Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-05, 19:45
  #37
Medlem
Point Blanks avatar
För att ställa en motfråga till TS, är jeans utjatade? Lite samma resonnemang. Eftersom den här tråden ligger under klassisk stil så skulle jag säga att frågan är väldigt felställd då det låter som att du vill veta om trench coaten är inne eller ute. Dvs, fortfarande okej att ha på sig eller om den är för uttjatad.

Och för att svara på frågan, som Himmelsblau antyder så bär ju de flesta sina trench coats åt helvete tyvärr. Men det hindrar ju inte dig från sätta på dig den till en sostifikerad stil.
Citera
2011-04-05, 19:45
  #38
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCGB
Knotknet:Vad är egentligen definitionen på en trenchcoat? Jag har alltid trott att den måste vara dubbelknäppt, men nu har jag sett flera enkelknäppta rockar som säljs under namnet trenchcoat. Den ska väl ha bälte i alla fall, och den där knäppta fliken på ena bröstet?

Den klassiska versionen har ju haft ett otal hällor och öglor för att hänga allt möjligt fältrelaterat i. Detta har ju med tiden skalats av av modeindustrin och mer pga att den praktiska funktionen inte längre fanns kvar i det civila - förutom just den regnavstötande.

De enkelknäppta är inte trenchcoats i sin klassiska bemärkelse. De kallas trenchcoats, förmodligen för att man får för sig att de skulle sälja bättre. Bälte ska de ha ja, och den där fliken likaså, men även en slejf som sitter under kragen och som går att lossa för att spänna över till den andra kragsidan. Sedan ska de väl också ha en sådan där horisontell öppning i ryggen, över skuldrorna. En hyllning till den gamla 1800-talsklassikern "The Inverness Coat" månntro?
Citera
2011-04-05, 19:59
  #39
Medlem
Just ja! Den där horisontella öppningen är jag inget stort fan av, det har alltid gett mig lite cape-vibbar

http://garmentsofpraise.net/osc/popup_image.php?pID=33

Jag ser ganska få män som bär upp sin klassiska trench på ett övertygande sätt, då föredrar jag nog de moderniserade varianterna. Å andra sidan, vilken rock som helst kan bli katastrof med för långa byxor och de obligatoriska fotriktiga ecco-skorna.
Citera
2011-04-05, 20:20
  #40
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCGB
Just ja! Den där horisontella öppningen är jag inget stort fan av, det har alltid gett mig lite cape-vibbar

http://garmentsofpraise.net/osc/popup_image.php?pID=33

Jag ser ganska få män som bär upp sin klassiska trench på ett övertygande sätt, då föredrar jag nog de moderniserade varianterna. Å andra sidan, vilken rock som helst kan bli katastrof med för långa byxor och de obligatoriska fotriktiga ecco-skorna.

Ditt bildexempel gör inte den horisontella öppningen rättvis! Jag tycker att den är ganska charmig, den relaterar till förgångna tider under det stora 1800-talet. Tänker du 'cape', tänk mer 'cape' i termer av typ Napoleon, och inte någon frikyrklig gospelsångare
Citera
2011-04-05, 20:22
  #41
Medlem
Okej, mitt exempel var lite elakt Men det väcker ju frågan om capen någonsin kommer tillbaka. På Fedora Lounge bevisar man varje dag hur svårt det är att ta vissa klassiska plagg in i 2000-talet.
Citera
2011-04-05, 21:35
  #42
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCGB
Okej, mitt exempel var lite elakt Men det väcker ju frågan om capen någonsin kommer tillbaka. På Fedora Lounge bevisar man varje dag hur svårt det är att ta vissa klassiska plagg in i 2000-talet.

Ja, det skulle jag vilja säga är omöjligt, till och med för den äldste med stor portion pondus blir det svårt att inte relatera till maskerad. Capen är kanske, tyvärr tillsammans med ridstövlar, ett av de svårare plaggen.
Citera
2011-04-05, 22:15
  #43
Medlem
Var man köper en liknande rock har jag dessvärre ingen aning om, men jag har alltid tyckt att denna är fasligt snygg.
Citera
2011-04-05, 22:24
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Ja, det skulle jag vilja säga är omöjligt, till och med för den äldste med stor portion pondus blir det svårt att inte relatera till maskerad. Capen är kanske, tyvärr tillsammans med ridstövlar, ett av de svårare plaggen.
http://eastchestermhs.wikispaces.com...-C12281794.jpg

FDR bär sin cape (för visst är det en cape?) på ett föredömligt vis.

Därmed inte sagt att det är ett plagg jag skulle bära ens med en pistolmynning mot tinningen.
Citera
2011-04-06, 12:11
  #45
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm
http://eastchestermhs.wikispaces.com...-C12281794.jpg

FDR bär sin cape (för visst är det en cape?) på ett föredömligt vis.

Därmed inte sagt att det är ett plagg jag skulle bära ens med en pistolmynning mot tinningen.

Titta pa Churchill i sin British Warm bredvid honom istallet for battre inspiration.
Citera
2011-04-06, 23:33
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Titta pa Churchill i sin British Warm bredvid honom istallet for battre inspiration.
Faktum är att jag, då jag letade upp bilden, tänkte på Churchill och hans rock. Sedan såg jag att Roosevelt bar cape och tänkte att det passade förträffligt, med tanke på hur intensivt capen diskuterats de tre senaste inläggen, så jag postade den istället i egenskap av exempel på cape.
Citera
2011-04-07, 04:47
  #47
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm
http://eastchestermhs.wikispaces.com...-C12281794.jpg

FDR bär sin cape (för visst är det en cape?) på ett föredömligt vis.

Därmed inte sagt att det är ett plagg jag skulle bära ens med en pistolmynning mot tinningen.

Ja, det där är väl en cape i sin rätta bemärkelse. Det vi talade om var väl mer den av mig nyss nämnda "Inverness Coat", även fast det för vissa kan vara svårt att egentligen tyda någon skillnad. Gamle Roosevelt bär dock upp sin cape förträffligt vid Jalta, men är man i hans position är det svårt att inte göra just det.
Citera
2011-04-07, 23:06
  #48
Medlem
mr-bachs avatar
Iverness coat skulle nog klassas som ett fult plagg om man matchade det på ett "modernt" vis med jeans eller Fan och hans moster.
Den var ju väldigt vanlig till t.ex. frack vilket enligt mig betyder att man skulle behöva matcha den med en litet uppklädd stil. Den är ett svårslaget vinterplagg om den är pälsfodrad.
Personligen föredrar jag en sk. coachman's coat då de har en snyggare midja. De kan dock pga. sin längd och sin mörka färg (och det nästan stenhårda kravet på en matchande hatt) bli förknippade med subkulturella fenomen som gother vilket jag ibland (inte alls alltid) skulle ta som en förolämpning.
Bifogar ett exempel som nog skulle kunna fungera idag om man bytte ut metallknapparna och verkligen tänker efter vad man matchar rocken med.

http://www.sutlers.co.uk/acatalog/Tripcapbrown.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback