2013-10-21, 13:49
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Tjäääna gubbs.

Har nu kraschat med en vecka kvar tills injekt nr 2. Vad göra? Mår uselt, mår precis som innan behandlingsstarten. Hjälper det att ringa och gnälla eller ska jag hålla ut en vecka till?

Helpf, som Svullo sade.

Ta upp det med din läkare, ingen ska behöva må dåligt. Vad ligger du på för intervall?

/ Leif
Citera
2013-10-21, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Ta upp det med din läkare, ingen ska behöva må dåligt. Vad ligger du på för intervall?

/ Leif

Dom 2 första injektionerna sker med 8 veckors intervall, inför injekt 3 som sker efter 12 veckor, skall prover tas. Hur ska detta gå. Varför har min läkare inte följt riktlinjerna, länken nedan. Enligt sköterskan jag prata med så har dom egna riktlinjer. Ja, okej, alltså finns det inga riktlinjer. Eftersom alla verkar göra olika.

Inte konstigt att jag mår kasst :/

http://www.svenskandrologi.se/res/Default/riktlinjer_testosteronbristuppdaterad2011.pdf
Senast redigerad av BadBreath 2013-10-21 kl. 15:11. Anledning: Fått tag på sköterska, därav ändring.
Citera
2013-10-21, 18:55
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Dom 2 första injektionerna sker med 8 veckors intervall, inför injekt 3 som sker efter 12 veckor, skall prover tas. Hur ska detta gå. Varför har min läkare inte följt riktlinjerna, länken nedan. Enligt sköterskan jag prata med så har dom egna riktlinjer. Ja, okej, alltså finns det inga riktlinjer. Eftersom alla verkar göra olika.

http://www.svenskandrologi.se/res/Default/riktlinjer_testosteronbristuppdaterad2011.pdf

En kvinnlig sjuksköterska ska inte yttra sig när det kommer till manlig hälsa, ta upp det med din läkare och förklara att de 2 första injektionerna ska ske var 6:e vecka, allra helst var 4:e, även injektion 3-4 ska ske med 6 veckors intervall, detta för att kicka igång dig så att du når steady state fortare. Han är fullständigt inkompetent som valt att sätta dig på var 8:e vecka i början. Visa lite ballar, när det kommer till din hälsa är det värt att ifrågasätta och stå på sig. Funkar inte det, kontakta vårdchefen och ifrågasätt idioten till läkares kompetens. Svenska läkare är värdelösa när det kommer till TRT.

/ Leif
Citera
2013-10-21, 23:57
Medlem
Hmm, jag tar tostrex sedan 1,5 månader tillbaka och har nu läst mig till att man kan bli oförmögen att få barn i framtiden. Varför har inte min läkare sagt ett ord om det? Är det överdrivet? Skall det inte nämnas till en 27 åring?

Han skrev i ett brev att målet är att komma upp i 20n/mol. Ok, then what? Är det en livslång behandling?
Citera
2013-10-22, 00:29
Medlem
8bitzs avatar
Citat:

Tackar! intressant läsning

Dock verkar det lite läbbigt om det faktiskt är så att man har någon sjukdom som ligger och pyr och att det kan vara anledningen till låga nivåerna? Eller läste jag fel i rapporten nu ?
Citera
2013-10-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Hmm, jag tar tostrex sedan 1,5 månader tillbaka och har nu läst mig till att man kan bli oförmögen att få barn i framtiden. Varför har inte min läkare sagt ett ord om det? Är det överdrivet? Skall det inte nämnas till en 27 åring?

Han skrev i ett brev att målet är att komma upp i 20n/mol. Ok, then what? Är det en livslång behandling?
Du kan bli tillfälligt steril, ja. Vanligtvis är det en livslång behandling.
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitz

Dock verkar det lite läbbigt om det faktiskt är så att man har någon sjukdom som ligger och pyr och att det kan vara anledningen till låga nivåerna? Eller läste jag fel i rapporten nu ?
Ja det finns ju ett gäng tillstånd som kan resultera i lågt testosteron, så man bör göra en ordentlig utredning innan man sätter en person på testo.
Citera
2013-10-22, 10:29
Medlem
Citat:

Nej du läste inte fel.
Därför det är viktigt att man undersöker om så är fallet.
Citera
2013-10-23, 00:38
Medlem
8bitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivohallen
Nej du läste inte fel.
Därför det är viktigt att man undersöker om så är fallet.

