2011-03-28, 19:49
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthNicke
Jag vet att min familj inte kommer dö om oljan tar slut.

Vet också att om oljan skulle ta slut så skulle det vara bra, för det förstör våran planet.
Det måste vara det konstigaste som finns, att vara beroende av något som kommer ta slut.

Survival for the fittest.

Lär dig "tracka" i skogar, hantera en kniv ett vapen och din kropp så klarar du dig fint i naturen med en stabil vattenkälla.
Ja, det är bra om oljan tar slut. Men jag tycker du låter lite väl självsäker när det gäller att överleva med en kniv i skogen. Men visst, om du säger det så.

Jag tror ironiskt nog att det är vi svenskar och västerlänningar i allmänhet som kommer lida mest den dagen som t.ex. oljan tar slut. Det är vi som lever de bekväma liven som har tappat mest kontakt med den natur som vi egentligen är skapta för. Vi vet inte hur vi hittar vatten i skogen. Vi vet inte hur man jagar eller sätter upp fällor. Vi klarar inte att gå hungriga i fyra dagar och sedan vara alerta nog att fånga fisk eller gräva efter rötter.

De som kommer klara sig bäst vid civilisationens undergång är de som har accepterat det faktum att vårt levnadssätt idag är tillfälligt. Vi måste lära oss att successivt återgå till att leva med naturen. Inte ovanpå den.

Det är därför jag moraliskt sett ifrågasätter att skaffa barn till en värld som vi vet kommer gå under. Det är oerhört egoistiskt och fel.

"Du låter så negativ, hur vet du ens att vår civilisation kommer gå under?"

Jo, det är enkelt.

Evig tillväxt (kapitalism) faller på en punkt. Nämligen begränsade resurser.
Citera
2011-03-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Ja, det är bra om oljan tar slut. Men jag tycker du låter lite väl självsäker när det gäller att överleva med en kniv i skogen. Men visst, om du säger det så.

Jag tror ironiskt nog att det är vi svenskar och västerlänningar i allmänhet som kommer lida mest den dagen som t.ex. oljan tar slut. Det är vi som lever de bekväma liven som har tappat mest kontakt med den natur som vi egentligen är skapta för. Vi vet inte hur vi hittar vatten i skogen. Vi vet inte hur man jagar eller sätter upp fällor. Vi klarar inte att gå hungriga i fyra dagar och sedan vara alerta nog att fånga fisk eller gräva efter rötter.

De som kommer klara sig bäst vid civilisationens undergång är de som har accepterat det faktum att vårt levnadssätt idag är tillfälligt. Vi måste lära oss att successivt återgå till att leva med naturen. Inte ovanpå den.

Det är därför jag moraliskt sett ifrågasätter att skaffa barn till en värld som vi vet kommer gå under. Det är oerhört egoistiskt och fel.

"Du låter så negativ, hur vet du ens att vår civilisation kommer gå under?"

Jo, det är enkelt.

Evig tillväxt (kapitalism) faller på en punkt. Nämligen begränsade resurser.
Så du tror på allvar att när oljan tar slut kommer västerländsk civilisation kollapsa? På dig låter det som om oljans slut kommer störta oss tillbaks på jägarstenåldern, vilket är väldigt orealistiskt. Vi hade ordnad civilisation innan oljan, och nuförtiden har vi hyfsade alternativ till det mesta oljan gör och ny bättre teknik kommer hela tiden. Elbilar kommer nog fortsätta bli bättre och man har visat att vi utan stora nya genombrott kan nå en energitäthet i batterier som motsvarar oljans, och el kan vi skapa på många sätt som inte kan ta slut. När vi lyckas skapa en fungerande fusionsreaktor kanske alla våra energiproblem är lösta. Kapitalism är dynamisk, om oljan tar slut kommer marknaden anpassa sig efter de nya villkoren, precis som den hela tiden anpassar sig efter allt annat som händer. Tror du att oljans slut kommer vara en plötslig händelse, som oväntat störtar världen i kaos? Knappast, oljebolagen kommer ha bra koll på hur mycket olja det finns (om inte annat för att kunna driva upp priset), och världen kommer förbereda sig.
Citera
2011-03-30, 20:47
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Så du tror på allvar att när oljan tar slut kommer västerländsk civilisation kollapsa? På dig låter det som om oljans slut kommer störta oss tillbaks på jägarstenåldern, vilket är väldigt orealistiskt. Vi hade ordnad civilisation innan oljan, och nuförtiden har vi hyfsade alternativ till det mesta oljan gör och ny bättre teknik kommer hela tiden. Elbilar kommer nog fortsätta bli bättre och man har visat att vi utan stora nya genombrott kan nå en energitäthet i batterier som motsvarar oljans, och el kan vi skapa på många sätt som inte kan ta slut. När vi lyckas skapa en fungerande fusionsreaktor kanske alla våra energiproblem är lösta. Kapitalism är dynamisk, om oljan tar slut kommer marknaden anpassa sig efter de nya villkoren, precis som den hela tiden anpassar sig efter allt annat som händer. Tror du att oljans slut kommer vara en plötslig händelse, som oväntat störtar världen i kaos? Knappast, oljebolagen kommer ha bra koll på hur mycket olja det finns (om inte annat för att kunna driva upp priset), och världen kommer förbereda sig.
Javisst. Kapitalismen är skitbra, det är därför världen ser ut som den gör idag.

