2013-12-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Jag var på medicinmottagningen på vårat sjukhus dit fick jag en remiss till en läkare..

Nu funderar jag på att maila chefen på denna avdelning och frågsätta om han tycker det är normalt att patienten ska gå med dessa värden.

När P-shbg är lågt dvs i början av referens skalan på alla test, vad indikerar det värdet har man testobrist ska även den visa lågt då?

Ett högt SHBG ger lägre andel fritt testosteron och ett lågt ger en högre andel fritt.
Diabetes sänker SHBG och är ofta kopplat med testosteronbrist.
LH kan indikera var problemet kan tänkas sitta vid en utredning.
Att sitta och göra en analys på ett prov är egentligen inte så seriöst.
All den data din läkare har efter dina provtagningar ligger ju till grund för hans uttalande inte bara ett.

Jag tror du gör rätt i att maila som du sa.
Att en läkare säger en sådan sak som att "du fick ju barn för två år sedan" är tecken på enorm okunskap.
Citera
2013-12-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivohallen
Ett högt SHBG ger lägre andel fritt testosteron och ett lågt ger en högre andel fritt.
Diabetes sänker SHBG och är ofta kopplat med testosteronbrist.
LH kan indikera var problemet kan tänkas sitta vid en utredning.
Att sitta och göra en analys på ett prov är egentligen inte så seriöst.
All den data din läkare har efter dina provtagningar ligger ju till grund för hans uttalande inte bara ett.

Jag tror du gör rätt i att maila som du sa.
Att en läkare säger en sådan sak som att "du fick ju barn för två år sedan" är tecken på enorm okunskap.

Går det räkna ut vad mitt fria testosteron är med dessa siffror från prov 2.

Testosteron totallt: 8.8nmol,ref värde 7.6-31mnol

Lh: 5.2
Psa:0.8
Hb:163

Pshbg:12 ref 10-80

P-testreon/shbg: 0.70

Om någon kan ge mig korrekta siffror på det fria vore jag tacksam, skriver i hop ett mail nu till ansvariga läkaren.
Citera
2013-12-16, 14:28
Medlem
Är nu ganska säker på att jag behöver 8v intervall. Har samma mönster efter varje injektion, vid vecka 7-8 avtar effekten, v.9 är det riktigt illa.. Kom precis från ett gympass, klarade knappt en övning innan krafterna rann ur kroppen.. ingen inspiration, ingen uthållighet alls.. Är nere och humörsvängningarna är tillbaka.
Har telefontid nu på torsdag. Ska passa på då att uttrycka min önskan. Ska be om att få alla provresultat hemskickade.
Något mer jag ska passa på att fråga om? Känns som dessa tillfällen är de enda då jag kan påverka saker, är så svårt att nå fram till dessa läkare annars.
Fick dessutom en trevlig julklapp =) Nästa spruta den 23 december =)
Citera
2013-12-16, 15:35
Medlem
Citat:
Går det räkna ut vad mitt fria testosteron är med dessa siffror från prov 2.

Testosteron totallt: 8.8nmol,ref värde 7.6-31mnol

Lh: 5.2
Psa:0.8
Hb:163

Pshbg:12 ref 10-80

P-testreon/shbg: 0.70

Om någon kan ge mig korrekta siffror på det fria vore jag tacksam, skriver i hop ett mail nu till ansvariga läkaren.

http://www.nebido.com/tools/index.php/en/default/index/free-calculator
8.8 nmol/L=253.60230547550432 ng/dL
Räknat på ett SHBG 12 och Albumin på 4.3 g/dL

Free Available = 7.72ng/dL = 3.04 %
Biovailable Testosterone = 181 ng/dL = 71.4 %
Citera
2013-12-16, 21:02
Medlem
Citat:
http://www.nebido.com/tools/index.php/en/default/index/free-calculator
8.8 nmol/L=253.60230547550432 ng/dL
Räknat på ett SHBG 12 och Albumin på 4.3 g/dL

Free Available = 7.72ng/dL = 3.04 %
Biovailable Testosterone = 181 ng/dL = 71.4 %

Tacksam!

Biovailable Testosterone är över 70 procent på denna exempel uträkning, vad står det för?
Citera
2013-12-16, 23:17
Medlem
Citat:
Tacksam!

Biovailable Testosterone är över 70 procent på denna exempel uträkning, vad står det för?

Det är summan av testosteron bundet till albumin samt fritt testosteron.
Detta är tillgängligt för cellerna, det som är bundet till SHBG är inaktivt.

Du ligger rätt lågt där.
Ref. område 110 ng/dL -> 575 ng/dL

2-3% fritt kan anses normalt men det förutsätter att SHBG är inom ref området, albumin, CBG, biovailable. Med tanke på hur du mår borde det vara glasklart men vad vet jag.
Be din läkare förklara värdena för dig om du är nyfiken.
Jag har inhämtat min information på nätet och det är inget som säger att jag vet vad jag pratar om
Senast redigerad av Vivohallen 2013-12-16 kl. 23:29.
Citera
2013-12-17, 11:03
Medlem
Citat:
Det är summan av testosteron bundet till albumin samt fritt testosteron.
Detta är tillgängligt för cellerna, det som är bundet till SHBG är inaktivt.

