Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Du tänker på det varje gång det händer, du tänker knappast på gångerna då kön är "normal", nån gång blev det ofta så som du skriver av en slump, och sen dess tänker du på det, därför verkar det så, i högre utsträckning.
Javisst, om det hade hänt en gång av hundra så hade jag köpt det resonemanget. Men jag märker fenomenet var och varannan dag. I säkert över hälften av fallen. Så jag köper inte ditt användande av
post hoc, ergo propter hoc. Nu kan ju fenomenet ha förstärkts i mitt fall eftersom Nettobutiken jag handlar i är kroniskt underbemannad, och därför blir det ofta långa köer. Med en förutsägbar standard och en kundkrets som känner till detta, så är det ju naturligt att mekanismerna förstärks. Det vill säga, så fort nån går till kassan, så gör allihopa det, eftersom dom
vet att dom får stå tio minuter i kö annars. Men fenomenet går att se på andra ställen också, i andra sammanhang.