Idiot.
Citera
2011-03-30, 21:06
Medlem
Citat:
Javisst. Kapitalismen är skitbra, det är därför världen ser ut som den gör idag.

Idiot.
När har världen sett bättre ut då? På stenåldern då människor i genomsnitt levde i vadå, 25 år och tvingades slita som djur för brödfödan? För att jämföra, världsgenomsnittet för livslängd idag är 67 år och ständigt ökande. Fattigdomen minskar också stadigt, men kanske inte i den takt man skulle vilja, och antalet krig och konflikter är ganska få historiskt sett. Vilken historisk period vill du gå tillbaka till? Eller menar du att vi borde gå över till kommunism, för det har vi ju historiskt sett hur bra det funkar. Att tro att anarki skulle funka är också naivt, där kan man också titta på historien.
Citera
2011-03-30, 21:10
Medlem
Sittkissares avatar
För att inte alla är kufar som tror på att människan kommer att dö ut snart. För att vissa av oss tror att människan kommer leva i många tusen år till och dessutom att levnadstandarden kommer att bli bättre och vill därför bidra med några människor som kan hjälpa människan utvecklas.
Citera
2011-04-03, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
För att inte alla är kufar som tror på att människan kommer att dö ut snart. För att vissa av oss tror att människan kommer leva i många tusen år till och dessutom att levnadstandarden kommer att bli bättre och vill därför bidra med några människor som kan hjälpa människan utvecklas.

Lyyycka till!
Citera
2011-04-03, 22:22
Medlem
Nyfikeninos avatar
Citat:
Hur kan det vara moraliskt försvarbart att sätta ett barn till världen år 2011 (eller senare)?

Jag har ställt mig själv den frågan flera gånger men har inget ärligt svar som håller. Hur man än resonerar så finns det inga argument för att sätta fler oskyldiga barn till ett utdöende släkte, nämligen vårt.

Realistiskt sett så är vår nuvarande mänskliga civilisation på sina sista uppgångsår. Det räcker i princip med att oljan tar slut (vilket den definitivt kommer göra under detta sekel) eller att klimatförändringarna når en peak kommer vi alla (eller åtminstone majoriteten av oss) att dö. Det är som att leva inuti en tickande bomb.

Så varför skaffar människor barn till en värld som är på väg mot den undergång som vi alla vet kommer komma?

Du har fel. Påståendet om människoskapade klimatförändringar är påhittat av en parasitär finanssektor. Oljan kommer aldrig ”ta slut” därför att man kommer hitta sätt att ersätta den.
Citera
2011-04-03, 22:24
Medlem
Anderrssss avatar
Naturkatastrofer och elände är inget nytt, bara mer och mer uppmärksammat! Jag är nöjd med mitt liv och mycket tacksam, det blir nog mina framtida barn med. Vi alla föddes för att dö
Citera
2011-04-03, 22:52
Medlem
Om alla som tänker som du låter bli att föröka sig, så kommer bara folk som tror att vi kan överleva utan oljan, att finnas när vi väl behöver leva utan den, alltså löser det sig av sig själv

Nåja, skämt åsido, jag tror att många tycker att livet är det bästa de har, och de vill ge den gåvan till andra, och även om jorden går under under tusen år så kommer nog inte just våra barn behöva vara med om det.
Citera
2011-04-03, 23:05
Bannlyst
.
Citera
2011-04-04, 04:19
Bannlyst
Vad hände med min tidigare kommentar om att världen är judisk och att det därför inte tjänar något till att skaffa barn? Den blev mystiskt raderad från tråden.
Citera
2011-04-04, 05:31
Medlem
saftad_burks avatar
Frågan är inte "Bör man få skaffa barn?" utan "Vilka bör få skaffa barn?".

Är det exempelvis bra att man i afrikanska familjer ofta skaffar tiotalet barn fast man saknar medel att försörja dem med? Att man beräknar att vissa afrikanska länder kommer tredubbla sin befolkningsmängd till 2050? Att icke-européer i Europa ofta har med sig sina "barn skaffar"-traditioner/gener och börjar överbefolka även här?

Bara afrikanerna lärde sig hålla könshormonerna i styr hade situationen varit radikalt annorlunda. Inga upplopp för att européerna inte skicka tillräckligt med mat till dessa länder som inte klarar av att ta hand om sina egna invånare p.g.a bristande resurser.

Vad är moraliskt förkastligt i att förespråka ett förhöjt barnafödande hos självförsörjande människor medan man anser att människor som inte kan ta hand om sig själva inte bör skaffa barn - eller, om de nu skaffar barn, inte hållas vid liv medelst allmosor så att dessa och deras medmänniskor uppmanas att skaffa ännu fler barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in