2011-03-30, 21:35
Medlem
TransitGlorias avatar
Det tycks finnas en märklig diskrepans i hur vår jämlikhet tillämpas.
Flera undersökningar visat att pojkar prostituerar sig mer än tjejer i Sverige, kanske i takt med Internets frammarsch. Men detta tycks inte vara ett problem.

RFSL tycks ha satt tonen för 13 år sedan: 1998 ser vi Martin Andreasson skarpt kritisera propositionen "Kvinnofrid", för att den "hotar bögars rättsäkerhet":

RFSL 8 maj 1998:

En kriminalisering av prostituerades kunder skulle med stor sannolikhet medföra förföljelser av män som väljer att ha tillfälliga sexuella kontakter. En sådan utveckling kan RFSL aldrig acceptera.

I den enkönade prostitutionen kan ju inte de givna könsrollerna skapa makt- och vanmaktsposititioner, utan det blir andra faktorer som avgör vem som är mest utsatt.

http://www.rfsl.se/?p=3815&aid=4498

Forskaren Niklas Eriksson tycks ha ändrat inställning under årens lopp.

Sydsvenskan 24 maj 2003:

Niklas Eriksson tycker att det är viktigt att hitta sätt att nå de manliga prostituerade. Eftersom samhället på alla sätt signalerar att prostitution är fult, känner de inte att de kan vända sig till samhället med eventuella problem. I bästa fall har de en bästis eller pojkvän att anförtro sig åt.
- Det här är ju en högriskverksamhet. Tidigare har det fokuserats oerhört på missbrukande tjejer på gatan, men det är kanske lite smalt, säger Niklas Eriksson.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article39743/Manliga-prostituerade-betraktar-sig-inte-som-offer.html

SvD 3 juli 2005:

...Niklas Eriksson, magister i socialt arbete i Malmö. Han är besviken över att det praktiska sociala arbetet inte alltid formas efter verkligheten.

Sexköpslagen är könsneutral och förbjuder köp både av kvinnor och män. Men den ingår i ett sammanhang som präglas av perspektivet att kvinnor är offer för könsmaktsordningen. Män som offer är svårt att få in i den bilden.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-pojkar-an-flickor-saljer-sex_435659.svd

Aftonbladet 20 oktober 2008:

Unga killar säljer sex oftare än tjejer.

Att betala en studieresa eller kunna köpa finare kläder, är några av skälen.
– Killar går inte på gatan som kvinnor. Det är inte för att ordna tak över huvudet som de prostituerar sig, säger forskaren Niklas Eriksson.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3511825.ab

Från att hävda att prostitution är en högriskverksamhet och att vi inte ser till pojkar lika mycket som flickor - och att två år senare säga att sexköpslagen präglas av "könsmaktsordningen" och att pojkar därför inte ses som offer - till att avsluta med att pojkar prostituerar sig "för att köpa finare kläder".

Så är detta slutsatsen? Att det är mer synd om kvinnor för att de säljer sig till heterosexuella män? Är det mer naturligt och mindre kränkande för en man att sälja sin kropp? Kan någon vara snäll att förklara, för jag hajar inte.
Citera
2011-03-30, 21:36
Medlem
Sanctis avatar
Borde va lika för män som för kvinnor!
Citera
2011-03-30, 21:39
Medlem
Denoms avatar
Därför att männen är starka i det patriarkala samhället, därför är inga män offer. Enligt feministerna.
Citera
2011-03-30, 22:06
Medlem
Stiffnippless avatar
Genom att erkänna mäns utsatthet faller hela deras korthus.

Feminism, alla sorters sekterism, satanism, HBTQ-p(i), nazism, kommunism är inget annat är fanatism i sin mest avskyvärda form.
Citera
2011-03-30, 22:09
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Därför att männen är starka i det patriarkala samhället, därför är inga män offer. Enligt feministerna.

Jo, det är uppenbart. När en flicka säljer sig till en gubbe är hon fruktansvärt utnyttjad, när en pojke gör det är han bara ett offer för sin egen fåfänga. Jag vill gärna se en feminist på det här forumet förklara det jämställda i det här?
Citera
2011-03-30, 22:09
Bannlyst
Detta har jag också funderat över. Varför vill ingen starta kampanjer om mäns utsatthet. Är det för att alla tror att män kan välja själv om de vill vara horor. Och tror på den lyckliga horan. Är föreställningen om den lyckliga horan en myt?

Kanske man tänker så att män kan själv avgöra om de vill sälja sex. Kan det var en sån tanke bakom det hela?
Citera
2011-03-30, 22:11
Medlem
Sphynxers avatar
Eftersom att synen på kvinnors sexualitet är att den inte är så stark, att kvinnor skulle ha en mer emotionell relation till sex. Medan män bara ser sex som sex. Män tycker om sex. Kvinnor tycker om sex... ibland. Majoriteten av alla föräldrar i den här världen lär sina döttrar att de ska vara känsliga och omhändertagande medan de lär sina söner att de ska vara starka och tåliga.

