2011-03-30, 23:25
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Kvinnor jobbar på ganska mycket för att föra fram sin syn. Det som man kommer att tänka på då är ju att många gör precis lika dant. Det skulle väl vara möjligt?

Könsmaktsordningen är inte "kvinnors syn", Yori.

Citat:
Kvinnor är väldigt duktiga på att föra fram sina synpunkter, många många är vettige och kloka en del är rent av sinnesrubbade men vad jag vet så är väl inte resten av befolkningen hypnotiserade att inte skriva artiklar, samla fakta och påverka journalister och politiker? Kvinnor har all rätt i världen att fokusera på vad de vill. De råkar vara många som gör samma prioriteringar och det ger ju naturligtvis stor genomslagskraft. Men det är antagligen många fler som inte gör nåt alls. Trist verkligen.

Återigen - det är inte "kvinnors synpunkter". Det är radikal feminism. Och nej, hela befolkningen är inte hypnotiserad. Men en stor del av den uppenbarligen...Att en forskare samlat fakta och försökt få fram sanningen om prostitution i snart tio år och att det viftas bort vart tredje år i media med förklaringen att "pojkar gör det bara för att köpa dyra kläder" talar väl sitt tydliga språk?
Citera
2011-03-31, 02:21
Medlem
Jag tror det beror på att män ses som människor som inte skall vara svaga. Svaghet är något som ses som förkastligt.

Jag vet ju inte men jag tänker att det KAN vara så.
Citera
2011-03-31, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Könsmaktsordningen är inte "kvinnors syn", Yori.

Återigen - det är inte "kvinnors synpunkter". Det är radikal feminism. Och nej, hela befolkningen är inte hypnotiserad. Men en stor del av den uppenbarligen...Att en forskare samlat fakta och försökt få fram sanningen om prostitution i snart tio år och att det viftas bort vart tredje år i media med förklaringen att "pojkar gör det bara för att köpa dyra kläder" talar väl sitt tydliga språk?

Det är jättemånga som har viftats bort i det de gör, de ger inte upp och lyckas till slut. Det är en realitet att mycket fungerar så. När kvinnor böjrade med sitt arbete så ropade inte alla ha vad bra, det tror vi på. Det var mycket motstånd av alla möjliga olika saker. En smart karl intervjuar dessa pionjärer från 60- och 70-talet för att se hur det gick till och kunna dra slutsatser av vad som fungerat bäst.

Och sen måste man har historier ur verkligheten där utenciteten går att kontrollera så att man når in i folks huvuden. Och undvika galenskaper om konspiratiorsiska feministiskaa aktiviteter för då framstår man som en total foliehatt. Hålla sig till faktia, vad händer med dessa unga män.

Och en undersökning skulle ju göras vad är det för gamla gubbar som utnyttjar de här unga pojkarna som säljer sex för att de tror på en ekonomisk vinning och det inte kommer att påverka dem negativt osv. Vad är det för män som utnyttjar unga män som kanske är skadade på olika sätt. En barndom med mycket svårigheter som gör att de är utagerande och tar sig för saker som skadar dem än mer.

Varför är det inte någon som har startat en stödorganisation som ställer upp för alla män som vill sälja bögsex och sex till kvinnor. Och när de fått en statistik på att det förekommer använda det materialet för att kräva att staten ska dela ut pengar, satsa på behandlingshem just för män som sålt sex. Problematiken är eventeullt så annorlunda att man inte kan bland män och kvinnor som sålt sex.
Citera
2011-03-31, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag tror det beror på att män ses som människor som inte skall vara svaga. Svaghet är något som ses som förkastligt.

Jag vet ju inte men jag tänker att det KAN vara så.

Väldigt många har ju den intställningen att kvinnor själva kan avgöra hur de vill ha det om de vill sälja sex och då ser väl dessa även män på samma sätt eller hur?
Citera
2011-03-31, 08:39
Medlem
TransitGlorias avatar
Så Yori, din slutsats är att i Det Jämställda Feministiska Sverige ska en utsatt man behöva KÄMPA för sin att ha samma rätt till omsorg som kvinnor?

Att problemet inte är att både media och makthavare blundar, utan att de frivilliga ideella organisationerna inte arbetar tillräckligt hårt?

Att jämställdhet innebär att kvinnor självklart ska ha hjäp, men att män ska behöva skrika om det?

Det komiska är att du jämför mannens situation med kvinnans när hon kämpade för sina rättigheter, och därigenom erkänner att det idag är mannen som är förtryckt.
Citera
2011-03-31, 10:06
Medlem
Dorsks avatar
Eftersom likhet inför lagen är en mänsklig rättighet så bör resurser allokeras för att hjälpa båda könen. Det finns ingen rationell anledning till att prioritera kvinnor över män i detta fall med hänsyn till antalet män som prostituerar sig.

Huruvida kvinnor har fått kämpa för sina rättigheter är totalt irrelevant. Rättvisa skall skipas efter de förutsättningar som finns idag, och om manliga prostituerade slipper kämpa lika mycket som kvinnorna har fått göra så är det bara positivt.
Senast redigerad av Dorsk 2011-03-31 kl. 10:16.
Citera
2011-03-31, 10:49
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Kvinnor är väldigt duktiga på att föra fram sina synpunkter, många många är vettige och kloka en del är rent av sinnesrubbade men vad jag vet så är väl inte resten av befolkningen hypnotiserade att inte skriva artiklar

Fast enligt feminismen är ju män uppenbarligen ännu bättre på att föra fram sina synpunkter eftersom vi lever i ett patriarkat. Kvinnlig underordning beror då enbart på att de varit dåliga på att framföra sin synpunkt.

Att enbart fokusera på kvinnliga prostituerade är exkluderande. Som att förespråka sänkt skatt - för vita människor (svarta människor får väl kämpa för sina saker).

När man kritiserar synen på prostitution (där endast kvinnan som säljer sex är offer) så bidrar man ju just till att föra fram sina synpunkter och bidra till opinionsbildning. Så jag förstår inte vad du gnäller om?
Citera
2011-03-31, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Fast enligt feminismen är ju män uppenbarligen ännu bättre på att föra fram sina synpunkter eftersom vi lever i ett patriarkat. Kvinnlig underordning beror då enbart på att de varit dåliga på att framföra sin synpunkt.
Självklart för olika grupper fram olika saker olika bra. Och en del viktiga frågor för tyvärr ingen fram.
Citat:
Att enbart fokusera på kvinnliga prostituerade är exkluderande. Som att förespråka sänkt skatt - för vita människor (svarta människor får väl kämpa för sina saker).
Visst är det så. Kan möjligen förklaras med att de inblandade har svårt att relatera till bögsex och inse vad det innebär. Man kan känna att man uttalar sig om och lägger sig i nånting man inte har en blekaste aning om.
Citat:
När man kritiserar synen på prostitution (där endast kvinnan som säljer sex är offer) så bidrar man ju just till att föra fram sina synpunkter och bidra till opinionsbildning. Så jag förstår inte vad du gnäller om?
Jag förstår inte ens vad det är du tror att jag gnäller om. Gnäller jag?

Jag skulle personligen inte bli upprörd över en kampanj som handlade om böghorer. Jag skulle tycka att det var positivt om något gjordes för att hjälpa människor i den handeln som vill ha hjälp med något.
Citera
2011-03-31, 14:14
Bannlyst
Citat:
Så Yori, din slutsats är att i Det Jämställda Feministiska Sverige ska en utsatt man behöva KÄMPA för sin att ha samma rätt till omsorg som kvinnor?

Att problemet inte är att både media och makthavare blundar, utan att de frivilliga ideella organisationerna inte arbetar tillräckligt hårt?

Att jämställdhet innebär att kvinnor självklart ska ha hjäp, men att män ska behöva skrika om det?

Det komiska är att du jämför mannens situation med kvinnans när hon kämpade för sina rättigheter, och därigenom erkänner att det idag är mannen som är förtryckt.

Självklart tycker jag inte det. Men eftersatta grupper måste ju på något sätt uppmärksammas eller hur ska det gå till?
Citera
2011-03-31, 14:37
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Självklart tycker jag inte det. Men eftersatta grupper måste ju på något sätt uppmärksammas eller hur ska det gå till?

Det är precis vad vi gör här, i den här tråden. Jag tänker berätta för alla jag känner hur orättvist vårt nuvarande system behandlar manliga prostituerade för att de har fel kön. Vad tänker du göra?
Citera
2011-03-31, 14:46
Bannlyst
Citat:
Det är precis vad vi gör här, i den här tråden. Jag tänker berätta för alla jag känner hur orättvist vårt nuvarande system behandlar manliga prostituerade för att de har fel kön. Vad tänker du göra?

Jag tänker upplysa de jag pratar med om det finns möjlighet att tala om att de flesta som är prostituerade i vård land är män. Och så får man väl fortsätta en diskussion kring ämnet. Det är ju en vanföreställning att det är kvinnor som jag tror att vi har varit många som har trott på och alltjämnt många tror på.
Citera
2011-03-31, 14:58
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Visst är det så. Kan möjligen förklaras med att de inblandade har svårt att relatera till bögsex och inse vad det innebär. Man kan känna att man uttalar sig om och lägger sig i nånting man inte har en blekaste aning om.

Jag tror detta är en del av förklaringen.
Många kanske känner att de lägger sig i de homosexuellas angelägenheter. Man vill inte missuppfattas som intolerant etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in