2013-10-10, 13:56
Medlem
RubbStubbs avatar
Hur är det med formalitetsgrad på överrockar? Jag har kommit över en dubbelknäppt historia med markerad midja och spetsiga slag, men med 4x2 knäppning och lock på fickorna, och vet inte hur jag ska förhålla mig i tanken.
Citera
2013-10-10, 22:47
Medlem
Jag såg på en serie här om dagen, Elementary, och där var det en som hade en snygg rock. Se bild nedan. En typ av covert coat kanske?

http://25.media.tumblr.com/9263c88b39c324e719736c14c3654697/tumblr_mgrvu4tLCY1ri1p5ro1_500.jpg

Någon som vet var man kan hitta en liknande? Gärna under 3 000 kr, då jag egentligen inte behöver några nya ytterplagg =)
Citera
2013-10-10, 23:28
Medlem
Stormriders avatar
Godkväll!

Kan med stolthet säga att jag idag köpte min första ytterrock. Lik den här http://www.mensusa.com/images/mens-black-wool-trench-coat-overcoat-8238.jpg

Jag är mellan 18- 21, bor i en mindre stad.
Så jag vill inte se allt för proper ut.
Vill ha en blandning av intrycken "hittade farfars gamla rock" och stiligt / casual.

Skulle behöva tips på hur man kan använda halsdukar på olika sätt.
Beställde hem en längre i cashmer.

Förövrigt så är jag ytterst nöjd..

Personliga Persson
Far med bussen som alla andra
I överrock och med handskar och hatt
Låter han sina tankar vandra
Och tankarna far
Precis som han vill
Och ingen hade kunna gissa sig till
Vad slags tankar han hade
Och de var ju bra det
Senast redigerad av Stormrider 2013-10-10 kl. 23:58.
Citera
2013-10-11, 00:22
Medlem
vildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormrider
Skulle behöva tips på hur man kan använda halsdukar på olika sätt.
Beställde hem en längre i cashmer.

Tycker att guiden på ArtOfManliness är ganska trevlig och utförlig i de olika sätt en man kan bära sin halsduk.

Personligen föredrar jag att bara hänga den utan att knyta.
Senast redigerad av vildor 2013-10-11 kl. 00:25.
Citera
2013-10-11, 00:57
Medlem
Stormriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildor
Tycker att guiden på ArtOfManliness är ganska trevlig och utförlig i de olika sätt en man kan bära sin halsduk.

Personligen föredrar jag att bara hänga den utan att knyta.

Kanon ju, Tack för feedbacken!
Citera
2013-10-12, 16:32
Medlem
Bayous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Den verkar inte ha knappar i ärmarna, som brukar vara det stora hindret när det kommer till att sy ärmar, i vart fall på kavajer, så det borde gå. Jag tror inte det är någon större risk att den är för lång, moderna rockar tenderar vara ganska korta. Under knäna börjar bli lite långt, överlag.

Du kan absolut ha kostym under. Grått och marinblått är rätt så versatila färger, tycker jag. Kanske är den grå lite för ljus för att vara superenkel att matcha, men jag tror inte det kommer ställa till problem.

Tyvärr verkar den ha polyamid i sig utan att de skriver det, så det blir inget köp. Trist ifall man inte kan lita på vad de skriver på sidan.
http://www.styleforum.net/t/250682/suitsupply-nyc/3495#post_6654442
Citera
2013-10-12, 17:01
Medlem
vildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayou
Tyvärr verkar den ha polyamid i sig utan att de skriver det, så det blir inget köp. Trist ifall man inte kan lita på vad de skriver på sidan.
http://www.styleforum.net/t/250682/suitsupply-nyc/3495#post_6654442

Sådant där gör ju inte precis att man blir sugen på att handla därifrån.
Deras beskrivningar av tyger och konstruktion verkar genomgående vara under all kritik.
Citera
2013-10-13, 20:31
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubbStubb
Hur är det med formalitetsgrad på överrockar? Jag har kommit över en dubbelknäppt historia med markerad midja och spetsiga slag, men med 4x2 knäppning och lock på fickorna, och vet inte hur jag ska förhålla mig i tanken.
Ärligt talat förstår jag inte hur ni orkar bry er om formalitet på detta vis. Det är en överrock av klassiskt snitt. Är den mörk så är den formellare än om den är ljus. Att börja bry sig om ficklock och liknande detaljer i det här sammanhanget är onödigt anakronistiskt.

