• 1
  • 2
2004-09-17, 20:37
Medlem
BF_Swedens avatar
När jag går och handlar tar jag den potatissort som ser snyggast ut. Jag har inte riktigt kommit på om det finns sorter som jag gillar bättre än andra. Är det någon skillnad på smak mellan bintje och de andra sorterna? Färskpotatis har jag i och för sig insett att den är godare men det är mera priset som har gjort att jag förstått det.
Finns det goda och mindre goda potatissorter?
Citera
2004-09-17, 21:10
Bannlyst
Ja, visst är det skillnad! En mandelpotatis smakar ju inte alls som en King Edward. Men den största skillnaden är nog ändå i konsistensen, om den är mjölig eller fast.
Citera
2004-09-17, 22:09
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Ja, visst är det skillnad! En mandelpotatis smakar ju inte alls som en King Edward. Men den största skillnaden är nog ändå i konsistensen, om den är mjölig eller fast.
Ok, tack. Jag har aldrig riktigt satt mig in i de olika smakerna och då jag oftast gör potatisgratäng eller ungsstekt potatis kanske inte skillnaden i smaken framgår särskilt mycket. Om man kokar potatisen kanske det blir större skillnad. Jag får väl tänka lite mer på vad jag köper så kanske jag hittar en favorit vad det lider.
Citera
2004-09-17, 22:21
Medlem
Rubbermans avatar
Ett bra sätt att testa vilken din favoritpotatis är att göra potatismos på den. Gör enligt samma recept men på olika sorter så kommer du att upptäcka att inte all potatismos smakar likadant som just på din favoritpotatis.

PS Gör för all del inte potatismos på färskpotatis, det blir inge vidare.
Citera
2004-09-17, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Ett bra sätt att testa vilken din favoritpotatis är att göra potatismos på den. Gör enligt samma recept men på olika sorter så kommer du att upptäcka att inte all potatismos smakar likadant som just på din favoritpotatis.

PS Gör för all del inte potatismos på färskpotatis, det blir inge vidare.
Helt rätt. Potatis skall göras på vinterpotatis, annars blir det mest tapetklister av det hela...
Citera
2004-09-18, 00:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Helt rätt. Potatis skall göras på vinterpotatis, annars blir det mest tapetklister av det hela...
Potatismos antar jag att du menar, annars blir det lite absurt.

Vilken potatissort kan ni rekommendera då? De affärer jag går till har oftast bara två olika sorter om jag minns rätt. En lite smutsig och en lite mer smutsfri men med lite tråkigt brungrått utseende.
Citera
2004-09-18, 00:36
Medlem
StigAllans avatar
Själv gladde jag mig till den första påsen mandelpotatis jag köpt av årets skörd.
Blev inget kokt i fredags men blir garanterat idag lördag.
Panerad saltsill med löksås och kokt mandelpotatis.
En suverän höjdare för alla som törs prova den äldre generationens husmanskost.
Rekommenderas starkt!
Citera
2004-09-18, 00:40
Bannlyst
Asterix heter en träig och tråkig pantoffla. King Edward är bättre. Sådana avnjöt jag kvällen till ära i en annan av den äldre generationens husmansfavoriter; stekt fläsk med löksås. Äpplekaka med vanlijsås avslutade högtidsmåltiden. Mumma...

// Roger P.
Citera
2004-09-18, 00:41
Medlem
chicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
När jag går och handlar tar jag den potatissort som ser snyggast ut. Jag har inte riktigt kommit på om det finns sorter som jag gillar bättre än andra. Är det någon skillnad på smak mellan bintje och de andra sorterna? Färskpotatis har jag i och för sig insett att den är godare men det är mera priset som har gjort att jag förstått det.
Finns det goda och mindre goda potatissorter?

Helt klart är det stor skillnad på potatis och potatis En god panntoffla ska vara vit, mjölig och ligga som grädde mot gommen. Koktiden ska inte vara mer än högst 20 min. Får jag föreslå King Edward, en fullträff

chico
Citera
2004-09-18, 00:42
Medlem
H.E.L.s avatar
fan.. Hur gamla e ni? Alla vet väl att de inte går att göra potatismos på nypotatis. E det något morsan lärt en så e det följande: Gör inte mos på nypotatis, ditt mongo.

Så e det.
Citera
2004-09-18, 00:43
Medlem
Rubbermans avatar
Tycker Bintje blir det bästa potatismoset. Så jäkla underbart med en redig klick smör, lite kokvatten och en skvätt mjölk. Rör ihop ordentligt, dock ska det vara ganska "grovt". Blanda ner lite persilja och bara njut!
Citera
2004-09-18, 00:44
Medlem
BF_Swedens avatar
Ok, då gör jag som Roger och Chico föreslår. Jag testar King Edward. Men 20 minuter låter lite farligt. Men jag får väl chansa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in