2006-09-13, 23:30
  #709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
En sak jag har upptäckt angående affärer och köer.

Säg att det är ungefär tjugo personer i butiken, och ingen kö vid kassan. Man plockar på sig varor, sneglar mot kassorna. Ingen kö. Och när man har samlat på sig sina grejor och går mot kassan, nog fan står alla tjugo personerna i kö framför en, och det är folktomt i resten av butiken. Vad beror detta fenomen på? Är det någon konstig grupprocess? Ett kollektivt medvetande? "Gå mot kassan nu! Snart kommer det att vara kö!"

Någon annan som har tänkt på denna extremt spännande iakttagelse?
Värst är ändå den relativistiska effekten:
DEN ANDRA KÖN GÅR ALLTID FORTARE!! Och om man byter kö, då börjar den första, som nu är den andra, att gå fortare.

Vardagsfysik.

PS när köerna får upp hastigheten kan man även observera en viss kontraktion
Citera
2006-09-14, 01:08
  #710
Medlem
woofers avatar
Finns ytterligare ett relaterat fenomen. Jag kommer till en lång kö som rör sig i snigelfart. Då kan man ge sig fan på att ingen ställer sig bakom och att kön är helt borta när man kommer fram till kassan. Usel timing m.a.o hatar när det händer...
Citera
2006-09-14, 01:11
  #711
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Finns ytterligare ett relaterat fenomen. Jag kommer till en lång kö som rör sig i snigelfart. Då kan man ge sig fan på att ingen ställer sig bakom och att kön är helt borta när man kommer fram till kassan. Usel timing m.a.o hatar när det händer...

Plus att kön brevid går mycket fortare. Brukar på maniskt vis kontrollera detta genom att beräkna min motsvarande plats i den kön och hålla koll. Och resultatet är alltid detsamma. Man valde fel kö!
Detta är extremt irriterande.

Därför försöker jag handla hos mig själv i möjligaste mpn, så slipper jag både köer och krångel och tar hand om inslag och betalning själv
Dyrare än ICA Maxi dock, men det får det vara värt!
Citera
2006-09-14, 01:12
  #712
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Finns ytterligare ett relaterat fenomen. Jag kommer till en lång kö som rör sig i snigelfart. Då kan man ge sig fan på att ingen ställer sig bakom och att kön är helt borta när man kommer fram till kassan. Usel timing m.a.o hatar när det händer...

Du är bara för långsam för dina impulser. Lättdistraherad, kanske? Om du föreställer dig att du går lite tidigare till kassan och inte blir så distraherad av att kolla på tidningsomslagen på vägen dit, så kommer du att hamna först i kön istället för sist. Om vi nu förutsätter att det är en kollektiv grupprocess det handlar om.
Citera
2006-09-14, 01:19
  #713
Medlem
woofers avatar
Kan vara den förädiska godishyllan som kommer ivägen då kanske
Citera
2006-09-14, 16:06
  #714
Medlem
Fekkes avatar
Förklaringen är väl att när en kassa är tom väntar man med att gå dit. Men sen ställer sig EN person där, och då tänker alla gamar "Nä nu jävlar blir det kö.. bäst att skynda sig dit innan alla andra jävlar kommer". Och vips så står ni där 20 stycken stressoffer.
Citera
2006-09-14, 17:06
  #715
Medlem
Prometeuss avatar
Du tänker på det varje gång det händer, du tänker knappast på gångerna då kön är "normal", nån gång blev det ofta så som du skriver av en slump, och sen dess tänker du på det, därför verkar det så, i högre utsträckning.
Citera
2006-09-14, 17:10
  #716
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Du tänker på det varje gång det händer, du tänker knappast på gångerna då kön är "normal", nån gång blev det ofta så som du skriver av en slump, och sen dess tänker du på det, därför verkar det så, i högre utsträckning.

Javisst, om det hade hänt en gång av hundra så hade jag köpt det resonemanget. Men jag märker fenomenet var och varannan dag. I säkert över hälften av fallen. Så jag köper inte ditt användande av post hoc, ergo propter hoc. Nu kan ju fenomenet ha förstärkts i mitt fall eftersom Nettobutiken jag handlar i är kroniskt underbemannad, och därför blir det ofta långa köer. Med en förutsägbar standard och en kundkrets som känner till detta, så är det ju naturligt att mekanismerna förstärks. Det vill säga, så fort nån går till kassan, så gör allihopa det, eftersom dom vet att dom får stå tio minuter i kö annars. Men fenomenet går att se på andra ställen också, i andra sammanhang.
Citera
2006-09-14, 17:18
  #717
Medlem
Jag och 10 kompisar brukar ställa oss i nästintill tomma mataffärer och vänta på att någon snart skall betala i kassan. Då gör Jörgen ett speciellt tecken och vi alla springer och ställer oss i kassan samtidigt

Ibland låter vi Lill-Emil ha ont om pengar så han får lämna tillbaka alla varor och kön tar ännu längre tid Min mormor älskar också att vara med i skojandet. Ibland har hon med sig gamla kuponger som hon visar upp en åt gången. För varje kupong så rotar hon länge i sin gamla väska. När vårt offer, längst bak i den enda kön börjar sucka, ja då skrattar vi alla gott!
Citera
2006-09-14, 17:34
  #718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag och 10 kompisar brukar ställa oss i nästintill tomma mataffärer och vänta på att någon snart skall betala i kassan. Då gör Jörgen ett speciellt tecken och vi alla springer och ställer oss i kassan samtidigt

Ibland låter vi Lill-Emil ha ont om pengar så han får lämna tillbaka alla varor och kön tar ännu längre tid Min mormor älskar också att vara med i skojandet. Ibland har hon med sig gamla kuponger som hon visar upp en åt gången. För varje kupong så rotar hon länge i sin gamla väska. När vårt offer, längst bak i den enda kön börjar sucka, ja då skrattar vi alla gott!

hahaha!!
Citera
2006-09-14, 17:37
  #719
Medlem
-Q-s avatar
Aldrig lagt märke till faktiskt...
Citera
2006-09-18, 10:07
  #720
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Men då måste man lida av en psykisk störning eller något om man går fram till första bästa. Jag tittar alltid vilken kassa som har minst kö och ställer mig där. Skiljer det bara en-två så är det ju skit samma. Men inte fan ställer man sig i kön bara för det är en kö där. Tvångsbeteende ju, ställa sig i varje kö man ser, vare sig man ska ha nåt eller inte.

Fan jag gör det oxå men då blir det alltid något strul med tant Agdas kort
eller så ska någon idiot betala med småpengar, plockat fel varor etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in