Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-29, 23:42
  #1
Medlem
Hej, efter att ha bestämt mig för att stränga om gitarren ( Fender stratocaster standard mexican ) så upptäckte jag att whammy'n eller tremolon drogs "mot halsen" pga att strängarna satt så tight, hur löser jag problemet? Jag kan inte längre svaja "upp" och "ner" utan jag kan bara svaja ner mot gitarren så jag får högre ton, skiten verkar sitta fast pga strängarna. Jag skruvade loss locket på baksidan för att kolla till fjädrarna och jag började skruva lite för att experimentera men jag förstod inte riktigt vad jag gjorde, jag vänder mig därför mot er som är lite mer kunniga inom området och inom strator. Ursäkta språket, jag håller på att somna framför datorn. Tack på förhand!
Citera
2011-03-29, 23:46
  #2
Medlem
CaskRatlinss avatar
Ingen aning om vad exakt du lyckats få för problem. Men du ska alltså tighta till skruvarna lite där under luckan för att få ner stallet en aning. Säkert dags för nya strängar ändå så passa på att byta dem också
Citera
2011-03-29, 23:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Ingen aning om vad exakt du lyckats få för problem. Men du ska alltså tighta till skruvarna lite där under luckan för att få ner stallet en aning. Säkert dags för nya strängar ändå så passa på att byta dem också

Bryggan eller vad det heter har rest på sig i samband med strängbytet för några timmar sedan, kan bero på att jag bytte till tjockare strängar, jag ska prova som du föreslår. Tack! =)
Citera
2011-03-30, 00:24
  #4
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Om det inte räcker med att skruva åt så får du köpa en eller två fjädrar till och sätta på.
Citera
2011-03-30, 02:01
  #5
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Bryggan eller vad det heter har rest på sig i samband med strängbytet för några timmar sedan, kan bero på att jag bytte till tjockare strängar, jag ska prova som du föreslår. Tack! =)

Aha, då förstår jag. Då är det som sagt bara att skruva
Citera
2011-03-30, 18:58
  #6
Medlem
nu löste det sig, jag fick tydligen skruva mkt mer än jag trodde var nödvändigt =) Tack för hjälpen!
Citera
2011-03-30, 20:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
nu löste det sig, jag fick tydligen skruva mkt mer än jag trodde var nödvändigt =) Tack för hjälpen!

Hur jobbigt var det? Antar att det var första gången för dig? Jag har ett Floyd Rose och kör just nu nerstämt med hjälp av batteriknepet..så kan man ju inte ha det!
Citera
2011-04-14, 10:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Hur jobbigt var det? Antar att det var första gången för dig? Jag har ett Floyd Rose och kör just nu nerstämt med hjälp av batteriknepet..så kan man ju inte ha det!

Det var inte så jobbigt men jag får inte samma känsla när jag spelar med whammy-baren som jag fick förut. Dåligt!
Citera
2011-04-15, 15:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Det var inte så jobbigt men jag får inte samma känsla när jag spelar med whammy-baren som jag fick förut. Dåligt!

Ahaa, då kanske man skulle ta tag i det då. Skiter i om whammyn förändras då jag nästintill aldrig spelar med den. Varför har jag ett flytande stall?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback