Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-31, 22:20
  #1
Medlem
Blixt-Ryggs avatar
Min uppfattning om Hallstahammar som ett riktigt skitställe har stärkts!

Vlt skriver igår (30/3) om två anställda på ett äldreboende i Hallstahammar som stängts av misstänkta för misshandel, alternativ framkallande av fara för annan.

http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1....enom-magsjuka-
http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1....pa-aldreboende

Inget fysiskt våld ska ha förekommit, däremot finns misstankar om att magsjuka ska ha spridits med avsikt.

Låter minst sagt äckligt och förmodligen ganska farligt för många av de som bor på ett äldreboende,
Spontant tycker jag att det låter som avföring eller uppkastningar som blandats i mat/dryck.

Två avstängda i lilla Hallstahammar bör innebära att snacket går.

Någon som vet mer om ärendet? Tankar om andra sätt att sprida magsjuka?
Citera
2011-04-01, 16:23
  #2
Medlem
Cool-Everts avatar
Är det ingen som vet något mer? Det är makabert nog till att väcka stort intresse så snacket borde gå. Allvarligt nog är det också. Ren tur att ingen dött. Spridande av smitta borde man kunna se som terroristbrott.
Citera
2011-04-01, 16:45
  #3
Medlem
Harpys avatar
Känns väl mer som att de misstänka inte hade råd att stanna hemma och knegade på som vanligt trots att dom själva var sjuka? Verkar vara enda möjligheten för mig i.o.m att det inte var någon 'fysisk misshandel' i.e att dom hade mixtrat med maten.
Citera
2011-04-01, 17:56
  #4
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Känns väl mer som att de misstänka inte hade råd att stanna hemma och knegade på som vanligt trots att dom själva var sjuka? Verkar vara enda möjligheten för mig i.o.m att det inte var någon 'fysisk misshandel' i.e att dom hade mixtrat med maten.
Det du beskriver kan nog rymmas inom ”framkallande av fara för annan”, men det är ett alternativyrkande. Misshandel kräver mer. Det är lite svårt att förstå vad som menas med att det inte var någon "fysisk misshandel", men jag tror att det betyder att de inte handgripligt med tvång smittade de äldre, men att de kunnat mixtra med maten exempelvis.
Citera
2011-04-01, 18:24
  #5
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cool-Evert
Det du beskriver kan nog rymmas inom ”framkallande av fara för annan”, men det är ett alternativyrkande. Misshandel kräver mer. Det är lite svårt att förstå vad som menas med att det inte var någon "fysisk misshandel", men jag tror att det betyder att de inte handgripligt med tvång smittade de äldre, men att de kunnat mixtra med maten exempelvis.

Framkallande av fara är väl bara tal om ifall man gjort någonting som ev. kunde ha skadat någon annan. Nu verkar dom ju ha 'lyckats' smitta ner folk och gjort skada - därav misshandelsdefinitionen. Spekulerar iofs bara friskt i detta, och jämför med när folk drogar ner andra och blir blir dömda för just misshandel
Citera
2011-04-01, 18:55
  #6
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Framkallande av fara är väl bara tal om ifall man gjort någonting som ev. kunde ha skadat någon annan. Nu verkar dom ju ha 'lyckats' smitta ner folk och gjort skada - därav misshandelsdefinitionen. Spekulerar iofs bara friskt i detta, och jämför med när folk drogar ner andra och blir blir dömda för just misshandel
Jag var mer inne på att "framkallande av fara för annan" kan vara ett oaktsamhetsbrott medan misshandel kräver uppsåt. Men det kan också vara så att det blir oerhört svårt att bevisa misshandel. Att det är just deras bakterier som orsakat sjukdom i det enskilda fallet. Det är bara till att hoppas att det dyker upp mer info om hur misstankarna ser ut.
Citera
2011-04-01, 19:14
  #7
Medlem
Irrblossas avatar
Hallstahammar är en håla med mycket WT-folk. Belive me...har bott där.... så det förvånar mig inte det minsta att detta hänt.
Citera
2011-06-15, 17:18
  #8
Medlem
heriks avatar
Enligt Vestmanlands Tidning i veckan så hade en av de anmäldas fd sambo som för
övrigt ligger i vårdnadstvist med henne ringt och sagt att de två anmälda hade lagt laxermedel i patienternas mat för att därmed få kunna jobba mer övertid .De två polisanmälda har nu helt friats från anklagelserna .....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback