• 1
  • 2
2011-03-28, 14:26
Medlem
Mokshas avatar
Hej!

Har chans till att hyra ett nyrenoverat hus från 1930-talet för 3500:-/månaden.
Huset värms med oljepanna och ung som jag är har knappt sett ett hus

Korta snabba frågor:

1) Vad kostar 1 kbm olja ? ( 1000 Liter..?)
2) Hur mycket olja gör jag normalt av med per månad?
Citera
2011-03-28, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Hej!

Har chans till att hyra ett nyrenoverat hus från 1930-talet för 3500:-/månaden.
Huset värms med oljepanna och ung som jag är har knappt sett ett hus

Korta snabba frågor:

1) Vad kostar 1 kbm olja ? ( 1000 Liter..?)
2) Hur mycket olja gör jag normalt av med per månad?

1. 12-13K
2. Vet inte,men runt 2-3 kubik/år (beroende på hur varmt du har hur mkt varmvatten du slösar mm) skulle jag tippa.
Citera
2011-03-28, 14:37
Medlem
Hur mycket som går åt beror på många faktorer. Hur varmt du har inne, hur mycket varmvatten du gör av med. Hur stor yta det är som ska värmas. Hur kallt det är ute. Så det går inte att ge något exakt svar på.

MEN om du har tänkt bo där någon längre tid så kostar det inte mer än max 25'000 att byta brännaren mot en pelletsbrännare och ett enklare magasin. Funkar med största sannolikhet i samma panna som oljebrännaren. Då sänker du uppvärmningskostnaden till hälften direkt. Du får jobba lite mer (fylla på pellets i magasinet, hantera säckar (för mig går det 8-10 pall om året), aska ur pannan), men det är det lätt värt!

Innan vi bytte gjorde vi av med mellan 3-4 m3 om året och då var det ingen direkt smällkall vinter som det varit nu de senaste två åren.
Citera
2011-03-28, 14:47
Medlem
Mokshas avatar
Tack för snabba svar!
Jag har har bara bott i lägenhet och känner ingen som har hus.

Jag ska kolla upp om det är möjlighet att byta panna, eftersom jag bara hyr huset på obestämt tid så måste det troligen bli godkänt av hyresvärden, men det borde nog inte vara några problem..

Ska jag räknar med att det skulle kosta ca. 3000-4000:- / Månad att värma upp huset.. ??

En till fråga:

3) Jag har inte tänkt att vara i huset mer än ca. 2 veckor i månaden eftersom jag reser mycket i mitt arbete. Jag har tänkt att ha huset både som fotostudio i nedre plan och sedan bo på ovanplan.
Men om jag inte är i huset under dessa två veckor, behövs/måste jag då värma upp huset..
(Frågan känns inte självklar för mig)

4) Vad kostar pellets per säck? Du nämner pall - hur mycket är 10 pall ?
Citera
2011-03-28, 15:23
Medlem
OpenEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
3) Jag har inte tänkt att vara i huset mer än ca. 2 veckor i månaden eftersom jag reser mycket i mitt arbete. Jag har tänkt att ha huset både som fotostudio i nedre plan och sedan bo på ovanplan.
Men om jag inte är i huset under dessa två veckor, behövs/måste jag då värma upp huset..
(Frågan känns inte självklar för mig)

4) Vad kostar pellets per säck? Du nämner pall - hur mycket är 10 pall ?

3) Du kan med fördel ställa ner värmen till ett par plusgrader när du är borta, bara det inte fryser vintertid så.

4) 1 st pall brukar ligga på ca 800 kg. Priset brukar vara runt 2500-3500 per pall, beror på tillverkare och främst om du ska ha frakt eller hämtar själv.
Citera
2011-03-30, 00:58
Medlem
grovsmides avatar
Försök hitta en liten stuga med braskamin istället, mycket lättare för dig 'från stan' att bemästra och billigare då ved i mindre kvantiteter är lätt att komma över. Perfekt om du hittar en med hyffsad isolering men som ändå klarar kallställning.

I all välmening
Citera
2011-03-30, 01:26
Medlem
En fungerande oljepanna är nog enklare än en kamin. Bara att ställa termostaten så sköter den allting själv sen.

Men billigt är det ju inte.
Citera
2011-03-30, 13:41
Medlem
Megaforces avatar
Är huset tilläggsisolerat så kan den dra så lite som 1 kubik per år, men det beror lite på om man har elektrisk varmvattenberedare eller tar tappvarmvatten från pannan.

Normal förbrukning för en mindre villa är ca 2.5 kubik per år i södra sverige. För en stor villa är 4-5 kubik normalt.

Huset måste alltid grundvärmas när man är borta, men förbrukningen minskar till mindre än en femtedel i snitt om man har 10 grader som grundvärme jämfört med 20 grader inomhus
Citera
2020-02-02, 02:51
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
En fungerande oljepanna är nog enklare än en kamin. Bara att ställa termostaten så sköter den allting själv sen.

Men billigt är det ju inte.

Jag funderar på att dra igång min gamla oljepanna här hemma.
Vad är priset på en kubik eldningsolja?
Citera
2020-02-02, 13:18
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag funderar på att dra igång min gamla oljepanna här hemma.
Vad är priset på en kubik eldningsolja?
15000 kubiken cirka
Citera
2020-02-06, 00:24
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
15000 kubiken cirka

Hur mycket värme får jag jämfört med elvärme för 15000?
Citera
2020-02-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur mycket värme får jag jämfört med elvärme för 15000?

Det beror på hur mycket du betalar för elen. 1000liter olja innehåller ca 10000kwh energi. Sedan har oljepannan en verkningsgrad på ca 90% eller så. Då får du betala ca 1,66:-/kWh för olja om den ligger på 15000:-/m3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in