Jag är den förste att skriva under på att Rahman inte borde ha haft resning, han anförde inte tillräckligt med nya bevis - men efter starka påtryckningar från riksdagsledamöter, journalister och även ordföranden i tingsrätten som dömde Rahman (domen föll slutligt i hovrätten dock då Rahman överklagat) skrivit ett personligt brev till en av ledamöterna i HD så är det inte konstigt att han fick resning. Han benämndes tex i DN som "
den lille mannen med de snälla ögonen"...det är så man baxnar. Rasistkortet spelades ut till fullo.
Jag är dock av uppfattningen att Rahman aldrig skulle ha fällts från första början, bevisning var/är för tunn.
Låt mig korrigera en del av dina påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
* Han var hennes vårdare, och den ende utomstående med nyckel till hennes lägenhet.
Det där stämmer inte. Det kunde aldrig utredas med säkerhet hur många nycklar det fanns till lägenheten. Nyckeln som Rahman hade tillgång till disponerades av hemtjänsten i Sätra - alltså fler än Rahman.
Citat:
* Mördaren ströp kvinnan med ett tygband som försvann hos en annan pensionär där Rahman varit tidigare samma dag.
Tygbandet är så omfattande att det förtjänar en egen tråd. Beror på hur man tolkar de olika utlåtandena från olika laboriatorier. Ingen entydigt svar dock.
Citat:
* Rahman är identifierad av en kassörska som den som handlade tändvätska i en närbutik, samma dag som mordet skedde. Ett kvitto hittades på honom som också bevisar detta.
Nu sitter du bara och hittar på. Rahman identifierades aldrig. Han hörde av sig själv till polisen då polisen satt upp lappar där man ville komma i kontakt med den som köpt kaffe. Något kvitto på tändvätska har aldrig hittats hos Rahman. Det stod nämligen aldrig varans namn på kvittot, endast priser. Kassörskan har inte identiferat någon och kaffet inhandlades inte samtidigt som tändvätskan. För övrigt finns det inget som säger att tändvätskan som användes vid mordet inhandlats i den aktuella butiken eller ens vid den tidpunkten.
Citat:
* Rahman tros ha rånmördat kvinnan och försökte sedan i panik elda upp hennes kropp/lägenhet för att undanröja bevis.
Inte orimlig teori om det inte hade varit för att hon var fattigpensionär och inte hade en spänn. Rahman hade vid tillfället 200K på ett sparkonto. Hennes son var psykiskt sjuk och han hävdade i förhör att hon inte haft en krona hemma, i hovrätten uppgav han dock att hon haft 20K hemma. Ingenting fanns som styrkte detta. Sonen var också ett tag misstänkt för mordet och pekas ut av sin dotter och exsambo som skyldig.
Jag vet inte om Rahman var skyldig - men en sak är säker - han borde aldrig ha fällts första gången. Det är mängder med människor som fällts lika svaga grunder - och som inte har en chans till resning eftersom de inte får med sig den gigantiska medieapparat som krävs.
Det handlar om
tre skandaler, det
första där domstolen fäller för lätt på svag bevisning/indicier och en
andra skandal var att massmedia blint och hårt bedrev lobbying för att en Rahman skulle gå fri och den
tredje skandalen är att rättsväsendet låter sig påverkas av riktigt dålig journalistik!
Slutligen ska jag föra fram en spekulation kring det som nu hänt i Bangladesh, alldeles oavsett Rahman är skyldig till detta eller ej, så tror jag inte att han fälls för någon inblandning - även om rättsäkerheten är någorlunda jämförbar med Sverige. Det har gått för lång tid sedan mordet, Rahman är för rik och har dessutom svenskt medborgarskap. Han kommer nog inte ens att åtalas och vi kommer se ett slut på den här historien ganska snart.
Den lämnar dock en ganska bitter eftersmak för Sveriges journalister, det borde den göra. Den borde också ge en hel del domare i Sverige en bitter känsla i gommen.