Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-30, 18:25
  #1
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
hur många procents frånvaro får man ha för att inte riskera att få ett streck? det gäller komvuxstudier och ett ämne av 5...
Citera
2011-03-30, 18:29
  #2
Medlem
Denoms avatar
Vad jag vet har inte frånvaro någon direkt påverkan på betyget.
Citera
2011-03-30, 18:32
  #3
Medlem
Leif-Oskars avatar
Jag tror att det handlar om hur mycket av kursen du missat, och det är nog individuellt beroende på lärare och ämne. streck innebär väl att betygsunderlag saknas?

Så du kan säkert ha 60% frånvaro men lämnat in alla uppgifter, varit närvarande på alla prov och utmärkt dig muntligt de lektioner du varit där och få betyg på det.

Samtidigt som du säkert kan få streck trots 10% frånvaro om du bestämt dig för att skolka alla provtillfällen och inte lämnat in uppgifter.
Citera
2011-03-30, 18:38
  #4
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
så om man haft typ 50 % frånvaro och skitit i prov etc så är det ganska kört?
Citera
2011-03-30, 18:42
  #5
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
så om man haft typ 50 % frånvaro och skitit i prov etc så är det ganska kört?
Det beror självklart på lärare. Om du tar tag i det nu och pratar med din lärare och försöker hitta en lösning behöver det inte nödvändigtvis betyda att du får ett streck, men om du istället fortsätter att skita i det så kan du inte förvänta dig ett bättre resultat.
Citera
2011-03-30, 18:44
  #6
Medlem
IG = Betygsunderlag har presenterats av eleven, men håller inte måttet
Streck = Inte nog med underlag har presenterats ens för att kunna bedöma eleven

Vart gränsen går är upp till läraren.
Citera
2011-03-30, 20:29
  #7
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
så om man haft typ 50 % frånvaro och skitit i prov etc så är det ganska kört?
Om läraren har sagt att det börjar bli oroligt, ja. Prata med läraren. Det går väldigt ofta att hitta lärarens "sweetspot" där man kan ligga och få det betyg man vill ha utan att anstränga sig mer än absolut nödvändigt.

Säg att du har haft en dålig period i livet och att du väldigt gärna vill rädda kursen. Säg att du är intresserad i ämnet och att det är ganska viktigt för dig att det ordnar sig. Fråga vilka uppgifter du bör fokusera på; fråga vilka uppgifter som bäst visar vad du klarar av.

I många fall är det bara två–tre uppgifter som egentligen behövs för att rädda sig ur ett sånt läge. Presterar du bra på dem kan du få ett bra betyg på kursen.
Citera
2011-03-30, 20:36
  #8
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Om läraren har sagt att det börjar bli oroligt, ja. Prata med läraren. Det går väldigt ofta att hitta lärarens "sweetspot" där man kan ligga och få det betyg man vill ha utan att anstränga sig mer än absolut nödvändigt.

Säg att du har haft en dålig period i livet och att du väldigt gärna vill rädda kursen. Säg att du är intresserad i ämnet och att det är ganska viktigt för dig att det ordnar sig. Fråga vilka uppgifter du bör fokusera på; fråga vilka uppgifter som bäst visar vad du klarar av.

I många fall är det bara två–tre uppgifter som egentligen behövs för att rädda sig ur ett sånt läge. Presterar du bra på dem kan du få ett bra betyg på kursen.


tack för ett bra svar. läraren har inte pratat med mig om detta.. men visst är de väl skyldiga att varna en innan , istället för att inte säga något?
Citera
2011-03-31, 21:24
  #9
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
tack för ett bra svar. läraren har inte pratat med mig om detta.. men visst är de väl skyldiga att varna en innan , istället för att inte säga något?
Det sägs så, men jag har aldrig hört det från officiellt håll, så jag skulle inte luta mitt liv mot det. Min rekommendation är fortfarande att ta kontakt med läraren. Bara av att verka intresserad kan du höja dig ganska rejält i lärarens ögon.
Citera
2011-03-31, 23:27
  #10
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
tack för ett bra svar. läraren har inte pratat med mig om detta.. men visst är de väl skyldiga att varna en innan , istället för att inte säga något?

Ja fast det slarvas en hel del med det. Dock så gör det inte att man blir godkänd om nu läraren gjort fel.
Citera
2011-04-01, 14:22
  #11
Medlem
det finns ingen gräns för frånvaron, får du över 20% och dåliga betyg/dålig kontakt med mentor försvinner studiebidraget

annars gäller det att din lärare bestämmer, hon bestämmer allt. Du har som elev rätt att när som helst visa dina kunskaper innan betyget är satt. Oavsett om det är muntligt eller skriftligt så om din lärare inte vill ha extraprov för dig så borde det kunna lösas om du går till studierektorn, i varje fall om du gör det snart eftersom läraren annars kanske kan säga att hon inte har tid.

Man kan få betyg i en kurs utan att vara med på några prov eller test och med mycket frånvaro enl skolverkets hemsida

åtminstone förut hade läraren skyldighet att sätta betyg om man hade gjort 50% av kursen
__________________
Senast redigerad av elroi92 2011-04-01 kl. 14:25.
Citera
2011-04-02, 12:51
  #12
Avstängd
Hade nog 80% frånvaro från komvux i 3 ämnen. Blev godkänd då jag kunde plugga in de som gåtts igenom på lektioner och lämnat in uppgifter/prov i tid med godkända resultat.

Enligt mig har det nog med hur mycket som kan pluggas in när man missat lektionen. Hur mycket man kan ta igen helt enkelt på egen hand.

Så länge du möter kriterierna för kursen så ska du inte ha några problem med frånvaron.

Tror dock csn har en 20%~ för att räknas ner från helstudier.

Mina lärare var förståliga och tyckte att jag skötte det så pass bra utanför skolan att dom inte rapporterade till CSN.

Med andra ord jag klarade mig fint tack vare förståeliga lärare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback