2008-03-31, 18:52
Medlem
Mehidas avatar
Igår, innan det kom fram att det var Rahman det handlade om, fick jag för mig att det cirkulerade uppgifter i media om att svensken hade erkännt. Men det kanske var fel uppfattat av mig.

Är det någon som vet om det första mordet har varit uppe för någon cold-case-behandling eller liknande på senare år? DNA-bevisning har ju tillkommit, eller i varje fall utvecklats sedan 1994. Inte för att jag tror att eventuella spår av DNA skulle kunna fälla gärningsmannen ändå. Det skulle väl vara om det återfanns på den berömda snodden.

Är det någon som har en bild på mordvapnet förresten? Jag ser framför mig något sorts jävla tygsnöre. Vad är det för ett töntigt mordvapen egentligen? Och hur hur går det till i hjärnkontoret om man bestämmer sig för att plocka ner en snörstump från någon julbodnad hos en gammal dam för att sedan springa över till nästa och strypa denne. Snacka om att vara kreativ...
Citera
2008-03-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Enligt all logik är Rahman skyldig. Tycker att Rockern gör en bra sammanfattning.
Som en "hyllning" till den PK-rättvisa som råder i vår bananrepublik, så har jag Rahmans glada nunna som avatar, sedan lång tid.

Bjuder desstom på JK:s intelligenta beslut om att erbjuda millonärskap.
http://www.justitiekanslern.se/Beslut/XmlToHtml.asp?XML=Files/1993-02-41.xml&XSL=../xsl/JK_Beslut.xsl

För övrigt är det inte Rahman du har som avatar. Han är ju "den lille mannen med de snälla ögonen" ju (om man får tro Dagens Nyheter).

Bonusskvaller: Joy Rahman har/har haft ett långt förhållande med en älskarinna, förhållandet varade under hans anstaltstid och även därefter. Hur det är idag vet jag inte, någon kan ju fråga Dick Sundevall....

Som jag skrev tidigare, jag tror inte att Rahman fälls för något i Bangladesh. Han har för mycket pengar, svenskt medborgarskap, en stor del av den svenska journalistkåren bakom sig - och därmed många politiker och politiskt tillsatta tjänstemän på ex UD. Han är släppt rätt snart, sedan om han får gå helt fri eller blir tvungen att muta sig ut spelar ingen roll. I svensk media kommer det heta att han "friats från alla misstankar". Med lite tur på sin sida så döms någon annan stackare där nere för brottet.
Senast redigerad av Rockern 2008-03-31 kl. 19:05.
Citera
2008-03-31, 19:07
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehida
Och hur hur går det till i hjärnkontoret om man bestämmer sig för att plocka ner en snörstump från någon julbodnad hos en gammal dam för att sedan springa över till nästa och strypa denne. Snacka om att vara kreativ...
I vems hjärnkontor? Hur tänker du nu egentligen? Det var ju just detta en konservator bevisade inte hade skett. Det röda tyget kom inte alls från duken i den andra pensionärens lägenhet. Händelsen du hänvisar till har alltså inte ägt rum.
Citera
2008-03-31, 19:18
Medlem
Mehidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
I vems hjärnkontor? Hur tänker du nu egentligen? Det var ju just detta en konservator bevisade inte hade skett. Det röda tyget kom inte alls från duken i den andra pensionärens lägenhet. Händelsen du hänvisar till har alltså inte ägt rum.

Då uttryckte jag mig slarvigt, jag hade inte för avsikt att uttala mig i skuldfrågan. Jag vet väl för fan inte om Rahman är skyldig eller ej.

Men åklagarens linje var väl att just det hände, att Rahman pillade ner ett litet snöre från en julbodnad från en hemtjänstkund och sedan knallade över till nästa tant och ströp henne med samma lilla snöre? Jag ställde mig alltså frågan, om det nu gick till så, hur tänker en sådan person?
Citera
2008-03-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mehida
Då uttryckte jag mig slarvigt, jag hade inte för avsikt att uttala mig i skuldfrågan. Jag vet väl för fan inte om Rahman är skyldig eller ej.

Men åklagarens linje var väl att just det hände, att Rahman pillade ner ett litet snöre från en julbodnad från en hemtjänstkund och sedan knallade över till nästa tant och ströp henne med samma lilla snöre? Jag ställde mig alltså frågan, om det nu gick till så, hur tänker en sådan person?

Din fråga är jäkligt berättigad och något som många har klurat på. Om Rahman planerade mordet på förhand så verkar det knäppt att sno ett julband och använda som vapen. Om Rahman inte planerat mordet så kan man fråga sig vad han tänkte ha julbandet till?
Citera
2008-03-31, 19:43
Medlem
Ptomas avatar
Men är ni sköna eller? Det är bevisat att det röda bandet INTE kom från julbonaden! Dessutom så är ju inte Bangladesh det mest rättsmedvetna landet i världen. Snarare ett av de mer korrupta. De vill suga pengar ur lille Rahman. Min teori!
Citera
2008-03-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Men är ni sköna eller? Det är bevisat att det röda bandet INTE kom från julbonaden! Dessutom så är ju inte Bangladesh det mest rättsmedvetna landet i världen. Snarare ett av de mer korrupta. De vill suga pengar ur lille Rahman. Min teori!
Snick-snack, det är snarare tvärtom. Här citerar jag lite om tygbandet.
Citat:
Apropå strypsnaran: "Sakkunnigvittnet Inger Wistedt har uppgett att SKL:s tidigare bedömning att "övervägande skäl talar för att snaran suttit på julbonaden", har förstärkts genom bl.a. klisterundersökningen, men att full visshet endast kan nås med en sådan mönsteranalys som Gunnar Sparr har utfört.

Av Gunnar Sparrs mönsterundersökning och förhöret med honom har framkommit att det råder fullständig konsistens mellan de undersökta mönsterytornas relativa lägen på tejpen och på kanten av vävnaden. Sannolikheten för att en sådan överensstämmelse har uppkommit av en slump är försvinnande liten (<7*10-18 =0.000000000000000007). Mönsterundersökningens slutsats är att textiltejpen med visshet har suttit på bonadens ena kant.

Från J.R:s sida har gjorts gällande att detta undersökningsresultat inte är giltigt eftersom bandet inte kan ha krympt så mycket som förutsatts i Gunnar Sparrs undersökning. Till stöd för detta påstående har försvaret åberopat ett utlåtande av professor Lars-Erik Berg vid Institutionen för fysik vid Kungl. tekniska högskolan. Av detta utlåtande framgår att krympningsgraden för kantbandet ligger närmare 1,7 % jämfört med den krympningsgrad på 4 % som Gunnar Sparrs undersökning förutsätter. I en skriftlig kommentar till sin mönsterundersökning har Gunnar Sparr till bemötande av krympningsargumentet anfört bl.a. följande.

Låt oss anta att bandet inte har krympt. I så fall har något annat vävnadsliknande föremål gett upphov till det mönster som obestridligen finns på textiltejpen. Så när som på att den är cirka 5 procent mindre har denna andra vävnad exakt samma mönsterstruktur med avseende på de 19 maskerna som den undersökta julbonaden. Exakt samma argument som i rapporten kan nu användas för att ge ett mått på sannolikheten för att två oberoende vävnader uppvisar sådan överensstämmelse på en skalfaktor när. Detta tal är försvinnande litet, se rapporten, med en väldig massa nollor i decimalerna. Hävdar man att krympning är omöjlig så hävdar man samtidigt att denna extremt osannolika händelse har inträffat.

Gunnar Sparrs undersökning ger enligt hovrättens mening ett entydigt resultat som inte lämnar utrymme för tolkningar eller ifrågasättanden. Av undersökningen framgår otvetydigt att kantbandet av ett eller annat skäl är något kortare i dag jämfört med när det satt på bonaden. Detta kan exempelvis bero på att bandet sträckts ut när det satts fast på julbonaden och/eller att bandet har krympt. Oavsett vilket, kvarstår det faktum att strypsnaran med visshet härrör från I.A:s julbonad."__________________
Citera
2008-03-31, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Snick-snack, det är snarare tvärtom. Här citerar jag lite om tygbandet.

Hur är det med längden på bandet, har för mig att längden på det var så kort att gick att lägga runt kvinnans hals och få en centimeter tillgodo...en centimeter således att hålla i när strypandet börjar låter ju som rätt tvivelaktigt.
Citera
2008-03-31, 19:58
Bannlyst
fast att snöret verkligen satt runt hennes hals finns det väl inget tvivel om?
Citera
2008-03-31, 20:07
Medlem
Mehidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockern
Hur är det med längden på bandet, har för mig att längden på det var så kort att gick att lägga runt kvinnans hals och få en centimeter tillgodo...en centimeter således att hålla i när strypandet börjar låter ju som rätt tvivelaktigt.

47 centimeter lång. Här kan ni se mordvapnet och bonaden.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0012/04/dokument3.html
Citera
2008-03-31, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfc
fast att snöret verkligen satt runt hennes hals finns det väl inget tvivel om?

Korrekt, hon blev strypt med detta band
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00581/31s08-snara-459_jpg_581498b.jpg

som med 99,9999999999993 % sannolikhet kom härifrån.
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00581/31s08-bonad-570_jpg_581499b.jpg Och där Rahman var under två olika tillfällen under morddagen.
Citera
2008-03-31, 20:11
Medlem
Laktostolerants avatar
Jag har alltid haft på känn att karln inte var oskyldig till det där mordet i Sverige. Idag har min intuition stärkts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in