• 1
  • 2
2011-03-27, 17:06
Medlem
kyusss avatar
Hur kan det vara moraliskt försvarbart att sätta ett barn till världen år 2011 (eller senare)?

Jag har ställt mig själv den frågan flera gånger men har inget ärligt svar som håller. Hur man än resonerar så finns det inga argument för att sätta fler oskyldiga barn till ett utdöende släkte, nämligen vårt.

Realistiskt sett så är vår nuvarande mänskliga civilisation på sina sista uppgångsår. Det räcker i princip med att oljan tar slut (vilket den definitivt kommer göra under detta sekel) eller att klimatförändringarna når en peak kommer vi alla (eller åtminstone majoriteten av oss) att dö. Det är som att leva inuti en tickande bomb.

Så varför skaffar människor barn till en värld som är på väg mot den undergång som vi alla vet kommer komma?
Citera
2011-03-27, 17:08
Medlem
HejAntons avatar
Varför inte? Vi ska ju ändå dö.
Citera
2011-03-27, 17:08
Medlem
För att de känner sig tvungna? Man "måste" ju ha barn
Citera
2011-03-27, 17:17
Medlem
DarthNickes avatar
Jag vet att min familj inte kommer dö om oljan tar slut.

Vet också att om oljan skulle ta slut så skulle det vara bra, för det förstör våran planet.
Det måste vara det konstigaste som finns, att vara beroende av något som kommer ta slut.

Survival for the fittest.

Lär dig "tracka" i skogar, hantera en kniv ett vapen och din kropp så klarar du dig fint i naturen med en stabil vattenkälla.
Citera
2011-03-27, 18:12
Medlem
För att det är den största kärleken man kan uppleva. Av egoistiska skäl givetvis. Av moraliska skäl finner jag det inte försvarbart.

Intressant och mkt politiskt inkorrekt är det ju att diskutera om det kan vara mer moraliskt försvarbart för människor som har stora talanger att föra sina gener vidare än för den grå massan som i större utsträckning gör just detta. (Har inget belägg för mitt senaste påstående, behöver alltså inte påpekas).
Citera
2011-03-27, 18:20
Medlem
rankovs avatar
förändring börjar hos dig, den forsätter förhoppningsvis med dina barn. hur ska vi annars göra?
Citera
2011-03-27, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Hur kan det vara moraliskt försvarbart att sätta ett barn till världen år 2011 (eller senare)?

Jag har ställt mig själv den frågan flera gånger men har inget ärligt svar som håller. Hur man än resonerar så finns det inga argument för att sätta fler oskyldiga barn till ett utdöende släkte, nämligen vårt.

Realistiskt sett så är vår nuvarande mänskliga civilisation på sina sista uppgångsår. Det räcker i princip med att oljan tar slut (vilket den definitivt kommer göra under detta sekel) eller att klimatförändringarna når en peak kommer vi alla (eller åtminstone majoriteten av oss) att dö. Det är som att leva inuti en tickande bomb.

Så varför skaffar människor barn till en värld som är på väg mot den undergång som vi alla vet kommer komma?
lite svårt att svara på det här eftersom alla dina frågor baseras på falska antaganden.

1. vi är inte ett utdöende släkte
2. vi kommer inte dö om oljan tar slut, tvärtom så skulle det vara bra om det tog slut så att vi skulle börja använda något som är bättre för klimatet osv
Senast redigerad av ikosaedri 2011-03-27 kl. 19:29.
Citera
2011-03-27, 19:49
Medlem
Rubriken är missledande. Du frågar inte hur, du frågar varför. Men för att komma till saken:

Svaret är i mitt tycke rätt enkelt. I likhet med annat liv på den här planeten föds de flesta av oss för reproduktion. Om det inte var så hade ingen av oss existerat.
Citera
2011-03-28, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
Intressant och mkt politiskt inkorrekt är det ju att diskutera om det kan vara mer moraliskt försvarbart för människor som har stora talanger att föra sina gener vidare än för den grå massan som i större utsträckning gör just detta. (Har inget belägg för mitt senaste påstående, behöver alltså inte påpekas).
Det där är en intressant tanke som rastänkare ständigt exploaterar. Den verkliga frågan är om det finns någon objektiv skyldighet att föra vidare 'bra' gener. En objektiv mening med livet helt enkelt.
Citera
2011-03-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Det där är en intressant tanke som rastänkare ständigt exploaterar. Den verkliga frågan är om det finns någon objektiv skyldighet att föra vidare 'bra' gener. En objektiv mening med livet helt enkelt.

