Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-30, 20:52
  #1
Medlem
Hej Flashback! Rätt lång text men uppskattar ifall någon orkar läsa den och hjälpa en ung student i kris..

Nu är det så här att jag behöver hjälp från er så fort som möjligt eftersom att min studievägledare på skolan undviker mig i princip. Har dock kontakt med rektorn, fast han hänvisar mig till henne. Kanske är dom upptagna med annat, men jag har ingen tid att vänta eftersom att det är ganska bråttom.

Bakgrund:
Hela min familj består av framgångsrika läkare och tandläkare bör tilläggas innan jag börjar berätta.
Jag slutade nionde klass med 310 poäng av 320 möjliga.

Jag hade då vid gymnasievalet ingen aning om vad jag ville bli, så valet föll på Naturvetenskapliga linjen med inriktning industri kemi (valde endast denna skolan eftersom skolan bjöd på macbook och resor runt om i världen..) efter tryck hos föräldrar och syster. Systern tog studenten från NV programmet när jag började. Detta var 2009. (Jag är 93a, fyller år i januari så ja - jag är myndig, mod. flashback) Började första terminen, och allting var frid och fröjd, i oktober det året blev jag misshandlad och knivhuggen, föll i depression och betygen gick givetvis ner. Hade hög frånvaro osv.

Avslutade det året med några satta betyg (åter kommer till det senare) men tyckte inte den skolan kändes rätt, hade inget intresse för dessa industri ämnen och att jobba praktiskt avskydde jag.. Därför bytte jag till NV på annan ort. Tyvärr kom jag på detta efter en månad in på tvåan, därför fick jag börja ettan igen. Detta var september 2010. Efter all denna process sedan jag blev misshandlad, (möten med min advokat, rättegångar, förhör osv) så hade jag bestämt mig (gjorde detta mer än ett år sedan) att jag ville bli advokat, eller iallafall gå juristutbildningen. Nu går skolan helt okej, har inga G, förutom i mattematik. Jag är helt värdelös på mattematik sedan denna händelse med misshandeln inträffade. Min granne är professor i mattematik så jag går till honom för att lära mig mer eftersom vår lärare i skolan är värdelös. Ändå vill polletten inte trilla ner och jag får ig efter ig. Detta gäller endast matten, alla andra ämnen har jag vg-mvg i. (Likaså KEMI och FYSIK , där det endast är matte!?)

NU har jag börjat tänka i banor att hoppa över rakt av till SP Juridik, eftersom att där behöver jag knappt läsa någon matte alls och jag har inget intresse för NO ämnena + att det är Juridik! (Valet tidigare blev ju NV eftersom min familj är som den är..) Jag har pratat med rektorn och detta ska inte vara några problem, mina omdömen i alla de ämnen som jag har nu på NV som även finns på SP, följer med. Dock missar jag betyget i Kemi, fysik och biologi. Jag är väldigt bra på att skriva, och redovisa saker. Jag har ett stort intresse för ekonomi och läser detta på fritiden samt rättskunskap och politik också. Har mycket lätt för SO ämnena.
Vet inte om jag ska göra detta bytet nu eftersom att mina betyg kommer garanterat att sjunka i NO ämnena när B Kurserna kommer.

Mina betyg för vägledning:
Naturvetenskap: VG
Fysik A: VG
Kemi A: VG
Biologi A: MVG
Svenska A: MVG
Historia A: VG
Samhällskunskap A: MVG
Idrott A: MVG
Matte A: G
Matte B: IG
Datorkunskap: VG
Engelska A: MVG
Tyska Steg 3: G
Polska A: MVG

Kommande kurser:
Svenska B.
Engelska B.
Matte C.

