2020-03-16, 16:08
  #7021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson8686
Blev du andfådd direkt efter injekt eller är du andfådd hela tiden?
Nej, inte direkt efter.

Det är mer den kännsla att det inte finns tillräcklig plats i lungor, du andas in och känner att det är limiterad.

Jag är rökare, kollade lungor i somras och det var OK, spirometri och röntgen bara som en systematisk kontroll.

Men nu sista 2 månader känner den här både under vardagen och speciell under styrketräning, samt den där metalliska känslan i munen under träning, som blod (de säger det kan förekomma efter hårt träning att det blir blodsmak i munnen men för mig är från första början samt det att andningen är problem, behöver mer syre). Sen kollade biverkningar och det står att man kan bli andfådd av Nebido.
Citera
2020-03-16, 18:10
  #7022
Medlem
Jag kände liknande när jag hade högt östradiol, hade gel iofs men nivåer på över 50 nmol vid och östradiol runt 250-300 så kanske kan vara det? har du kört ngt prov på det? när jag gick ner till normalare dos o stabiliserade mig runt 30-35 och östrot hamnade på under 150 försvann det för mig

Citat:
Ursprungligen postat av Chilibar
Nej, inte direkt efter.

Det är mer den kännsla att det inte finns tillräcklig plats i lungor, du andas in och känner att det är limiterad.

Jag är rökare, kollade lungor i somras och det var OK, spirometri och röntgen bara som en systematisk kontroll.

Men nu sista 2 månader känner den här både under vardagen och speciell under styrketräning, samt den där metalliska känslan i munen under träning, som blod (de säger det kan förekomma efter hårt träning att det blir blodsmak i munnen men för mig är från första början samt det att andningen är problem, behöver mer syre). Sen kollade biverkningar och det står att man kan bli andfådd av Nebido.
Citera
2020-03-17, 20:33
  #7023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson8686
Hej. Jag har fått nebido var 6:e vecka nu i lite över 2 år. Provade gel innan det men fick ingen effekt alls. Hade innan behandlingen ett testosteronvärde på som lägst 3,3 nmol/L. Senaste provet innan sprutan låg på 18 nmol/L. Mår psykiskt kass ett par dagar efter injekt i ca 1vecka samt sista veckan innan sprutan. Gick till en privat läkare via jobbet för några månader sen och fick lämna blodprov 1ggr i veckan i 6 veckor där han mätte testosteron samt östrogen. Testosteronvärdet 3 dagar efter sprutan låg på 65nmol/l sista värdet dagen innan nästa injekt låg på 17 nmol/L (riktig berg och dalbana) Östrogenet låg inom referensvärdet men precis på gränsen till för högt. Dessutom ligger mitt blodvärde högt nu, HB: 190.. antar att det blir till att tappa lite blod..
Både min privatläkare samt endokrinolog låter mig inte testa något annat är nebido. Tjatade om att få arimadex utskrivet för att se om det är ösrogenet som får mig att må kass efter injekt. Även frågat om jag får testa Testoviron istället för att kanske få en stabilare nivå men även det säger dom nej till. Ska träffa en ny endokrinolog i veckan och hoppas på bättre hjälp från honom.

Nu till min fråga.
Är det någon här som bytt från nebido till testoviron och fungerar det bättre?
Erfarenheter kring AI? Ni som fått detta utskrivet hur höga värden hade ni?

Tjata om att få ta injektionerna själv och dela upp dosen. Använd dina testoprover för att bevisa för dom att det inte fungerar att köra mega dos varje 6e vecka för dig.
Citera
2020-03-17, 20:46
  #7024
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRTKID
Tjata om att få ta injektionerna själv och dela upp dosen.
Bättre å göra det i hemlighet, nebido får inte delas upp alla som gör det går emot tillverkarens instruktioner.
Citera
2020-03-17, 23:11
  #7025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bättre å göra det i hemlighet, nebido får inte delas upp alla som gör det går emot tillverkarens instruktioner.

