tinget i sig, åtminstone nytta av våra sinnen, och via etablerade kunskapsmetoder fortsätter vi att forma världen efter hur våra sinnesförmågor -> perception -> association av idéer tillåter oss och uppvisar världen för oss.

Å andra sidan om man verkligen vill ha svar på frågan, har man också en tung och svår uppgift framför sig. Jag rekommenderar dig att läsa Kant till att börja med - eller kanske först starta med Hume, och därefter Kant.
Citera
2011-04-01, 00:19
Medlem
Schnauzers avatar
Känseln bekräftar ju formerna som ögat ser. Dock finns det en tanke inom filosofin som handlar om att folk uppskattar färger på olika vis. Röd behöver inte vara samma färg för mig som för dig och detta är vad jag förstår också helt omöjligt att bevisa/motbevisa. Nån som vet vad den tanken kallas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in