Jag har ju fått prostatan kontrollerad och en hel del blodprov, men börjar fundera på att ringa doktorn imorgon och fråga om dom inte borde kolla lite mer djupgående. Jag har ju tragiskt nog lärt mig mer här inne än på samtliga läkarbesök jag varit på.
Borde man inte få en folder på första besöket med bland annat pdf:en som postades tidigare samt annan viktigt information? Nu i efterhand så tycker jag nästan att besöket gick lite för lätt, han satt med krämen i handen och det tog nog inte mer än 5min innan han erbjöd kräm (fick dock Nebido efter ett samtal dagarna efter när jag hävdade att det var för krångligt med kräm när man hade barn).
Han sa ju att det inte fanns några som helst biverkningar, förutom förhöjta psa? det som kanske kan ge upphov till prostatacancer samt förhöjda blodvärden, men det var väl i princip allt också enligt honom.
Inte fan sa han att man måste utesluta allt annat innan och diverse annat roligt man fått reda på här.
Citera
2013-10-23, 15:14
Medlem
BlueEyedDevils avatar
Citat:
Jag har ju fått prostatan kontrollerad och en hel del blodprov, men börjar fundera på att ringa doktorn imorgon och fråga om dom inte borde kolla lite mer djupgående. Jag har ju tragiskt nog lärt mig mer här inne än på samtliga läkarbesök jag varit på.
Borde man inte få en folder på första besöket med bland annat pdf:en som postades tidigare samt annan viktigt information? Nu i efterhand så tycker jag nästan att besöket gick lite för lätt, han satt med krämen i handen och det tog nog inte mer än 5min innan han erbjöd kräm (fick dock Nebido efter ett samtal dagarna efter när jag hävdade att det var för krångligt med kräm när man hade barn).
Han sa ju att det inte fanns några som helst biverkningar, förutom förhöjta psa? det som kanske kan ge upphov till prostatacancer samt förhöjda blodvärden, men det var väl i princip allt också enligt honom.
Inte fan sa han att man måste utesluta allt annat innan och diverse annat roligt man fått reda på här.
På nyheterna visade dom äntligen för sverige om för lågt testosteron och vad det kan ge för biverkningar att vara för låg på testo. Dock i gen nyhet men på tiden att det uppmärksammas!

Bara för att du får nebido så får du inte automatiskt prostata cancer. Det är inte som att gå på hög dos testo från ett källarkok. Med för lågt test kan du därimot bli riktigt dålig.
Citera
2013-10-23, 20:32
Medlem
8bitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueEyedDevil
På nyheterna visade dom äntligen för sverige om för lågt testosteron och vad det kan ge för biverkningar att vara för låg på testo. Dock i gen nyhet men på tiden att det uppmärksammas!

Bara för att du får nebido så får du inte automatiskt prostata cancer. Det är inte som att gå på hög dos testo från ett källarkok. Med för lågt test kan du därimot bli riktigt dålig.

Hej,

Nej det är jag ju medveten om, kände mest att dom kanske borde uteslutit allt innan dom satte igång min behandling, eller så har dom gjort det igenom blodproven?
Vilket program var det? skulle gärna kolla om nätupplagan finns kvar.

*Edit är det denna? http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/du-kan-vara-en-av-50-000-m%C3%A4n-som-lider-av-testosteronbrist-2469459

Hittade lite andra roliga länkar när jag letade
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/lagt-testosteron-tydde-pa-skort-hjarta/
http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/urologi/studie-avlivar-myt-om-testosteron/
http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/17/testosteronbrist-r-en-motarbetad-folksjukdom
http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/brist-pa-testosteron-en-sjukdomsrisk/
Senast redigerad av 8bitz 2013-10-23 kl. 20:47.
Citera
2013-10-23, 23:24
Medlem
Med tanke på de långa intervallerna, vad kan man jämföra nebido med?
Citera
2013-10-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson
Aha, okey!

Då behöver jag inte tänka så mycket på dessa värden, utan får invänta tills jag ska kolla nästa gång.

Varför jag frågar nu är för att jag har fått 2 st. utmattningsbrott under en 3 mån period, och läkarna tror att jag kan ligga för lågt, i slutet på intervallen.

Men det jag tycker är konstigt är att jag känner/mår nästintill lika som jag gjorde när jag väl sökte för lågt testo.

Hej på er!

Tänkte ta och uppdatera min status lite, samt hur det går!

Lämnade ett testoprov 4v efter injekt, och det visade sig att jag har en relativt hög omsättning i kroppen,(låg på 20,x) och det är väl antagligen därför jag har mått lite sämre, samt även därför jag har haft det lite lättare att lägga på mig fettvikt runt magen/brösten.

Men efter samtal med läkaren, så bestämdes en ny intervall på 3-4v, och även där lyssna på kroppen.
Men vad jag har läst, och folk förklarat, så ökar Nebidot blodvärdet rätt rejält, så lite orolig som man vart, så fick jag komma och kolla blodvärdet, och det visade ett medel på 175.5 (på 6v intervall) vilket får ses som lite högt (googlade:blodvärde skidåkare lahtis).
Samt undrar då hur det skulle kunna bli vid ett 3-4v intervall.

Så nu sitter jag och funderar över om jag skall försöka att få en annan ester på licens, vilket kan få ner blodvärdet en del samt lättare för mig att administrera, fler injektplatser.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in