Du ligger rätt lågt där.
Ref. område 110 ng/dL -> 575 ng/dL

2-3% fritt kan anses normalt men det förutsätter att SHBG är inom ref området, albumin, CBG, biovailable. Med tanke på hur du mår borde det vara glasklart men vad vet jag.
Be din läkare förklara värdena för dig om du är nyfiken.
Jag har inhämtat min information på nätet och det är inget som säger att jag vet vad jag pratar om

Mycket tacksam för dina svar!
Är bara lite fundersam vad jag ska trycka på i mailet högre upp förstår att mitt totala testosterone är åt skogen men kan jag även trycka på att det totala är åt skogen? Även fast läkaren sa annat, han kan ju påstå saker han med, när jag tänker efter minns jag att han sa lite tystare att han inte igentligen inte gillar behandling med testosterone...

Krigsstigen snart nu...
Senast redigerad av pizzaland 2013-12-17 kl. 11:10. Anledning: Klart
Citera
2013-12-17, 12:32
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Mycket tacksam för dina svar!
Är bara lite fundersam vad jag ska trycka på i mailet högre upp förstår att mitt totala testosterone är åt skogen men kan jag även trycka på att det totala är åt skogen? Även fast läkaren sa annat, han kan ju påstå saker han med, när jag tänker efter minns jag att han sa lite tystare att han inte igentligen inte gillar behandling med testosterone...

Krigsstigen snart nu...

När det kommer till dina frågor tycker jag att "Vivohallen" varit tillräckligt hjälpsam, vill du att han ska hålla dig i handen när du skriver ditt mail till läkaren också? Dina värden är åt helvete, hur svårt ska det vara att förstå? Byt läkare, klaga hos överordnad men jobbet får du göra själv. Ingen här på FB kan hjälpa dig med den frågan.

/ Leif
Citera
2013-12-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
När det kommer till dina frågor tycker jag att "Vivohallen" varit tillräckligt hjälpsam, vill du att han ska hålla dig i handen när du skriver ditt mail till läkaren också? Dina värden är åt helvete, hur svårt ska det vara att förstå? Byt läkare, klaga hos överordnad men jobbet får du göra själv. Ingen här på FB kan hjälpa dig med den frågan.

/ Leif

Självklart har han skrivet bra svar!

Nu går jag vidare, bra tråd denna!

Dock verkar det ju va lite delade meningar vad som gäller vid trt behandling om man har lågt testosteron samtidigt som lågt shbg.. Hade shbg varit högre lättare att köra igång direkt
Citera
2013-12-19, 13:54
Medlem
Då har jag varit hos min läkare igen. Har kört tostrex i 2-3 månader.

Värde innan behandling: 9-10
Värdena under behandlingen var alla under 10, tror det var 9, 6,8 samt 8.

Anledningen att jag fick tostrex var att vi skulle se om det blev någon skillnad på mina symptom om jag hade ett värde runt 20.

Han vill inte fortsätta längre nu, han är rädd att det blir svårt att få igång min egna produktion om vi lägger till mer externt testo.

Proverna under behandlingen är tagna på morgonen utan att ha smöjt på just den dagen. Borde värdena vara högre efter gårdagens påsmörjning? Kom jag nånsin upp i 20 under behandlingen?

Han är en envis läkare med en ganska nonchalant inställning till det mesta.

Jag är 28 år och har inget morgonstånd, kan inte lägga på mig muskler, har svettattacker, dåligt stånd etc.
Citera
2013-12-19, 18:45
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Då har jag varit hos min läkare igen. Har kört tostrex i 2-3 månader.

Värde innan behandling: 9-10
Värdena under behandlingen var alla under 10, tror det var 9, 6,8 samt 8.

Anledningen att jag fick tostrex var att vi skulle se om det blev någon skillnad på mina symptom om jag hade ett värde runt 20.

Han vill inte fortsätta längre nu, han är rädd att det blir svårt att få igång min egna produktion om vi lägger till mer externt testo.

Proverna under behandlingen är tagna på morgonen utan att ha smöjt på just den dagen. Borde värdena vara högre efter gårdagens påsmörjning? Kom jag nånsin upp i 20 under behandlingen?

Han är en envis läkare med en ganska nonchalant inställning till det mesta.

Jag är 28 år och har inget morgonstånd, kan inte lägga på mig muskler, har svettattacker, dåligt stånd etc.

Allvarligt talat så borde du anmäla denna inkompetenta idiot till socialstyrelsen. Han leker med din hälsa, det är just precis det han gör. Du ska behandlas med Nebido, injektioner är det som gäller. Hade denna idiot varit kompetent nog hade han testat att sätta dig på Nebido, med minst två injektioner där du ligger på 4 veckors intervall för att skicka upp dina nivåer. 6 veckor som är den vanligaste inledning på TRT här i Sverige är allt för långt intervall i början.

Be om att få alla dina provsvar utskrivna. Helst av allt bör du be om att få din journal utskriven. För genom journalen kan du se om han skrivit saker som inte stämmer om dig och då har du ännu mer kött på benen ifall du har kulor nog att genomföra en anmälan. När du har alla dina provtagningar i handen vänder du dig till en annan läkare.

Jag förstår mig inte på er som inte behandlas felaktigt. Hur många gånger har jag med flera skrivit att se till att få era provtagningar i handen och gå till en annan läkare. Det börjar seriöst bli riktigt tröttsamt.

/ Leif.Jennekvist
Citera
2013-12-19, 22:26
Medlem
Det är något jag funderar över !!
Jag går på nebido
Och tar ca 250mg testo utöver nebidon som jag får var 12e vecka
Hur är det med hjärtförstorning är det nått jag behöver oroa mig över tränar mycke !!
Inklusive mycke kondition
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in