Mina individuella val blev:
Fysik B (Obligatoriskt för den inriktning på NV-NV jag valde)
Matte D (Obligatoriskt för den inriktning på NV-NV jag valde)
Biologi B (Obligatoriskt för den inriktning på NV-NV jag valde)
Kemi B (Obligatoriskt för den inriktning på NV-NV jag valde)
Polska B. (Kan flytande polska så ett gratis MVG här iallfall)
Psykologi A. (Eget val)
Rättskunskap A. (Eget val)
Företagsekonomi A. (Eget val)

Det jag är rädd för är att jag inte kommer in på Juristutbildningen efter gymnasiet om jag byter nu och inte går NV, är det inte lättare att komma in ifall man går kvar NV med tanke på alla kurser? Eller hur är det det ligger till? Jag kommer ju garanterat få bättre betyg på SP. Har alla papper från universitetet framför mig. Vill ni ta del av dessa så finns de här: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=JAJUP

Så snälla flashback. Gör det lite klart för mig nu för jag är totalt vilsen. Varför jag skrev akut är för om jag ska byta så är det omgående! (Har kontakt med rektorn men inte studievägledaren).
Citera
2011-03-30, 21:03
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Om du har IG i matte B är du säker på att du ska läsa matte C då?

Jag har läst Ma C och snart klar med Ma D endast med hjälp av internet. Flashback har en bra mattetråd. Allt som behövs är lite jävlaranamma.
Citera
2011-03-30, 21:03
  #3
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuppaa
...

Mycket text och funderingar från din sida. Din slutgiltiga fråga är om du bör byta inriktning på din gymnasieutbildning. Svaret är inte helt enkelt - i det stora hela verkar det handla om att få så höga betyg som möjligt för kommande studier. Om så är fallet, och du känner att du inte trivs med nuvarande utbildning (och därmed riskerar dina betyg), så kan du vara lugn med att du inte är den första som ångrat sig och gått om ett år. Pressen är hård för dagens ungdomar att passera såväl gymnasium som högskola inom ramen för stipulerad genomströmningstid, men du får helt enkelt se till ditt eget bästa.

De kurser du redan har avslutat kan du överföra till ditt slutbetyg hur du än gör. Du behöver alltså inte läsa om kurser du redan läst om du inte själv känner att du har mer att ge. Fördelen med det upplägget blir att du får tid över till annat (idrott eller fritidsintressen) alternativt utökat program med fördjupningskurser i samhällsämnen som intresserar dig.

Beträffande dina föräldrar och deras inblandning bör du fråga dig både en och två gånger om de i slutändan ändå inte vill att du ska må så bra som möjligt, oaktat utbildningsval och -tid. De kommer att stötta dig ändå.
Citera
2011-03-30, 21:13
  #4
Medlem
Roll8ors avatar
Jag kanske har missuppfattat något, men är det krav på att ha biologi, fysik och kemi för att komma in på juristutbildningen?

OT: Du skriver som en kratta, läraren som satte MVG på dig i svenska borde släpas ut i gränden och skjutas.


Edit: Det står i länken som du själv postade:

Förkunskapskrav

Grundläggande samt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1)


Med andra ord, ja du kan hoppa över till SP. Varför skulle det vara "lättare att komma in" om man gått NV?
__________________
Senast redigerad av Roll8or 2011-03-30 kl. 21:18.
Citera
2011-03-30, 21:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Om du har IG i matte B är du säker på att du ska läsa matte C då?

Jag har läst Ma C och snart klar med Ma D endast med hjälp av internet. Flashback har en bra mattetråd. Allt som behövs är lite jävlaranamma.
Matte C och D är obligatorisk på NV oavsett vilken inriktning du tar, tar man NV inriktigt NV så räcker det med D, Tar man däremot Matte/Data så ska man läsa D, E och breddning men mindre fysik, kemi och biologi.
Citera
2011-03-30, 21:34
  #6
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuppaa
Matte C och D är obligatorisk på NV oavsett vilken inriktning du tar, tar man NV inriktigt NV så räcker det med D, Tar man däremot Matte/Data så ska man läsa D, E och breddning men mindre fysik, kemi och biologi.

Men måste du fortfarande inte ha godkänt i Matte B? Det ingår väll i grundbehörigheten för utbildningen?
Citera
2011-03-30, 21:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Jag kanske har missuppfattat något, men är det krav på att ha biologi, fysik och kemi för att komma in på juristutbildningen?

OT: Du skriver som en kratta, läraren som satte MVG på dig i svenska borde släpas ut i gränden och skjutas.


Edit: Det står i länken som du själv postade:

Förkunskapskrav

Grundläggande samt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1)


Med andra ord, ja du kan hoppa över till SP. Varför skulle det vara "lättare att komma in" om man gått NV?
Sitter med läxor och fick skriva texten lite fort, dålig bortförklaring men så får det bli..

Det är inte ett krav nej. Som enligt din senare edit vill säga.
Jo, läste min text nu, får tyvärr ta och hålla med dig. Läste aldrig igenom den innan jag posta.

Det jag menade var, ifall man går NV så läser man fler kurser än de på SP, bör inte medelpoängen bli högre då? Vilket resulterar i att man lättare kommer in på Juristutbildningen? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2011-03-30, 21:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Men måste du fortfarande inte ha godkänt i Matte B? Det ingår väll i grundbehörigheten för utbildningen?
Nej jag måste inte ha godkänt, men det sänker ju mitt medelvärde!

Citerar ur papperna:
'' Om matematik är ett krav för särskild behörighet ger en kurs på niåvn över den behörighetsgivande kursen 0,5 meritpoäng. En kurs två nivåer över den behörighetsgivande ger ytterligare 0,5 meritpoäng.

Om matematik inte är ett krav för särskild behörighet ger kurs B och C vardera 0,5 poäng. Om matematik D är behörighetsgivande är det bara matematik E som ger meritpoäng. Om matematik E är behörighetsgivande kan man inte få någon meritpoäng i matematik. Du kan få maximalt 1,0 poäng i matematik.

Matematik diskret och breddning ger inte meritpoäng.''
Citera
2011-03-30, 21:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Mycket text och funderingar från din sida. Din slutgiltiga fråga är om du bör byta inriktning på din gymnasieutbildning. Svaret är inte helt enkelt - i det stora hela verkar det handla om att få så höga betyg som möjligt för kommande studier. Om så är fallet, och du känner att du inte trivs med nuvarande utbildning (och därmed riskerar dina betyg), så kan du vara lugn med att du inte är den första som ångrat sig och gått om ett år. Pressen är hård för dagens ungdomar att passera såväl gymnasium som högskola inom ramen för stipulerad genomströmningstid, men du får helt enkelt se till ditt eget bästa.

De kurser du redan har avslutat kan du överföra till ditt slutbetyg hur du än gör. Du behöver alltså inte läsa om kurser du redan läst om du inte själv känner att du har mer att ge. Fördelen med det upplägget blir att du får tid över till annat (idrott eller fritidsintressen) alternativt utökat program med fördjupningskurser i samhällsämnen som intresserar dig.

Beträffande dina föräldrar och deras inblandning bör du fråga dig både en och två gånger om de i slutändan ändå inte vill att du ska må så bra som möjligt, oaktat utbildningsval och -tid. De kommer att stötta dig ändå.
Ja alltså, så som jag har fått det förklarat så, ju högre betyg jag har, ju lättare är det att komma in. Och logiskt så bör det ju vara så.

Jag vet, de kurser jag avslutat och jag har betyg i läser jag inte igen. Har håla de lektionerna och slutar tidigare osv.

Jo alltså, de vill ju mitt bästa. Jag har alltid varit det svarta fåret i familjen om man säger så, med andra intressen etc. De vill väldigt gärna se mig lyckas helt enkelt.
Citera
2011-03-30, 21:49
  #10
Medlem
Stormcatchers avatar
Vad fick du i ämnet "svenska"? Matematik skall vara korrekt stavning. Jag tycker dina betyg ser lovande ut. Du skall studera det som du själv kan tänka dig.
Citera
2011-03-30, 21:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Vad fick du i ämnet "svenska"? Matematik skall vara korrekt stavning. Jag tycker dina betyg ser lovande ut. Du skall studera det som du själv kan tänka dig.

Min följdfråga blir således: Vad fick du i svenska? Du kan omöjligt uppnått målen i kategorin läsförståelse? Alternativt var du riktigt värdelös i statistiklära. Ser du allvarligt inte listan med alla betyg under den långa texten hon skrev?
Citera
2011-03-30, 22:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Vad fick du i ämnet "svenska"? Matematik skall vara korrekt stavning. Jag tycker dina betyg ser lovande ut. Du skall studera det som du själv kan tänka dig.
Som tidigare sagt, sitter och pluggar är trött och läste inte igenom innan jag postade. Förlåt? Eller något? Håll dig till ämnet, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback