Du har ingen uttalad brist men högt är det inte, testosteron kan variera av olika skäl så ett andra prov hade inte skadat, åt du frukost innan provtagning? det kan sänka testosteronet med upp till 30%
Du har ingen uttalad brist men högt är det inte, testosteron kan variera av olika skäl så ett andra prov hade inte skadat, åt du frukost innan provtagning? det kan sänka testosteronet med upp till 30%
Nej jag tog det på förmiddagen på fastande mage.
Men med tanke på att det ligger inom "det normala" så kommer jag ju givetvis inte få nån behandling för det.
Men vet du om man kan göra något för att öka den naturliga testosteronproduktionen?
Jag styrketränar 4-5 dagar i veckan.
Äter redan mycket rött kött.
Finns det några kosttillskott som kan hjälpa?
Jag har hört att zink ska vara bra.
Men med tanke på att det ligger inom "det normala" så kommer jag ju givetvis inte få nån behandling för det.
Men vet du om man kan göra något för att öka den naturliga testosteronproduktionen?
Jag styrketränar 4-5 dagar i veckan.
Äter redan mycket rött kött.
Finns det några kosttillskott som kan hjälpa?
Jag har hört att zink ska vara bra.
Äter du mycket rött kött varje dag tror jag inte zink gör mycket.
Se till att du äter bra fetter som olivolja, avocado. smör
Ät 2-3 ägg per dag för kolesterolet skull.
Testa även ashwaghanda det kan höja testo och libidon på de som lider av mild hypogonadism, ökningen är inte speciellt stor dock.
There is some evidence for usage of Ashwagandha as a testosterone-boosting compound in infertile men.[219] This aforementioned study used 5g of basic Ashwagandha root powder daily for 6 months and found increases in testosterone in the three tested infertile groups (Asthenozoospermic rose to 121% of baseline, Oligozoospermic to 140% of baseline, and Normozoospermic to 114% of baseline) yet no group surpassed the fertile control groups testosterone level, although normozoospermic was insignificantly different after the end of the trial.[219] Elsewhere, three groups of men who were infertile and normozoospermic (smokers, stressed, neither) given the same dose of ashwagandha for three months noted improvement in testosterone in the range of 10-22% with a larger spike in the stressed men.[220]
A rise in serum testosterone was also seen in healthy, untrained men who began a periodization strength training protocol while taking 300 mg twice daily of ashwagandha root extract; the placebo group's testosterone (measured before workouts) remained unchanged, while the ashwagandha group's rose about 15%.[191]
Senast redigerad av Gulax 2020-06-16 kl. 23:04.
Äter du mycket rött kött varje dag tror jag inte zink gör mycket.
Se till att du äter bra fetter som olivolja, avocado. smör
Ät 2-3 ägg per dag för kolesterolet skull.
Testa även ashwaghanda det kan höja testo och libidon på de som lider av mild hypogonadism, ökningen är inte speciellt stor dock.
Okej, tack.
Köpte faktiskt en sk testobooster för ett tag sen, med bland annat ashwagandha i.
Har inte påbörjat den än för jag ville kolla nivåerna först.
Men nu kan jag ju börja ta den då.
Jag har stått still i träningen de senaste tre åren.
Har dock fortsatt att öka i kroppsvikt men i princip ingenting i styrka.
Sen började sexlusten att minska rejält för ca 2 år sedan också.
Det kan ju finnas andra orsaker till det förutom testosteronet. Att påbörja TRT är ingen liten sak då det är för resten av livet så man bör tänka över det noga.
Det kan ju finnas andra orsaker till det förutom testosteronet. Att påbörja TRT är ingen liten sak då det är för resten av livet så man bör tänka över det noga.
Man kan ju dock avbryta om man sätter in HCG och tamoxifen eller liknande, då kommer egenproduktionen igen.
Skulle ha videosamtal igår med en läkare ifrån rewell för att gå igenom mina provsvar dock vart det något fel på hans dator så han kunde inte se dom.. så skulle få en ny tid.
Testosteron första testet 7.8 nmol andra 7.2nmol.
SHBG 12 nmol.
LH 3.0.
Östradiol 62 nmol.
Vad händer om en man med normala testosteronnivåer använder trt? Typ sådan som läkare fixar. Inte egenkomponerad trt.
Om han har omkring 20 (om normal testosteronnivå i blodet ligger mellan 12 och 35 nmol/l), är då trt helt bortkastad för honom?
Han börjar på 20. Trt-behandlingen ökar initialt testosteronnivå i blodet till 30 (bara gissar). Egenproduktionen går efter ett tag ner på noll och kvar har han bara det som tillförs via trt.
Om detta stämmer skulle trt för friska män kunna leda till lägre nivåer över tid.
Är jag helt ute och cyklar eller finns det något i mitt resonemang?
Vad händer om en man med normala testosteronnivåer använder trt? Typ sådan som läkare fixar. Inte egenkomponerad trt.
Om han har omkring 20 (om normal testosteronnivå i blodet ligger mellan 12 och 35 nmol/l), är då trt helt bortkastad för honom?
Han börjar på 20. Trt-behandlingen ökar initialt testosteronnivå i blodet till 30 (bara gissar). Egenproduktionen går efter ett tag ner på noll och kvar har han bara det som tillförs via trt.
Om detta stämmer skulle trt för friska män kunna leda till lägre nivåer över tid.
Är jag helt ute och cyklar eller finns det något i mitt resonemang?
Vid egenkomponerade eller via läkare ordinerad trt så kommer egen produktion att gå ner till nära 0. Du har helt rätt!