2020-06-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Hej.

Jag har nu äntligen tagit ett testosteron XL test via werlabs för jag har länge misstänkt att jag kan ha lågt testosteron.

Fick mina resultat idag:

Man
ålder: 30-35år

S-testosteron: 13 nmol/L
S-SHBG: 28 nmol/L
S-LH: 3,8 E/L
6,77nmol/L biotillgänglighet enligt läkarkommentar.

13nmol/l är väl inte jättedåligt iallafall, men man hade ju ändå velat haft ett högre värde. För 3år sedan låg jag på 18nmol/L.

Dock så är ju SHBG mer åt det lägre hållet, vilket om jag förstått rätt betyder mer fritt testo i blodet?

Vad tycker ni om dessa värdena?

Tacksam för svar.

VH

Ja dina värden är inom det normala intervallet. Varför misstänker du att du lider av lågt T?
Citera
2020-06-16, 22:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad tycker ni om dessa värdena?
Du har ingen uttalad brist men högt är det inte, testosteron kan variera av olika skäl så ett andra prov hade inte skadat, åt du frukost innan provtagning? det kan sänka testosteronet med upp till 30%
Citera
2020-06-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har ingen uttalad brist men högt är det inte, testosteron kan variera av olika skäl så ett andra prov hade inte skadat, åt du frukost innan provtagning? det kan sänka testosteronet med upp till 30%

Nej jag tog det på förmiddagen på fastande mage.

Men med tanke på att det ligger inom "det normala" så kommer jag ju givetvis inte få nån behandling för det.

Men vet du om man kan göra något för att öka den naturliga testosteronproduktionen?

Jag styrketränar 4-5 dagar i veckan.
Äter redan mycket rött kött.

Finns det några kosttillskott som kan hjälpa?
Jag har hört att zink ska vara bra.
Citera
2020-06-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Ja dina värden är inom det normala intervallet. Varför misstänker du att du lider av lågt T?

Jag har stått still i träningen de senaste tre åren.
Har dock fortsatt att öka i kroppsvikt men i princip ingenting i styrka.

Sen började sexlusten att minska rejält för ca 2 år sedan också.
Citera
2020-06-16, 23:02
Medlem
Citat:
Nej jag tog det på förmiddagen på fastande mage.

Men med tanke på att det ligger inom "det normala" så kommer jag ju givetvis inte få nån behandling för det.

Men vet du om man kan göra något för att öka den naturliga testosteronproduktionen?

Jag styrketränar 4-5 dagar i veckan.
Äter redan mycket rött kött.

Finns det några kosttillskott som kan hjälpa?
Jag har hört att zink ska vara bra.

Äter du mycket rött kött varje dag tror jag inte zink gör mycket.
Se till att du äter bra fetter som olivolja, avocado. smör
Ät 2-3 ägg per dag för kolesterolet skull.

Testa även ashwaghanda det kan höja testo och libidon på de som lider av mild hypogonadism, ökningen är inte speciellt stor dock.

Senast redigerad av Gulax 2020-06-16 kl. 23:04.
Citera
2020-06-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Äter du mycket rött kött varje dag tror jag inte zink gör mycket.
Se till att du äter bra fetter som olivolja, avocado. smör
Ät 2-3 ägg per dag för kolesterolet skull.

Testa även ashwaghanda det kan höja testo och libidon på de som lider av mild hypogonadism, ökningen är inte speciellt stor dock.

Okej, tack.

Köpte faktiskt en sk testobooster för ett tag sen, med bland annat ashwagandha i.
Har inte påbörjat den än för jag ville kolla nivåerna först.
Men nu kan jag ju börja ta den då.
Citera
2020-06-17, 17:44
Medlem
Citat:
Jag har stått still i träningen de senaste tre åren.
Har dock fortsatt att öka i kroppsvikt men i princip ingenting i styrka.

Sen började sexlusten att minska rejält för ca 2 år sedan också.

Det kan ju finnas andra orsaker till det förutom testosteronet. Att påbörja TRT är ingen liten sak då det är för resten av livet så man bör tänka över det noga.
Citera
2020-06-17, 18:41
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det kan ju finnas andra orsaker till det förutom testosteronet. Att påbörja TRT är ingen liten sak då det är för resten av livet så man bör tänka över det noga.
Man kan ju dock avbryta om man sätter in HCG och tamoxifen eller liknande, då kommer egenproduktionen igen.
Citera
2020-06-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Man kan ju dock avbryta om man sätter in HCG och tamoxifen eller liknande, då kommer egenproduktionen igen.

Dom verkar ej använda de verktygen i sverige, kan ta mer än ett år att återfå egenproduktion om man slutar med TRT.
Citera
2020-06-18, 19:01
Medlem
Skulle ha videosamtal igår med en läkare ifrån rewell för att gå igenom mina provsvar dock vart det något fel på hans dator så han kunde inte se dom.. så skulle få en ny tid.

Testosteron första testet 7.8 nmol andra 7.2nmol.
SHBG 12 nmol.
LH 3.0.
Östradiol 62 nmol.

Lutar det åt behandling tro?
Citera
2020-06-18, 19:57
Medlem
Vad händer om en man med normala testosteronnivåer använder trt? Typ sådan som läkare fixar. Inte egenkomponerad trt.

Om han har omkring 20 (om normal testosteronnivå i blodet ligger mellan 12 och 35 nmol/l), är då trt helt bortkastad för honom?

Han börjar på 20. Trt-behandlingen ökar initialt testosteronnivå i blodet till 30 (bara gissar). Egenproduktionen går efter ett tag ner på noll och kvar har han bara det som tillförs via trt.

Om detta stämmer skulle trt för friska män kunna leda till lägre nivåer över tid.

Är jag helt ute och cyklar eller finns det något i mitt resonemang?
Citera
2020-06-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Vad händer om en man med normala testosteronnivåer använder trt? Typ sådan som läkare fixar. Inte egenkomponerad trt.

Om han har omkring 20 (om normal testosteronnivå i blodet ligger mellan 12 och 35 nmol/l), är då trt helt bortkastad för honom?

Han börjar på 20. Trt-behandlingen ökar initialt testosteronnivå i blodet till 30 (bara gissar). Egenproduktionen går efter ett tag ner på noll och kvar har han bara det som tillförs via trt.

Om detta stämmer skulle trt för friska män kunna leda till lägre nivåer över tid.

Är jag helt ute och cyklar eller finns det något i mitt resonemang?

Vid egenkomponerade eller via läkare ordinerad trt så kommer egen produktion att gå ner till nära 0. Du har helt rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in