Då blir det mer okej för män att prata om sex och hur de runkar. Män i min omgivning blir alltid så förvånade ifall jag pratar om det. De reagerar knappt ifall en man gör det.
Citera
2011-03-30, 22:16
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Kanske man tänker så att män kan själv avgöra om de vill sälja sex. Kan det var en sån tanke bakom det hela?

Det skulle innebära att kvinnor aldrig har ett val, medan män alltid har det. Tror du det själv?

Det läggs ner astronomiska summor på att söka upp och hjälpa utsatta kvinnor, men man fnyser åt organisationer som vill hjälpa män. Vem är det som har ett val egentligen?
Citera
2011-03-30, 22:19
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sphynxer
Eftersom att synen på kvinnors sexualitet är att den inte är så stark, att kvinnor skulle ha en mer emotionell relation till sex. Medan män bara ser sex som sex. Män tycker om sex. Kvinnor tycker om sex... ibland. Majoriteten av alla föräldrar i den här världen lär sina döttrar att de ska vara känsliga och omhändertagande medan de lär sina söner att de ska vara starka och tåliga.

Då blir det mer okej för män att prata om sex och hur de runkar. Män i min omgivning blir alltid så förvånade ifall jag pratar om det. De reagerar knappt ifall en man gör det.

Så manliga prostituerade skulle gilla det, och får dessutom betalt för det till skillnad från kvinnliga som bara gör det för pengar? Eller har jag tolkat dig fel?
Citera
2011-03-30, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Det skulle innebära att kvinnor aldrig har ett val, medan män alltid har det. Tror du det själv?

Det läggs ner astronomiska summor på att söka upp och hjälpa utsatta kvinnor, men man fnyser åt organisationer som vill hjälpa män. Vem är det som har ett val egentligen?

Nej självklart inte. Jag är övertygad om att det finns kvinnor och män som trivs med sitt jobb som sexarbetare. När de inte trivs borde vi ha en bättre vårdlinje som slussar dem vidare med folk som är experter för att hjälpa dem att sluta och ordna upp annat. Drogmissbruk, ekonomi, bostad ja allt som kan ha blivit eftersatt. Jag tror inte att män är lyckligare horor. Jag anser att man bör vara ytterst konsekvent i sin syn på män och kvinnor som säljer sex. Pratar man om att kvinnor kan välja själv och att man inte ska lägga sig i vad de gör så bör man ha samma syn på män. Anser man att det är något som man är intvingad i så får man för fan tänka sig att bägge könen är det. Män och kvinnor fungerar mycket mer lika än vad de fungerar olika. Finns inget som talar för att endera könet skulle fungera olika i stort sett.

Men jag tror inte att det är ovanligt att folk tänker olika om det här, sen vet inte folk att så många män prostituerar sig.
Citera
2011-03-30, 23:03
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Finns inget som talar för att endera könet skulle fungera olika i stort sett.

Teorin om Könsmaktsordningen? Männen är förtryckarna. Kvinnorna är offren. Hur skulle vi kunna fungera på samma sätt enligt denna? Varför skulle vi ha samma rättigheter och beskydd enligt denna?

Citat:
Men jag tror inte att det är ovanligt att folk tänker olika om det här, sen vet inte folk att så många män prostituerar sig.

Könsmaktsordningen är den gällande politiskt korrekta doktrinen, och den genomsyrar såväl forskning som rapportering i media. 2003, 2005 och 2008 har manlig prostitution nämnts i förbifarten i våra media (det jag hittat). Jämför det med den dagliga rapporteringen om utsatta kvinnor. Och ändå är manlig prostitution bland unga MER FÖREKOMMANDE!
Citera
2011-03-30, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Teorin om Könsmaktsordningen? Männen är förtryckarna. Kvinnorna är offren. Hur skulle vi kunna fungera på samma sätt enligt denna? Varför skulle vi ha samma rättigheter och beskydd enligt denna?
Kvinnor jobbar på ganska mycket för att föra fram sin syn. Det som man kommer att tänka på då är ju att många gör precis lika dant. Det skulle väl vara möjligt?

Citat:
Könsmaktsordningen är den gällande politiskt korrekta doktrinen, och den genomsyrar såväl forskning som rapportering i media. 2003, 2005 och 2008 har manlig prostitution nämnts i förbifarten i våra media (det jag hittat). Jämför det med den dagliga rapporteringen om utsatta kvinnor. Och ändå är manlig prostitution bland unga MER FÖREKOMMANDE!
Kvinnor är väldigt duktiga på att föra fram sina synpunkter, många många är vettige och kloka en del är rent av sinnesrubbade men vad jag vet så är väl inte resten av befolkningen hypnotiserade att inte skriva artiklar, samla fakta och påverka journalister och politiker? Kvinnor har all rätt i världen att fokusera på vad de vill. De råkar vara många som gör samma prioriteringar och det ger ju naturligtvis stor genomslagskraft. Men det är antagligen många fler som inte gör nåt alls. Trist verkligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in