Citat:
Ursprungligen postat av
FlubberBlubber
referensintervall: 4.4-14nmol/L? Vad har du fått det ifrån, är det nya riktlinjer? i så fall är det oroande, hoppas det inte blir som med Progesteron, att ett värde på 0 är acceptabelt.
Nej, alltså har varit hos en första endokrinolog innan eventuell vidareremiss, läkaren tog de vanliga proverna, S-Testo 6.8nmol/L (ref: 8.6-29), f.ö har varit mellan 6.5-7.8nmol/L senaste året, men även SHBG var under ref, 14 nmol/L (ref: 18-54nmol/L), f.ö varit mellan 11-21 senaste året, detta är ju negativt om man vill ha behandling eftersom mer finns tillgängligt att göra verkan på celler/i kroppen. Även HB är relativt högt (160-170 senaste året)...vilket de tolkar som kontraindikation på hypogonadism samt farligare med behandling då det kommer öka ytterligare under behandling.
Allt detta gjorde att läkaren ville ha ett bioaktivt test (hade ej hört talas om innan) vilket tar in i beräkningen fritt, bundet till SHBG samt till ett annat protein (Albumin?, en konstant faktor iaf, vilket känns konstigt) och där har de andra referenser som jag precis kvalade in inom....)
Vi får se, jag har kvar mina symptom iaf så jag är försiktigt positiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gulax
Verkar som det är en uträkning som baseras på följand formel nedan, det låter lågt dock om det är taget under optimala omständigheter dvs på morgon och fastande.
Motsvarar ungefär SHGB 40 och Total-testosteron på 11-12 nmol
http://www.issam.ch/freetesto.htm
Vilket är lite konstigt för denna endokrinolog försäkrade mig om att jag INTE behövde vara fastande, även fast regeln är att hormonvariabler ska vara fastande, jag åt både runt kl 22 och 6 på morgonen...