Jag kan nog inte se en objektiv mening eller ett scenario där en enskild individ skulle ha skyldighet att fortplanta sig för hela sin population. Men om vi skapar ett sånt läge; vi får spridning av ett virus med hög dödlighet och långsam inkubationstid, det drabbar främst unga och leder till att 75% av alla 10-35-åringar dör. Detta kanske skulle betyda att vi hamnar i balans med jordens resurser men om vi tänker oss att alla samhällen sviktar och nationerna uppmanar sina medborgare att föröka sig. Vilka kvarvarande har då störst skyldighet att fortplanta sig? Har "amöban" och talangen samma skyldighet?

(Minns inte att jag diskuterat det här tidigare, vilket säkert märks )
Citera
2011-03-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
Jag kan nog inte se en objektiv mening eller ett scenario där en enskild individ skulle ha skyldighet att fortplanta sig för hela sin population. Men om vi skapar ett sånt läge; vi får spridning av ett virus med hög dödlighet och långsam inkubationstid, det drabbar främst unga och leder till att 75% av alla 10-35-åringar dör. Detta kanske skulle betyda att vi hamnar i balans med jordens resurser men om vi tänker oss att alla samhällen sviktar och nationerna uppmanar sina medborgare att föröka sig. Vilka kvarvarande har då störst skyldighet att fortplanta sig? Har "amöban" och talangen samma skyldighet?

(Minns inte att jag diskuterat det här tidigare, vilket säkert märks )
Jag skulle hävda att ingen har någon skyldighet att göra någonting. Spelar ingen roll vad det är för situation. Är det 23 människor kvar på på jorden så har de fortfarande ingen skyldighet att se till att vår art inte dör ut. Så i ditt fall har amöban och talangen har lika stor (ingen) skyldighet att fotplanta sig.
Citera
2011-03-28, 12:02
Bannlyst
Ja , förr eller senare kommer det till den punkten där vi kommer att få lov att börja äta varandra för att överleva, djuren kommer inte räcka till.
Och då blir det verkligen survival of the fittest, eller rättare sagt, den med störst fitta kommer att bli uppäten.
För den som har kuk kommer att äta först och fråga sen.
Skrämseltaktiken för att skaffa barn i dag ligger i
"men vem ska ta hand om dej när du blir gammal"
"du kommer att dö ensam"
"du tjänar på att skaffa barn"
Samhället behöver barn för att kunna behålla sin struktur, samtidigt håller det inte i längden.
Som det är nu skaffar dom som är mest anpassade till samhället flera barn, och dom som inte är anpassade har inget val än att stå över.
Slutresltatet måste bli en homogen biologisk massa som lyder under en röst.
Som även ser ut att vara målsättningen.

För att passa in måste man låtsas tycka om vissa saker, och även låtsas göra det man tycker om.
Till exempel kan man låtsas vara allt i från kriminell till polis, invandrare, svenne.
Tänka är i stort sett förbjudet, i alla fall i praktiken.
Hur det än ligger till blir man tvingad att spela en roll (om man vill passa in).
Skulle man våga vara sej själv, en stenåldersmänniska.
Dröjer det inte länge innan man blir placerad på mentalsjukhus.
Allt i samhället handlar om att kunna kontrollera och organisera oss "människor" och det är enda syftet.
Det finns oräknerligt många exempel, ett av dom som jag råkade tänka på just nu är klockans betydelse, och att passa tider.
Vi ska ha en gemensam syn på hur livet ska levas, samma värderingar och samma mål.
Har man inte det, passar man inte in och får stå över, till förmån för dom som "vill" som det kallas.
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-03-28 kl. 12:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in