2011-03-28, 19:49
Citat:
Ja, det är bra om oljan tar slut. Men jag tycker du låter lite väl självsäker när det gäller att överleva med en kniv i skogen. Men visst, om du säger det så.
Ursprungligen postat av DarthNicke
Jag vet att min familj inte kommer dö om oljan tar slut.
Vet också att om oljan skulle ta slut så skulle det vara bra, för det förstör våran planet.
Det måste vara det konstigaste som finns, att vara beroende av något som kommer ta slut.
Survival for the fittest.
Lär dig "tracka" i skogar, hantera en kniv ett vapen och din kropp så klarar du dig fint i naturen med en stabil vattenkälla.
Vet också att om oljan skulle ta slut så skulle det vara bra, för det förstör våran planet.
Det måste vara det konstigaste som finns, att vara beroende av något som kommer ta slut.
Survival for the fittest.
Lär dig "tracka" i skogar, hantera en kniv ett vapen och din kropp så klarar du dig fint i naturen med en stabil vattenkälla.
Jag tror ironiskt nog att det är vi svenskar och västerlänningar i allmänhet som kommer lida mest den dagen som t.ex. oljan tar slut. Det är vi som lever de bekväma liven som har tappat mest kontakt med den natur som vi egentligen är skapta för. Vi vet inte hur vi hittar vatten i skogen. Vi vet inte hur man jagar eller sätter upp fällor. Vi klarar inte att gå hungriga i fyra dagar och sedan vara alerta nog att fånga fisk eller gräva efter rötter.
De som kommer klara sig bäst vid civilisationens undergång är de som har accepterat det faktum att vårt levnadssätt idag är tillfälligt. Vi måste lära oss att successivt återgå till att leva med naturen. Inte ovanpå den.
Det är därför jag moraliskt sett ifrågasätter att skaffa barn till en värld som vi vet kommer gå under. Det är oerhört egoistiskt och fel.
"Du låter så negativ, hur vet du ens att vår civilisation kommer gå under?"
Jo, det är enkelt.
Evig tillväxt (kapitalism) faller på en punkt. Nämligen begränsade resurser.