Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-30, 21:31
  #1
Medlem
Sittkissares avatar
Ingen aning vilket forum som passar bäst.
Läste någon rubrik om det i någon vetenskapstidning när jag satt på jobbets dass. Men hann aldrig läsa mer än så innan jag var klar. Det stod någonting om att astronomer försöker mer och mer finna tecken på liv i universum, men om man vänder på frågan. Hur bra syns jorden från rymden? Alltså hur stor är chansen att en civilisation kan ha sett oss? Och inom hur långa avstånd kan detta vara möjligt?

Kan ljud från jorden höras långt? Vi skickar ju ut både radiovågor, någon typ av laser samt skickat iväg någon sond med info om våran jord i jakt på att finna utvecklat liv. Hur stor är chansen att en civilisation redan har funnit oss eller att de skall göra det?
Citera
2011-03-30, 21:38
  #2
Medlem
martalexs avatar
Chansen för att andra ska hitta oss är väl ungefär snarlik den chans som vi har att hitta andra. NASA försöker ju hela tiden hitta nya jordliknande planeter, jag såg på någon TV-dokumentär att man hittat ca 200 jordliknande planeter nu. 2014 ska man slänga upp ett nytt rymdteleskop också som kommer kunna visa mycket bättre bilder än Hubble
Citera
2011-03-30, 21:51
  #3
Medlem
Chemical-Xs avatar
Det här klippet kanske kan ge lite perspektiv på saker o ting:
http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U
Citera
2011-03-30, 23:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martalex
Chansen för att andra ska hitta oss är väl ungefär snarlik den chans som vi har att hitta andra.
Ehm, om andra civilisationer är 10 000 år före oss i teknologisk utveckling är det väl större chans att de hittar oss än att vi hittar dem?
Citera
2011-03-31, 08:31
  #5
Medlem
Så länge de använder elektromagnetisk strålning för att hitta oss kan vi max synas ett fåtal hundra ljusår bort.. Radiovågor och dylikt som vi sänder ut härifrån färdas ju i ljusets hastighet, så när det lämnar jordens yta kan man säga att det blir en sfär runt jorden där vår elektromagnetiska strålning kan detekteras.. Och den expanderar som sagt i ljusets hastighet.. 1887 påbörjades de första försöken att generera elektromagnetiska vågor, vilket torde innebära att vi kan "synas" max 127 ljusår bort..

Laser har samma hastighet så det blir inte längre än så här.. Och den rymdsond vi har skickat längst bort från Jorden, har färdats runt 104 AU (Astronomical Units, distansen från Jorden till Solen) om min information är uppdaterad.. Detta är dock inte särskilt mkt när man tänker på att sonden varit på väg iväg från oss sedan 1977, och ett ljusår är 63240 AU...

Så att någonting vi skickat ut ska möta ett rymdskepp på villovägar av en slump känns rätt osannolikt för tillfället..
__________________
Senast redigerad av RandomPossess 2011-03-31 kl. 08:35.
Citera
2011-04-01, 02:33
  #6
Medlem
Våra radiovågor har nått ut ca 100 ljusår. Inom 100 ljusårs avstånd så finns det ungefär 15000 stjärnor.
Citera
2011-04-01, 02:35
  #7
Avstängd
JetSetters avatar
Vi är i början av vår avancerade civilisation, det krävs så oerhört mycket mer teknologi innan vi kan skicka ut en oerhörd mängd information ut i rymden snabbt nog. Med tanke på hur stort universum är, så kan våran lilla planet inte göra tillräckligt mycket för att märkas på kartan då vi är väldigt unga och inte har så mycket att skicka ut.

Vi kanske kan prata om det när det har gått tusentals år. Det är vad jag tror.
Citera
2011-04-01, 14:35
  #8
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Våra radiovågor har nått ut ca 100 ljusår. Inom 100 ljusårs avstånd så finns det ungefär 15000 stjärnor.
Det är så sjuka avstånd. Även om superintelligenta aliens hört oss och sänt ett meddelande/är på väg hit, så tar det ju extreeemt lång tid att komma fram.

Jag tror inte att vi är ensamma. Men däremot tror jag avstånden är så enorma att vi aldrig kommer att komma i kontakt med andra civilisationer, iaf inte de närmaste tusen åren. Svårt att veta hur tekniken utvecklar sig
Citera
2011-04-03, 05:07
  #9
Medlem
Lensflares avatar
"Pale blue dot"
http://en.wikipedia.org/wiki/Pale_Blue_Dot

Man kan lätt få yrsel när man tänker på hur jävla små vi är.
Citera
2011-04-03, 12:41
  #10
Medlem
Vargen225s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lensflare
"Pale blue dot"
http://en.wikipedia.org/wiki/Pale_Blue_Dot

Man kan lätt få yrsel när man tänker på hur jävla små vi är.

Jo vi är en blek liten blå punkt i rymden, men en aldeles speciell liten blå punkt. Vi tror att det som hänt på vår lilla blå jord är extremt sällsynt. Kanske är det så kanske inte. Det kanske är vanligare än vad vi tror. Som tidigare sades så har vi "läckt" ut radiosignaler under en tid men jag tror att om någon upptäcker oss utifrån så beror det nog inte på vår radioläckage. Forskare av idag kan avgöra på ganska långt avstånd vad en planet har för typ av atmosfär. Genom att använda sig av spektrumanalys. Vad skulle då en mer avancerad civilissation kunna "se". Således har ju jorden haft en syrerik atmosfär en längre tid och en civilisation som kan detektera detta har haft många miljoner år på sig att ta sig hit om de finner vår planet intressant. Så våra radiovågor i universum tror jag inte har någon större betydelse. Ja, jag antar att de redan är här....
Citera
2011-04-03, 12:59
  #11
Moderator
Humbugs avatar
Flyttad till vetenskapsavdelningen från det paranormala
/mod
Citera
2011-04-03, 14:11
  #12
Medlem
Jorden är så förbannad liten att det nästan är omöjligt att se den om någon vill åka till solen eller något.

Men jag tror att aliens använder teknologi som upptäcker närliggande massor eller så har dessa studerat och vet att det finns planeter runt våran stjärna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback