2012-08-25, 14:20
Medlem
Bakelittelefons avatar
40

Chest 25ins
63cms

Arms 26ins
66cms

Shoulders 21ins
53cms

Length 40ins
102cms
Citera
2012-08-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakelittelefon
40

Chest 25ins
63cms

Arms 26ins
66cms

Shoulders 21ins
53cms

Length 40ins
102cms

Tack ska du ha kamrat!
Citera
2012-08-27, 01:24
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeymonster
Skepparkavaj över kostym? Ok eller no no?

Nej
Citera
2012-08-31, 10:44
Medlem
Fiddssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gent
Här har ni grejer:

http://www.savvyrow.co.uk/collections/types?q=Overcoats

Har du själv beställt därifrån? Fanns ju en hel del trevligt.
Citera
2012-09-09, 23:35
Medlem
Vad anser folk om längden för överrockar? Vad ser bäst ut, 3/4 eller full längd? Jag har på senare tid känt att 3/4 (rockar som slutar över knäna) skär av kroppen på ett onaturligt sätt och finner därmed full längd mer tilltalande. Frågan är dock om detta gör sig gällande även för män på den kortare sidan (under 180cm). Vad anser ni? Vad ser bäst ut och är det betingat mannens längden?
Citera
2012-09-09, 23:40
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Vad anser folk om längden för överrockar? Vad ser bäst ut, 3/4 eller full längd? Jag har på senare tid känt att 3/4 (rockar som slutar över knäna) skär av kroppen på ett onaturligt sätt och finner därmed full längd mer tilltalande. Frågan är dock om detta gör sig gällande även för män på den kortare sidan (under 180cm). Vad anser ni? Vad ser bäst ut och är det betingat mannens längden?

Jag tycker att rockar, i alla fall de tyngre vinterrockarna och trenchcoats, alltid ser bättre ut om de slutar några centimenter under knäet. Över knäet så ser det inte längre ut som en rock per se.
Citera
2012-09-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jag tycker att rockar, i alla fall de tyngre vinterrockarna och trenchcoats, alltid ser bättre ut om de slutar några centimenter under knäet. Över knäet så ser det inte längre ut som en rock per se.

Jo, jag är också inne på just det. Eller iaf. till knäna.

Vad anser ni om blandningar mellan ull och 'mohair' då? I rockar förstås. Har nämligen hittat en sjysst rock bestående av 73 % Loro Piana ull och 27 % mohair. Hur håller mohair i kylan? Jag kan väldigt lite om materialet frånsett att det inte rynkar sig lätt, men när det väl gör det så faller de inte ur naturligt samt att det ger plaggen en viss glans. Övergår denna glans till att bli matt med åren? Är det helt enkelt att föredra att undvika mohair i plagg i allmänhet och vinterrockar i synnerhet?
Citera
2012-09-12, 19:39
Medlem
Vad tror panelen om denna: http://www.ebay.com/itm/AMAZING-ISAIA-Valentino-Tailoring-Italy-Navy-Blue-Staple-Overcoat-Coat-38-R-/110946427699?pt=US_CSA_MC_Outerwear&hash=item19d4e c2333&ssPageName=RSS:B:SHOP:US:101#ht_500wt_1204 ?
Citera
2012-09-12, 19:42
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Vad tror panelen om denna: http://www.ebay.com/itm/AMAZING-ISAIA-Valentino-Tailoring-Italy-Navy-Blue-Staple-Overcoat-Coat-38-R-/110946427699?pt=US_CSA_MC_Outerwear&hash=item19d4e c2333&ssPageName=RSS:B:SHOP:US:101#ht_500wt_1204 ?
Visst var den snygg, men vill du verkligen ha en rock med så låg knappsättning? Känns som att det snabbt blir kyligt.

Säljaren verkar inte skicka till Sverige heller, men det har du kanske löst.
Citera
2012-09-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Visst var den snygg, men vill du verkligen ha en rock med så låg knappsättning? Känns som att det snabbt blir kyligt.

Säljaren verkar inte skicka till Sverige heller, men det har du kanske löst.

Jag förstår din poäng med knappsättningen. Men nu har jag inte tänkt mig den till de allra kallaste vinterkvällarna om jag skulle fortskrida med köpet heller. Den är inte tjock nog för det misstänker jag.

Priset går att pressa och frakten har jag löst vid eventuellt köp.

Vad är utlåtandet kvalitetsmässigt? Fodring (ej fullständig)? Sammansättningen av ull/mohair? Canvas/fused är givetvis något man inte kan uttala sig om gällande utifrån annonsen, utan något jag får fråga mig till. Men hur "viktigt" är det (nåja) vid köp av rockar? Jag tänker mig att sådant märks mer väl för kostymer, tänker jag fel?

Efter en sådan utvärdering, vad anser ni rocken vara värd?
Citera
2012-09-12, 20:34
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Jag förstår din poäng med knappsättningen. Men nu har jag inte tänkt mig den till de allra kallaste vinterkvällarna om jag skulle fortskrida med köpet heller. Den är inte tjock nog för det misstänker jag.

Priset går att pressa och frakten har jag löst vid eventuellt köp.

Vad är utlåtandet kvalitetsmässigt? Fodring (ej fullständig)? Sammansättningen av ull/mohair? Canvas/fused är givetvis något man inte kan uttala sig om gällande utifrån annonsen, utan något jag får fråga mig till. Men hur "viktigt" är det (nåja) vid köp av rockar? Jag tänker mig att sådant märks mer väl för kostymer, tänker jag fel?

Efter en sådan utvärdering, vad anser ni rocken vara värd?

Kombinationen ull/mohair är väldigt trevlig och varm, med halvfodringen i tanke passar nog rocken höst och tidig vår.
Fused ger en livlös känsla och desto längre plagget är desto mer presennings känsla blir det i plagget.
På en kavaj behöver man vara ganska uppmärksam för att med blotta ögat se om den är fused, på rockar är det betydligt enklare.

Tror inte att den är fused med tanke på tillverkaren och materialet, nypriset borde vara runt 15000kr-17000 och i andra hand 5000kr-8000kr på rätt ställe.
Detta gäller bara om mina teorier om full canvas stämmer.
Citera
2012-09-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Kombinationen ull/mohair är väldigt trevlig och varm, med halvfodringen i tanke passar nog rocken höst och tidig vår.
Fused ger en livlös känsla och desto längre plagget är desto mer presennings känsla blir det i plagget.
På en kavaj behöver man vara ganska uppmärksam för att med blotta ögat se om den är fused, på rockar är det betydligt enklare.

Tror inte att den är fused med tanke på tillverkaren och materialet, nypriset borde vara runt 15000kr-17000 och i andra hand 5000kr-8000kr på rätt ställe.
Detta gäller bara om mina teorier om full canvas stämmer.

Tack för bra recension. Det var givande. Vad gäller fused/canvased tycker jag mig lätt märka när någon har en kavaj med limmade mellanlägg när plagget är i rörelse så att säga. Speciellt vid lyft av armarna då hela sidan av jackan tenderar att följa med upp i något som kan beskrivas som ett stelt tillstånd. Utöver själva fallet då. Anledningen till att jag tänkte mig att det inte märks lika väl på rockar är att det är ett större fall och vilket torde innebära att rocken mer eller mindre tvingas falla och forma sig längs med kroppen pga. tyngden. Men tji fick jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in