För att svara på frågan så är det inget du beskriver som gör att den inte passar i affärs-sammanhang.
Citera
2013-10-13, 20:50
Medlem
RubbStubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Ärligt talat förstår jag inte hur ni orkar bry er om formalitet på detta vis. Det är en överrock av klassiskt snitt. Är den mörk så är den formellare än om den är ljus. Att börja bry sig om ficklock och liknande detaljer i det här sammanhanget är onödigt anakronistiskt.

För att svara på frågan så är det inget du beskriver som gör att den inte passar i affärs-sammanhang.

Du behöver inte bekymra dig över användningsområdet. Likt andra är jag här för att diskutera sådant jag inte kan eller vill diskutera i andra forum, typ formalia vid överrockar, och inte nödvändigtvis för att ställa frågor om när eller var ett plagg kan användas.

Intuitivt känner jag inte att samma regler som för en dubbelknäppt kavaj bör gälla (antagligen för att rocken är tänkt att tas av). Kanske stämmer det som du säger, att färgen är den avgörande faktorn.
Rocken är för övrigt half-belted.
Citera
2013-10-14, 19:53
Medlem
Hej!

Jag ska köpa min första rock och har lite frågor/funderingar som jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med!

Var inne i en butik i Uppsala idag och testade ett antal rockar. Den jag fastnade mest för var en Hugo Boss-rock i 90% ull 10% kashmir. Herren i butiken sa att modellen hette "Stratus" och enligt både honom och mig själv passade den fint, storlek 48 var det.

Då jag brukar testa plagg i butik och sedan beställa från internet för ett bättre pris köpte jag inte rocken i butiken vilket var ca 4500.

Nu har jag suttit på Hugo Boss internetbutik från England och lyckas inte hitta den. Den i butiken var marinblå men jag kan endast hitta dessa färger:
http://store-uk.hugoboss.com/on/demandware.store/Sites-UK-Site/en_GB/Search-Show?categorySearchID=600000&q=stratus

Rocken är till utseendet annars likadant som de i länken ovan, vad tycker ni om den? Sedan undrar jag även om ni anser den vara värd 4500 som den kostade i butik eller bör jag fortsätta leta på internet, alternativt välja en annan modell/märke?

Tack så mycket på förhand för svar!

Mvh
Citera
2013-10-15, 11:15
Medlem
Chalices avatar
Är även jag på överrocksjakt. Fastnat lite för Harris Wharf som verkar göra både snygga, kvalitativa och prisvärda rockar. Någon som har personlig erfarenhet av kvalitet, passform osv? Blir till att beställa då utbudet i sthlm är skralt minst sagt.

http://www.braun-hamburg.de/marken/harris-wharf/wollmantel-dunkelblau-2.html
Citera
2013-10-16, 14:39
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Hej!

Jag ska köpa min första rock och har lite frågor/funderingar som jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med!

Var inne i en butik i Uppsala idag och testade ett antal rockar. Den jag fastnade mest för var en Hugo Boss-rock i 90% ull 10% kashmir. Herren i butiken sa att modellen hette "Stratus" och enligt både honom och mig själv passade den fint, storlek 48 var det.

Då jag brukar testa plagg i butik och sedan beställa från internet för ett bättre pris köpte jag inte rocken i butiken vilket var ca 4500.

Nu har jag suttit på Hugo Boss internetbutik från England och lyckas inte hitta den. Den i butiken var marinblå men jag kan endast hitta dessa färger:
http://store-uk.hugoboss.com/on/demandware.store/Sites-UK-Site/en_GB/Search-Show?categorySearchID=600000&q=stratus

Rocken är till utseendet annars likadant som de i länken ovan, vad tycker ni om den? Sedan undrar jag även om ni anser den vara värd 4500 som den kostade i butik eller bör jag fortsätta leta på internet, alternativt välja en annan modell/märke?

Tack så mycket på förhand för svar!

Mvh

Är du ändå i Uppsala, besök Ruth & Raoul second hand och köp en klassisk rock. Haft mycket jaktlycka där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in