Men frågan är vad som är att föredra. Försöka få honom att skriva ut testoviron eller köra nebido i "smyg" ?
Citera
2020-03-18, 10:21
  #7026
Medlem
Är ni som tar legal TRT oroliga att tillgången kan försvinna pga coronakrisen? Vet någon vart nebido och testogeler tillverkas?
Citera
2020-03-18, 11:06
  #7027
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Är ni som tar legal TRT oroliga att tillgången kan försvinna pga coronakrisen? Vet någon vart nebido och testogeler tillverkas?
Inte det minsta, 1 flaska räcker ~70-80 dagar så räcker med ett par stycken för att jag ska klara mig rätt länge.
Citera
2020-03-18, 18:00
  #7028
Medlem
Jag har efter ett par provtagningar med lågt testosteron värde på 6.8 fått tostrex utskrivet, problemet är att jg har atopiskt eksem och torr hud på hela kroppen, kan detta bli ett problem?
Någon med erfarenheter ang detta?
Citera
2020-03-18, 18:31
  #7029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson8686
Hej. Jag har fått nebido var 6:e vecka nu i lite över 2 år. Provade gel innan det men fick ingen effekt alls. Hade innan behandlingen ett testosteronvärde på som lägst 3,3 nmol/L. Senaste provet innan sprutan låg på 18 nmol/L. Mår psykiskt kass ett par dagar efter injekt i ca 1vecka samt sista veckan innan sprutan. Gick till en privat läkare via jobbet för några månader sen och fick lämna blodprov 1ggr i veckan i 6 veckor där han mätte testosteron samt östrogen. Testosteronvärdet 3 dagar efter sprutan låg på 65nmol/l sista värdet dagen innan nästa injekt låg på 17 nmol/L (riktig berg och dalbana) Östrogenet låg inom referensvärdet men precis på gränsen till för högt. Dessutom ligger mitt blodvärde högt nu, HB: 190.. antar att det blir till att tappa lite blod..
Både min privatläkare samt endokrinolog låter mig inte testa något annat är nebido. Tjatade om att få arimadex utskrivet för att se om det är ösrogenet som får mig att må kass efter injekt. Även frågat om jag får testa Testoviron istället för att kanske få en stabilare nivå men även det säger dom nej till. Ska träffa en ny endokrinolog i veckan och hoppas på bättre hjälp från honom.

Nu till min fråga.
Är det någon här som bytt från nebido till testoviron och fungerar det bättre?
Erfarenheter kring AI? Ni som fått detta utskrivet hur höga värden hade ni?

65 nmol är ju kurnivåer. Testoviron är klart bättre då nivåerna kommer vara jämnare men är nog svårt att få utskrivet.
Citera
2020-03-18, 19:35
  #7030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
65 nmol är ju kurnivåer. Testoviron är klart bättre då nivåerna kommer vara jämnare men är nog svårt att få utskrivet.

Kommer ta med mig provresultat till läkaren och beskriva hur jag mår när det är för högt respektive när det dalar. Borde räcka för att få dom att gå med på att prova testoviron. Har ändå gått på nebido i 2 år och det funkar ju inte för mig. Det som har vart positivt i det hela är att jag har ökat en massa i vikter på gymmet. Känner mig grymt stark. Men det är ju inte värt det när man ska gå på testosteron resten av livet och må psykiskt dåligt av det..
Citera
2020-03-19, 15:27
  #7031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson8686
Kommer ta med mig provresultat till läkaren och beskriva hur jag mår när det är för högt respektive när det dalar. Borde räcka för att få dom att gå med på att prova testoviron. Har ändå gått på nebido i 2 år och det funkar ju inte för mig. Det som har vart positivt i det hela är att jag har ökat en massa i vikter på gymmet. Känner mig grymt stark. Men det är ju inte värt det när man ska gå på testosteron resten av livet och må psykiskt dåligt av det..
Hur är dina värden?
Varför funkar det inte för dig
Citera
2020-03-19, 18:00
  #7032
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
65 nmol är ju kurnivåer. Testoviron är klart bättre då nivåerna kommer vara jämnare men är nog svårt att få utskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson8686
Kommer ta med mig provresultat till läkaren och beskriva hur jag mår när det är för högt respektive när det dalar. Borde räcka för att få dom att gå med på att prova testoviron. Har ändå gått på nebido i 2 år och det funkar ju inte för mig. Det som har vart positivt i det hela är att jag har ökat en massa i vikter på gymmet. Känner mig grymt stark. Men det är ju inte värt det när man ska gå på testosteron resten av livet och må psykiskt dåligt av det..

Det är lite extra jobb för läkaren och apoteket med att söka licens för Testoviron. Licensen måste sökas på nytt varje år.

Läkemedelsverket är väldigt petiga, titta på "Licensmotivering från förskrivaren" och "Licensansökan från apoteket" i länken nedan.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/forskrivning/licenser
__________________
Senast redigerad av trottwell 2020-03-19 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in