• 1
  • 2
2020-02-09, 07:12
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det beror på hur mycket du betalar för elen. 1000liter olja innehåller ca 10000kwh energi. Sedan har oljepannan en verkningsgrad på ca 90% eller så. Då får du betala ca 1,66:-/kWh för olja om den ligger på 15000:-/m3

Ok.
Inte så jävulskt stor skillnad jämfört med att värma huset med elpanna då.
Om vi lägger till nätavgifter och skatter som kryddar elräkningen, och att huset mår så mycket bättre med den varma murstocken genom att elda olja så är alternativet inte så dumt.
Citera
2020-02-22, 02:29
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ok.
Om vi lägger till nätavgifter och skatter som kryddar elräkningen, och att huset mår så mycket bättre med den varma murstocken genom att elda olja så är alternativet inte så dumt.
Troligtvis inte så dumt att byta brännaren mot en ny heller.
Troligtvis mycket mer ekonomisk att använda än den gamla om den har några år på nacken.
Citera
2020-02-23, 00:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Troligtvis inte så dumt att byta brännaren mot en ny heller.
Troligtvis mycket mer ekonomisk att använda än den gamla om den har några år på nacken.

Jag ska kolla med någon brännarservice, om det ens finns några sådana kvar.
Citera
2020-02-23, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Hej!

Har chans till att hyra ett nyrenoverat hus från 1930-talet för 3500:-/månaden.
Huset värms med oljepanna och ung som jag är har knappt sett ett hus

Korta snabba frågor:

1) Vad kostar 1 kbm olja ? ( 1000 Liter..?)
2) Hur mycket olja gör jag normalt av med per månad?

Om jag vore i din situation så skulle jag fundera på en portabel ac/luftvärmepump.

Tog en random bara för att visa:
https://www.bygghemma.se/hus-och-byg...09-h8/p-977446

Den har ett COP-värde vid värmning på typ 3, det betyder vad jag förstår att om du matar in 1 kwh så får du tillbaka ca 3 kwh i värme. Köp en med timer så kan du sänka temperaturen när du är på jobbet också. Jag körde en sådan (annat märke) när jag bodde i ett fritidshus ett tag. När jag var på jobbet lät jag värmen sjunka till 16 grader och några timmar innan jag kom hem värmde den upp huset till 21 grader. Funkade bra tyckte jag och det var betydligt billigare än direktvärmande el som var alternativet.
Citera
2020-02-23, 08:52
Medlem
Ska du inte vara i huset mer än två månader om året så hyr en kåk från 70-80-talet med elvärme och utan vattenburet värmesystem. Med vattenburet måste du bo i huset på vintern. Blir det något fel kan vattensystemet frysa sönder på ett par dagar och du har vattenläckor överallt.
Pellets är inte ens att tänka på.
Vad är det för typ och modell av oljepanna? Är den någorlunda ny så använd elpatronen. Är pannan monterad av fackman och ganska ny så har den förmodligen strömkännare som drar ned på elpatronen om annan stark elförbrukning startas så att inte huvudsäkringarna går.
Då kan du värma med elpatronen och komplettera med tre sådana här element som kopplas på vardera av de tre faserna. Brakar elpatronen sönder av ålderströtthet går då direktelementen in som är inställda på lite lägre temperatur.
Exempel:
https://www.rusta.com/se/varmeflakt-p906512060201.aspx
https://www.rusta.com/se/konvektorel...512230101.aspx
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...lement-411144/
Citera
2020-02-23, 12:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ok.
Du är på helt rätt spår.

Låt mig gissa: Äldre hus med självdragsventilation? Det kommer älska sin varma murstock.

Vi kör själva med olja (och retar Greta ) och det går ungefär på ett ut med att köra på el. Men ventilationen fungerar klart mycket bättre när vi är klimatmarodörer. Dessutom kan vi elda på i kakelugn också om vi drabbas av vinter (varit lite dåligt med det i år).

Men...
Beroende på skick på murstocken kan sotaren ha synpunkter samt oftast är det värt att lyssna på dennes råd. Risig skorsten (med risk för brand) gör att det kan bli dyrt att dra igång oljepannan om det nu visar sig att skorstenen är i dåligt skick.
Citat:
Jag ska kolla med någon brännarservice, om det ens finns några sådana kvar.
Jodå, de finns kvar.
Citera
2020-03-18, 23:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Vi kör själva med olja (och retar Greta ) och det går ungefär på ett ut med att köra på el..

Nu måste väl olja vara det billigaste alternativet för att värma hus?

Lägsta oljepriset på 18 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in