2014-02-08, 19:59
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Kan bara rekommendera xylocain viskös bedövningsmedel för för er som har magmunsbråck och smärtor!!, fick det utskrivet idag och det var som att bli en ny människa efter att ha svalt 5ml, någon som vet hur länge man får njuta?

Kan gå i god för det, superbra och lindrar direkt. Detta tillsammans med Andapsin är grymt!
Citera
2014-02-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Idag slog det mig helt plötsligt, vad orsakar egentligen magmunsbråck?

Jag är t.ex. inte överviktig. Visst, jag är väl inte den som äter nyttigast, men så jävla konstig är inte min kost heller...så att jag vid 30 års ålder ska drabbas av nåt sånt tycker jag.

Röker aldrig, dricker ingen kaffe.

I mitt fall är jag övertygad om att det är genetiskt. Är tredje generationen med samma problem. Diagnostiserades för ~18 år sedan och då var jag hyggligt ung och smärt.
Citera
2014-02-08, 23:43
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
I mitt fall är jag övertygad om att det är genetiskt. Är tredje generationen med samma problem. Diagnostiserades för ~18 år sedan och då var jag hyggligt ung och smärt.

Min mamma har det med, samt min syster och lillebror och jag. Så jag är också inne lite på din linje.. sen påverkar också levnadsstil såklart men i grunden helt klart att det kan finnas i generna.
Citera
2014-02-09, 00:04
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Min mamma har det med, samt min syster och lillebror och jag. Så jag är också inne lite på din linje.. sen påverkar också levnadsstil såklart men i grunden helt klart att det kan finnas i generna.

Har det också i släkten, men alla andra har fått små rackare som knappt ger några besvär, själv håller jag på att gå under när det är som värst. Jag blir ibland inlagd med dropp och morfin då det är som om någon sparkar mig i bröstet, hoppas jag ska slippa det nu när jag förhoppningsvis ska operera skiten.

Jag var dock lite besviken på Xylocain viskös då det bara hjälpte i knappt en halvtimme, men den halvtimmen är iaf ljuvlig.
Citera
2014-02-09, 07:09
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Har det också i släkten, men alla andra har fått små rackare som knappt ger några besvär, själv håller jag på att gå under när det är som värst. Jag blir ibland inlagd med dropp och morfin då det är som om någon sparkar mig i bröstet, hoppas jag ska slippa det nu när jag förhoppningsvis ska operera skiten.

Jag var dock lite besviken på Xylocain viskös då det bara hjälpte i knappt en halvtimme, men den halvtimmen är iaf ljuvlig.

Vad har du för övrig medicinering för detta utöver Xylocain?

Tyvärr en så ytlig och svag bedövning så den sitter väldigt kort tid. Den fungerar som allra bäst blandad med Andapsin dessutom.
Citera
2014-02-09, 10:12
Medlem
Corrans avatar
Okay, det får bli lite släktforskning då...

Om man har ett på 2-3 cm...kommer man alltid ha det då? Finns det nån chans att de blir bättre? Eller får man lära sig leva med det helt enkelt.
Citera
2014-02-09, 17:04
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Okay, det får bli lite släktforskning då...

Om man har ett på 2-3 cm...kommer man alltid ha det då? Finns det nån chans att de blir bättre? Eller får man lära sig leva med det helt enkelt.

Ingen aning faktiskt, men jag vill tro att man kan bli av med det.. önskar bara jag visste hur
Citera
2014-02-09, 18:50
Medlem
Har ni endast halsbränna, eller har ni allt som oftast maten upp i halsen? Jag har den senare varianten med regurgitaion och uppkördhet (har dock hyggliga perioder).
Citera
2014-02-09, 23:32
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Har ni endast halsbränna, eller har ni allt som oftast maten upp i halsen? Jag har den senare varianten med regurgitaion och uppkördhet (har dock hyggliga perioder).

Inte så mycket halsbränna sen jag började med kalktabletter däremot rinner det upp magsaft i matstrupen som jag inte märker av, och ner i luftstrupen och skapar nån reaktion där som ger värk i armar rygg ben och bröstbenet, det är väl det jobbigaste eller när jag inte kan svälja min egen saliv ens. Men nu har jag den bästa medicineringen så det är ganska lugnt nu.
Citera
2014-02-10, 00:15
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Vad har du för övrig medicinering för detta utöver Xylocain?

Tyvärr en så ytlig och svag bedövning så den sitter väldigt kort tid. Den fungerar som allra bäst blandad med Andapsin dessutom.

Jag äter 2 x 30 mg Lanzoprasol morgon och kväll.
Gaviskon efter varje måltid och till sänggående.
Zantac brus vid behov.
Iktorovil (klonazepam) mot kramperna i bröstet, och för att få bråcket att glida tillbaka.
Oxynorm och citodon vid behov vid svåra smärtor.

Sedan brukar jag ta samarin ist för zantac då dessa är mycket billigare.

Vad får du själv?
Citera
2014-02-10, 00:39
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Jag äter 2 x 30 mg Lanzoprasol morgon och kväll.
Gaviskon efter varje måltid och till sänggående.
Zantac brus vid behov.
Iktorovil (klonazepam) mot kramperna i bröstet, och för att få bråcket att glida tillbaka.
Oxynorm och citodon vid behov vid svåra smärtor.

Sedan brukar jag ta samarin ist för zantac då dessa är mycket billigare.

Vad får du själv?

Omeprazol 40-80mg varje morgon
Famotedin 40mg på kvällen
Andapisn i så stora mängder jag behöver står Sic! på etiketten (får 5 flaskor per uttag)
Gaviscon precis som ovan
Xylocain Viskös vid behov
Kalktabletter tar jag utöver som är nåt jag självmedicinerar med och är nöjd med resultatet
Samarin och bikarbonat använder jag en hel del också

Vad menar du med "få bråcket att glida tillbaka"?
Citera
2014-02-10, 01:38
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Omeprazol 40-80mg varje morgon
Famotedin 40mg på kvällen
Andapisn i så stora mängder jag behöver står Sic! på etiketten (får 5 flaskor per uttag)
Gaviscon precis som ovan
Xylocain Viskös vid behov
Kalktabletter tar jag utöver som är nåt jag självmedicinerar med och är nöjd med resultatet
Samarin och bikarbonat använder jag en hel del också

Vad menar du med "få bråcket att glida tillbaka"?

Ja det är ju ett glidbråck så magsäcken glider fram och tillbaka ut ur diafragman då öppningen är för stor. Det är när magsäcken åker upp i strupen som det gör som ondast och mina kramper och smärtor blir som värst. Jag tar då iktorovil som är kramplösande och muskelavslappnande, detta får diafragman att slappna av och magsäcken åker tillbaka ner i hålet. Jag försöker ofta trycka ner det manuellt via övningar jag fått lära mig men det går inte när man spänner sig, därför iktorovil. Kolla på youtube så får du se hur man kan göra själv för att tryck ner magsäcken. Sök på haitus hernia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in